Vet inte om det passar in här men efter lite googlande i frågan utan svar så gör ja ett försök...
Om man stoppar in 1L 0degC vatten i frysen så måste man plocka ut 333kJ ur frysen för att få vattnet att frysa (80 ggr mer än vad det "kostar" att sänka 1L vatten en grad)

Hur mycket el kan man tänka sig att en hyfsat modern frys drar för att fixa detta?
 
Om man antar att verkningsgraden påminner om en halvtaskig värmepump med COP3 så Blir det 333/2kJ utryckt med enheter som brukar användas i elsammanhang blir det 46Wh

Edit: Glöm det. Frysen är betydligt kallare än 0grader så COP3 är för optimistiskt.
 
Samtidigt bildar frysen värme, som den släpper ut på baksidan.
Vintertid bidrar frysen därmed till uppvärmningen av ditt hus.
Om du har direktverkande el är det därmed gratis för dig att frysa in vatten.
På sommaren blir läget kanske det omvända. Då får du oönskad uppvärmning av huset.
 
G gbgustaf skrev:
Samtidigt bildar frysen värme, som den släpper ut på baksidan.
Vintertid bidrar frysen därmed till uppvärmningen av ditt hus.
Om du har direktverkande el är det därmed gratis för dig att frysa in vatten.
På sommaren blir läget kanske det omvända. Då får du oönskad uppvärmning av huset.
Jo detta vet jag lite därför jag undrade. Om jag stoppar in 1L vatten i frysen så kommer jag få 333kJ+elen det drar att frysa vattnet in i rummet.

Har man då direktverkande el, en oanvänd frys i källaren så skulle man ju kunna stoppa in typ 50L vatten i denna, frysa slänga ut isen =>fylla på vatten=> frysa => slänga ut isen osv osv :) 50L vatten blir 333*50/3600=4.6kWh+ el

Undrar mest på skojj vad man har för energiutbyte av detta men det om det är COP 1.01 är det ju helt menlöst men ja har ingen känsla alls
 
A Arne999 skrev:
Jo detta vet jag lite därför jag undrade. Om jag stoppar in 1L vatten i frysen så kommer jag få 333kJ+elen det drar att frysa vattnet in i rummet.

Har man då direktverkande el, en oanvänd frys i källaren så skulle man ju kunna stoppa in typ 50L vatten i denna, frysa slänga ut isen =>fylla på vatten=> frysa => slänga ut isen osv osv :) 50L vatten blir 333*50/3600=4.6kWh+ el

Undrar mest på skojj vad man har för energiutbyte av detta men det om det är COP 1.01 är det ju helt menlöst men ja har ingen känsla alls

Så du menar att använda frysen som värmepump och vattnet som källa? Logiskt sett så bör det gå, och en värmefaktor om 3 är ju rimligt. Du kan ju förbättra ekvationen genom att ställa frysens temperatur så högt som möjligt och ställa frysen så att radiatorn levererar värme dit det bäst behövs medans själva frysdelen ställs så svalt som möjligt. Kanske inbyggd i kallförråd/matkällare med baksidan exponerad mot resten av källaren :)
 
Hm skulle detta kunna vara ett alternativ till bergvärme?

Uppvärmning småhus 15 000 kWh/år.
COP4 3750 kWh el / år
Behöver 15 000 - 3750 energi från att frysa vatten, 11250 kWh.
Medeltemperatur inkommande vatten, 8C (gissning, kallare vatten när det behövs som mest)
Frysa 1L inkommande vatten: (8 + 334)*1000 = 342 kJ = 342 kWs =~ 0.1 kWh
Dvs 11250/0.1 = 112500 L =~ 113 m3/år vatten, nära den genomsnittliga förbrukningen a 150 m3/år. Kostnad per kubik kanske ligger på 30kr/m3 --> ca 3000 kr per år.
Att borra för bergvärme kanske kostar ca 50 000, så har lönat sig på 17 år. Bor du i en kommun med billigt vatten, eller om du kan ta det från sjö så er ju kalkylen bättre ut.
 
Var ska du göra med 114kubikmeter is?
 
Egen pulkabacke (glaciär :)) på tomten
 
Inte så mycket egentligen, 10*10 m, 1 m höjd. Smälter över sommaren.
 
Var ska du ha plats med dina femton frysar då? Eller tänkte du värma hela huset med en hundra watts frys?
 
F Finndjävel skrev:
Var ska du ha plats med dina femton frysar då? Eller tänkte du värma hela huset med en hundra watts frys?
Nä, det får nog bli en industriell ismaskin :)
 
Spara isen till sommaren och låt den tina sakta i kylskåpet så sparar du energi i den ändan också.
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Visste väll att det skulle spåra ur med kommentarer:D. jag säger inte att jag ska göra någonting utan allt jag undra va hur mycket energi som går åt för att frysa 1L vatten.

Om man nu skulle göra något i mindre skala typ komplement värma källaren som skulle kunna vara aktuellt i mitt fall så är allt gratis. Vatten finns i överflöd i en gammal grävd brunn, is smälter osv osv. Massa jobb såklart att bära is men
 
Finns det någon kommersiell tillämpning för detta?

Vintertid borde man kunna värma en byggnad samtidigt som man bygger upp ett islager i en mycket stor isolerad tank.
Sommartid skulle man då kunna använda islagret för att kyla byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.