S Skyflakes skrev:
Fick pris och då är Nibe 730
8000kr dyrare men då ingår även överskåp, effektvakter och innetempgivare!

Ivt-installatören sa att det är bättre köra med bara utegivaren för att annars stannar värmepumpen när jag eldar i kaminen. Men det är väl det som är avsikten.

Effektvakter ingår tydligen inte vid Ivt 840!
S Skyflakes skrev:
Fick pris och då är Nibe 730
8000kr dyrare men då ingår även överskåp, effektvakter och innetempgivare!

Ivt-installatören sa att det är bättre köra med bara utegivaren för att annars stannar värmepumpen när jag eldar i kaminen. Men det är väl det som är avsikten.

Effektvakter ingår tydligen inte vid Ivt 840!
Både ja och nej.
Om innegivaren stryper framledningstempen så kan de bli kallt på typ övervåningen eller i ett stängt rum.
Du kan ha termostat på elementen där kaminen värmer mest. Jag gillar iofs innegivare.
 
Plattan blir kall medans luften fortfarande är varm från kaminen och så slår det bakut dagen efter. Innetempgivare är bra för att kunna kalibrera värmekurvan, man kan kanske koppla bort den när man eldar som att det skulle finnas ett kaminläge?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Plattan blir kall medans luften fortfarande är varm från kaminen och så slår det bakut dagen efter. Innetempgivare är bra för att kunna kalibrera värmekurvan, man kan kanske koppla bort den när man eldar som att det skulle finnas ett kaminläge?

Jag har radiatorer vilket ger en snabbare reglering så jag tror innetemperaturgivare funkar.
Men min nuvarande panna utan innegivare får jag dra ner offset på värmekurvan när jag eldar.
 
F Fredrikfr skrev:
Ventilationen är på 70%, det sa dom var lagom. Ljudnivån är bra, det man hör är fläkten, annars är den super tyst.
Låter inte kompressorn något från den här pumpen? Har köpt ett hus med en gammal Nibe 360p och när bara fläkten går är den väldigt tyst den med men när kompressorn slår på så låter den väldigt mycket vilket inte är kul då pumpen står inne i badrummet centralt i huset. Jag letar efter en pump att ersätta Niben och har fastnat för Boschen men vill vara säker på att den inte också börjar härja när kompressorn går igång. I så fall får jag nog istället kolla på en luft-vatten-pump att ersätta den med.

Alla som har den här pumpen (BOSCH COMPRESS 3000 EW) får gärna dela med sig av just ljud-upplevelsen. Är det som sagt bara ett fläktljud från den eller brummar kompressorn på denna med som de flesta frånluftarna brukar göra?
 
Inverterpumparna brukar vara lite tystare, men en luft-vatten värmepump av typ monoblock så sitter kompressorn i utedelen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Inverterpumparna brukar vara lite tystare, men en luft-vatten värmepump av typ monoblock så sitter kompressorn i utedelen.
Hade en comfortzone inverterpump i förra huset men tyckte att den lät väldigt mycket från kompressorn den med. Du har inte koll på ljudnivån från Boschen? Har precis installerat en panasonic luft-luft som skall stötta det befintliga och jag hade hoppats på att den skulle avlasta Niben så att kompressorn inte skulle behöva jobba så mycket men varje gång någon duschar står den och brötar i timtal efteråt. Vill minnas att min comfortzone gick igår i kanske 10-15 min på sin höjd efter en dusch.
 
Hej! Jag har en bosch compress och upplever inge störande ljud alls från kompressorn, fläkten tycker jag är väldigt tyst och fin också :) Min står dock i ena hörnet i huset och avskilt från kök/sovrum...
Däremot kan jag efter 6 månaders användning konstatera att pumpen var underdimensionerad för mitt hus från 1975. Men det har att göra med att plattan är alldeles för dålig isolerad. Så elpatronen har fått gått in väldigt mycket för att kunna hålla 21-22grader inomhus. Kompressorn klarar av att ge cirka 27g i framledning till min golvvärme som ger ca 22g i golvtemp (parketten)

