Hej,

försöker identifiera källa till doft på ovanvånigen i vårt hus. Doften kan beskrivas som "gammal" och lätt unken men inte frän. Kan erindra mig att jag kännt samma doft i gamla gårdar och andra gamla trähus.

Har flyttat in i ett 1,5 plans hus byggt 1925. Takbjälkarna är inklädda och doften är mest påtaglig vid väggen vid takfoten nära golv.

Någon som känner igen sig?
 
Redigerat:
Har rensat alla väggar från Tretexskivor, främst p.g a lukt liknande den du beskriver. Gamla linoleummattor kan också ha en liknande odör.
 
hscn hscn skrev:
Har rensat alla väggar från Tretexskivor, främst p.g a lukt liknande den du beskriver. Gamla linoleummattor kan också ha en liknande odör.
Jag håller med, gamla linoleummattor luktar illa, jag har bytt alla hemma mot parkett och nu luktar det nytt.
 
F Fdriver skrev:
Jag håller med, gamla linoleummattor luktar illa, jag har bytt alla hemma mot parkett och nu luktar det nytt.
Hur lång tid tar det för doften att försvinna efter att man fått bort linoleummattan ? Har denna doften med och har precis tagit bort mattan samt slipat bort allt lim med betongslip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.