ricebridge ricebridge skrev:
@Fairlane Den 7-poliga kontakten har inte stöd för backljus:
[bild]
(bild snodd från Auto Complete Stockholm)

Det är därför många väljer att använda dimljuskabeln.

Faktum är att det inte är lag på backljus ens på motorfordon.

Det är krav på backljus på motorfordon, osäker exakt när kravet infördes men minst ifrån 1 juli 2010.

Kontrolleras även vid kontrollbesiktning på bilar av årsmodell 2015 och nyare.
 
Fairlane
Köpte släpvagnen i veckan, splitt ny, så den borde vara ok regelmässigt med 7-poligt.

Har inte hunnit mäta något på kontakterna än. Idag körde jag dock med släpet och kollade om det blev någon skillnad om jag slog på dimljus bak. Ingen förändring. Slutsats, antingen skickas ingen signal när dimljuset är på eller så hanterar släpet inte signalen eller både och. Ska försöka hinna mäta. En nackdel med 7-polig är att även om jag får det att fungera på min bil så kan det bli problem med en annan bil så någon form av brytare på släpet kommer jag sätta dit.
 
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Det är krav på backljus på motorfordon, osäker exakt när kravet infördes men minst ifrån 1 juli 2010.

Kontrolleras även vid kontrollbesiktning på bilar av årsmodell 2015 och nyare.
Bilar ska det stå och inte motorfordon ;)
 
Vad jag har läst så måste alla nya släpvagnar som säljs idag ha både backljus och bakre dimljus, i alla fall om de är helbils godkända. Men jag kan ha fel.

Bilprovningen kollar inte att backljuset lyser när man lägger i backen, det som de kollar är att det inte lyser när växelspaken är i neutral eller framåt. Så ett backljus som aldrig fungerar är helt okej att ha, och jag antar att samma sak gäller för dimbakljuset.
 
Det stämmer att nya släp måste ha dimbakljus och backljus.

Enligt den senaste föreskriften tsfs 2017:54
Finns en bedömning på backljus ur funktion som tillämpas från årsmodell 2015.
 
Fairlane
Intressant. Mitt släp hämtade jag i tisdags och det saknar backljus. Om dimljus finns är jag osäker på. Det lyser inte något mer när jag slår på dimljuset i bilen, men det kan ju bero på kontakten i bilen, så det måste jag mäta.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant. Mitt släp hämtade jag i tisdags och det saknar backljus. Om dimljus finns är jag osäker på. Det lyser inte något mer när jag slår på dimljuset i bilen, men det kan ju bero på kontakten i bilen, så det måste jag mäta.

Om släpet har en totalvikt på 750 kg eller mindre så är det inte krav på backljuset.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Fairlane
Ok, det förklarar saken. Det är ett 750 kg släp.
 
  • Gilla
Samuel Hopstadius
  • Laddar…
Nu kom de små jävlarna:
En musfälla med ost under en bil i ett garage, belyst av en ficklampa, med en person som pekar på fällan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett golv med en rulle tejp, ett bilbatteri, och en persons ben som håller en ficklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en bilsladd mot ett batteri, frustration över elektriska problem antyds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Jag tänkte uppdatera en gammal tråd med hur jag gjorde.
När jag skrev sist så skrev jag att jag körde mest i villaområden så jag ville inte ha alltför stark belysning, men det har ändrat sig. Jag beställde hem 2 st 18W LED och monterade på hjulhusen enligt bild.

18W LED-lampor monterade på ett släphjulhus i mörker för bättre belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också en 7-polig kontakt på släpet (och på nuvarande bil) och då har man ju som tidigare nämnt ingen signal för backljus. Jag var inne på att ta dimljuset, men hittade ett alternativ som jag testade. Jag hittade ett fjärrstyrt relä. Med en fjärrkontroll inne i bilen så kan jag slå av och på belysningen. Det fungerar än så länge riktigt bra. Fördelen är att det kommer fungera oavsett bil. Nackdelen är att man kanske glömmer fjärrkontrollen om man tar en annan bil.
 
  • Gilla
Magnus_82 och 2 till
  • Laddar…
Vad heter reläet och var hittade du det?
 
Fairlane
Noname relä från Wish. 80 kr inklusive frakt.
Kopplingarna är gjorda med wago i en lite större kopplingsdosa där även reläet ligger så behöver jag byta ut det så är det lätt gjort.
 
Smart kopplat! Jag bytte till 13-polig i samband med att jag monterade backljus, men då jag har en bil med automat så går det ju inte riktigt att ha igång dom medans man lastar.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Noname relä från Wish. 80 kr inklusive frakt.
Kopplingarna är gjorda med wago i en lite större kopplingsdosa där även reläet ligger så behöver jag byta ut det så är det lätt gjort.
Vad för fjärrkontroll använder du till detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.