Så nu kör jag Luftvärmepump (fanns redan installerad i huset) i kombination med kompressorn.. Varmagolv och varmt inne till en låg driftkostnad :)
 
E erik.dalera skrev:
Hej! Jag har en bosch compress och upplever inge störande ljud alls från kompressorn, fläkten tycker jag är väldigt tyst och fin också :) Min står dock i ena hörnet i huset och avskilt från kök/sovrum...
Däremot kan jag efter 6 månaders användning konstatera att pumpen var underdimensionerad för mitt hus från 1975. Men det har att göra med att plattan är alldeles för dålig isolerad. Så elpatronen har fått gått in väldigt mycket för att kunna hålla 21-22grader inomhus. Kompressorn klarar av att ge cirka 27g i framledning till min golvvärme som ger ca 22g i golvtemp (parketten)

Så nu kör jag Luftvärmepump (fanns redan installerad i huset) i kombination med kompressorn.. Varmagolv och varmt inne till en låg driftkostnad :)
Stort tack för bra input. Är precis så som jag tänkt mig att ha det själv. Alltså en behaglig golvtemp och sen att luft-luft samt kamin gör grovjobbet på värmefronten. Tänk dig att du sover vägg i vägg med pumpen, känns det som att det skulle gå bra även när kompressorn jobbar alltså? Alternativet för mig är alltså att köra luft-vatten också så att kompressorn står utanför huset men det kommer blir rätt mycket dyrare som det ser ut med de alternativ som jag kollar på.
 
K klagerstrom skrev:
Stort tack för bra input. Är precis så som jag tänkt mig att ha det själv. Alltså en behaglig golvtemp och sen att luft-luft samt kamin gör grovjobbet på värmefronten. Tänk dig att du sover vägg i vägg med pumpen, känns det som att det skulle gå bra även när kompressorn jobbar alltså? Alternativet för mig är alltså att köra luft-vatten också så att kompressorn står utanför huset men det kommer blir rätt mycket dyrare som det ser ut med de alternativ som jag kollar på.
hmm vägg i vägg, då är det mest fläkthastigheten som du kommer höra, och det beror ju på vad ditt hus kräver?!
Min är på 40% i hastighet, och ökar jag till 60% så blir det ganska stor skillnad på ljudnivå om man står i samma utrymme.. Så då kommer du nog höra pumpen svagt...men de beror såklart på väggar/ljudisolering mm.

Vart kommer du dra ut avluften, direkt genom vägg där den står eller kanal upp i taket/vinden? (bäst, men tänk på kondensisoleringen)
 
E erik.dalera skrev:
hmm vägg i vägg, då är det mest fläkthastigheten som du kommer höra, och det beror ju på vad ditt hus kräver?!
Min är på 40% i hastighet, och ökar jag till 60% så blir det ganska stor skillnad på ljudnivå om man står i samma utrymme.. Så då kommer du nog höra pumpen svagt...men de beror såklart på väggar/ljudisolering mm.

Vart kommer du dra ut avluften, direkt genom vägg där den står eller kanal upp i taket/vinden? (bäst, men tänk på kondensisoleringen)
Är det bara ett fläktljud så kan jag inte tänka mig att det kommer att störa ändå. När inte kompressorn går på Niben så är det ju ett svagt fläktljud från den med men det stör ingenting.
Kommer som sagt ersätta den som står och kanalen går upp i taket. Antar att den redan är isolerad eller kräver denna mer isolering än en Nibe 360p?
 
E erik.dalera skrev:
hmm vägg i vägg, då är det mest fläkthastigheten som du kommer höra, och det beror ju på vad ditt hus kräver?!
Min är på 40% i hastighet, och ökar jag till 60% så blir det ganska stor skillnad på ljudnivå om man står i samma utrymme.. Så då kommer du nog höra pumpen svagt...men de beror såklart på väggar/ljudisolering mm.

