Jag öppnar upp den tråd igen. Lyckades få in dubble pax 100 cm med skena på 237 cm i höjd. Men det går inte att kära med skjutdörrarna på ena pax garderoben (den högra), pga hänganordningen slår i taket. Den vänstra går alldeles utmärkt med 1 cm tillgodo.

Några förslag till att hur man ska få till det? Jag tänkte spontant fräsa ut en del av takgipset. Fult, men det only way.

Ni kanske har lite andra ideér eller lösningar att få till det... Jag är lite lost, vet inte riktigt vad man ska göra. Följde "C M Hagel" och hans sätt och det gick bra. Men nu står det stilla.

Skjutdörrsgarderob där höger dörr ej kan öppnas pga takkontakt, vänster med utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skena för skjutdörrar nära taket med hänganordning som slår i, i ett halvmörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skjutdörrsskena av en PAX garderob som slår i taket, med 237 cm höjd, bredvid en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
Kapa garderoberna nedtill.

Dock får du plocka ned dem igen

Borde räcka med 1,5 cm
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag slipade ner bygeln som löper i skenan i överkant. Tog även bort ”låset” som ska hindra att dörren hakar av skenan. Då tjänar du typ en halv cm om det räcker. Den halv cm räckte för mig
 
putte22 putte22 skrev:
Jag slipade ner bygeln som löper i skenan i överkant. Tog även bort ”låset” som ska hindra att dörren hakar av skenan. Då tjänar du typ en halv cm om det räcker. Den halv cm räckte för mig
Det där låset, är den hyper nödvändig? Ni när du har haft pax utan lås funktionen ett tag. Jag har inte monterat ihop skjutdörrarna ännu och vet inte hur pass bra dörrarna sitter utan låset. ... Men, du har en bra poäng där, jag kan vinner nog på det.
 
nja låset är till för att dörrarna inte ska haka av skenan när man drar dörren.. tar man i ordentligt så vist kan dörren haka av.. men vi hade inga problem med det och visste om det så man inte våldade upp dörren. sen så tar dörren även i taket isf innan den möjligen åker av..så risken e nog liten iaf för oss..
 
Dom går att kapa nertill ståendes. Lite meck, men det går. Jag använde cirkelsågen.
 
optimum
M MasMats skrev:
Dom går att kapa nertill ståendes. Lite meck, men det går. Jag använde cirkelsågen.
Sent på bollen.

Svarade jag för flera timmar sedan. 17:48
Sänksåg är ett bra alternativ.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Sent på bollen.

Svarade jag för flera timmar sedan. 17:48
Sänksåg är ett bra alternativ.
Han skriver ju att de går att kapa ståendes, och du skrev att de måste plockas ned. Viss skillnad, tycker jag.
 
optimum
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Han skriver ju att de går att kapa ståendes, och du skrev att de måste plockas ned. Viss skillnad, tycker jag.
Jag har monterat sådana hemma med samma höjd och de måste monteras stående.
Går inte få därifrån för att kapa.

Beskriv gärna hur man kapar dem underifrån där de står.

Alltså med så nära taket går de inte fälla ned liggandes utan man får sätt ihop dem ståendes.
Jag har gjord så med 4 garderobs delar samt även kapat dem lite nedtill före jag satte ihop dem.

IKEA beskriver hur man kan montera när det är nära taket. De har även minmått angivet och jag låg under minmåttet och fixade det.

Väntar på ditt svar.
 
optimum optimum skrev:
Jag har monterat sådana hemma med samma höjd och de måste monteras stående.
Går inte få därifrån för att kapa.

Beskriv gärna hur man kapar dem underifrån där de står.

Alltså med så nära taket går de inte fälla ned liggandes utan man får sätt ihop dem ståendes.
Jag har gjord så med 4 garderobs delar samt även kapat dem lite nedtill före jag satte ihop dem.

IKEA beskriver hur man kan montera när det är nära taket. De har även minmått angivet och jag låg under minmåttet och fixade det.

Väntar på ditt svar.
Jag tror du missar poängen. Han var ju inte "sent på bollen" när han tillförde att de kan kapas stående.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Kapade min garderob för ett knappt år sedan. Kör cirkelsågen längs sockeln. Jag fick offra de två metallstödpinnarna i bottenplattan, då de inte gick att skruva in så mycket som jag kapade sockeln. Jag kapade ca 2cm.
Lät sågen vila mot golvet och körde den längs sockeln.
Två pers håller garderoben i balans så inte sågen nyps fast i snittet.
Rambo-sågning, men det går.
 
Mätte igår hänganordningen utan låset, fick 4mm men behöver 1,5 mm till... Typiskt.

Ska se över såg alternativet. Att ta bort skenen nu, blir ett helvete. Sen måste jag nog montera ner garderoben för att såga, stödbenen sitter på och dem måste ju väck om garderoben sågas kortare än vad dem kan justeras upp. Mina garderober går under minimåttet så dem kan inte fällas ned, utan måste monteras ner. Sneglar fortfarande på att fasa ur gipsetän att montera ner allt...
 
Du kan bända bort stödbenen bakifrån. Jag hade samma problem. Har stått i ett år snart. Inga problem utan stödbenen..
Sen kapar du sockeln till önskad höjd. Slipper du montera ner eländet.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Prova att slå i en kil försiktigt mellan stomme o gipstaket. För att pressa ner stommen mot golvet och pressa upp taket. Borde gå 1,5mm
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Du kan bända bort stödbenen bakifrån. Jag hade samma problem. Har stått i ett år snart. Inga problem utan stödbenen..
Sen kapar du sockeln till önskad höjd. Slipper du montera ner eländet.
Måste man inte ta bort mellandeliggande regeln på baksidan för att komma åt stödbenen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.