Vart kommer du dra ut avluften, direkt genom vägg där den står eller kanal upp i taket/vinden? (bäst, men tänk på kondensisoleringen)
Inser att detta kanske är mycket begärt men gör en chansning. :)
Skulle du kunna ladda ner arbetsmiljöverkets buller app (gratis) och mäta hur många decibel din Bosch avger (1,5 m upp, 60 cm ifrån med micen riktad mot pumpen), gärna både med 40% och 60% fläkt. Min 360p får 42dB när bara fläkten går och 47dB när kompressorn går igång. 47 dB låter inte så märkvärdigt med eftersom det är ett lågfrekvent buller när kompressorn är igång är skillnaden som natt och dag. Tror inte att 47dB hade stört så mycket om det "bara" varit från fläktljudet men det är såklart svårt att säga. Boschen ska ju enligt spec ligga på 34dB vilket ju om det stämmer är riktigt anmärkningsvärt lågt.
 
K klagerstrom skrev:
Inser att detta kanske är mycket begärt men gör en chansning. :)
Skulle du kunna ladda ner arbetsmiljöverkets buller app (gratis) och mäta hur många decibel din Bosch avger (1,5 m upp, 60 cm ifrån med micen riktad mot pumpen), gärna både med 40% och 60% fläkt. Min 360p får 42dB när bara fläkten går och 47dB när kompressorn går igång. 47 dB låter inte så märkvärdigt med eftersom det är ett lågfrekvent buller när kompressorn är igång är skillnaden som natt och dag. Tror inte att 47dB hade stört så mycket om det "bara" varit från fläktljudet men det är såklart svårt att säga. Boschen ska ju enligt spec ligga på 34dB vilket ju om det stämmer är riktigt anmärkningsvärt lågt.
lustigt att du frågade om db, men jag körde faktiskt ett test igår lite snabbt :) .. Fläkt 60% = 48db (telefon låg bredvid på en bänk, i rummet bredvid 30-35db... Fläkt 40% = 40db .. rummet bredvid typ samma ca 30-35db.

Kan göra mer noggrannare mätningar ikväll med den app du sa.
 
  • Gilla
klagerstrom
  • Laddar…
K klagerstrom skrev:
Är det bara ett fläktljud så kan jag inte tänka mig att det kommer att störa ändå. När inte kompressorn går på Niben så är det ju ett svagt fläktljud från den med men det stör ingenting.
Kommer som sagt ersätta den som står och kanalen går upp i taket. Antar att den redan är isolerad eller kräver denna mer isolering än en Nibe 360p?
den behöver ju isoleras om den går i ett varmt utrymme pga kondens, boschen kan skicka ut ganska kall luft..
Men eftersom du ersätter den gamla ska de ju vara lungt!
 
E erik.dalera skrev:
lustigt att du frågade om db, men jag körde faktiskt ett test igår lite snabbt :) .. Fläkt 60% = 48db (telefon låg bredvid på en bänk, i rummet bredvid 30-35db... Fläkt 40% = 40db .. rummet bredvid typ samma ca 30-35db.

Kan göra mer noggrannare mätningar ikväll med den app du sa.
Verkligen schysst om du orkar göra det. Ledsen om jag tjatar om just ljudet men du skulle alltså beskriva upplevelsen som just "fläktljud" både på 40% och 60% samt även efter någon t.ex. har duschat? Som jag sa är det ju väldigt stor skillnad på störande ljud i min nuvarande just när kompressorn slår på då det utöver fläktljudet tillkommer ett lågfrekvent bullerljud och det är ju egentligen det som är det stora problemet. 47dB är ju annars inte så farligt om man har stängd dörr till rummet där pumpen står.

Är lite rädd att lägga 55 tusen på något som sen inte förbättrar problemet jag har nämnvärt. :) IVT 302 som verkar vara i princip samma pump som Boschen har jag läst att många har haft extrema oljudsproblem från. Högst troligt har de väl lyckats åtgärda dessa problem på boschpumpen och kanske de nya 302:erna också.
 
Ljudnivån bör vara mätt i dBA? Då är det redan avvägt hyffsat.
Men jag tror det är att fläktljud upplevs som brus och en knattrande kompressor väcker mer uppmärksamhet. Här är en inverter med skruvkompressor bra, men tror även att en scroll är bättre än en gammal kolvkompressor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.