Har en vedex 3300 mot 3x500l tänk. Kopplat med laddomat21. Enligt tillverkaren på den så ska laddomaten starta tidigt för att pannan snabbt ska komma upp i drifttemperatur. Men ställer jag den så att den startar tidigt typ 50 grader så kommer den ju att gå ändå till 50 innan den stoppar och då kyla tankarna. Har prövat lite olika inställningar och sett att många har den inställt på pannan på runt 70g.
Men bäst tycker jag de funkar om jag har den på 0 vid start och sen sätter den på 90 när pannan kommit upp i temp. Men detta glömmer man ju var o varannan gång så de är bökigt. Så tänkte de kanske går att styra den med matningen till fläkten istället? Vad är de för nackdel att göra så? De är väll om pannan kokar då stängs fläkten och då åxå pumpen i så fall och de förvärrar ju läget. Skulle de gå att koppla ihop? Eller är de bäst att skaffa en separat rökgastermostat?

Mvh Anders
 
Sidan 14 i manualen visar hur den ska kopplas in. https://www.nibe.se/assets/documents/10768/511592-6.pdf

Det är en separat termostat som jag inte riktigt förstår vad den gör dock. Jag kan titta närmare när jag har tid. Att koppla enbart mot fläkten är inte lämpligt som du nämner.
Min pump går när fläkten går, eller pannan är överhettad.
 
Skulle de inte gå att koppla en timer eller nått liknande som ger ström till laddomaten ca 1 timme när man startar pannan och sedan tar vattentermostaten över och stänger när pannan sjunker under ca 90g ? Borde inte detta funka? Är de nån som gjort nått liknande? Och hur kopplat?

Mvh Anders
 
Jag blir ärligt talat inte riktigt klok på hur pannan funkar när jag läser schemat.
 
A abel48 skrev:
Har en vedex 3300 mot 3x500l tänk. Kopplat med laddomat21. Enligt tillverkaren på den så ska laddomaten starta tidigt för att pannan snabbt ska komma upp i drifttemperatur. Men ställer jag den så att den startar tidigt typ 50 grader så kommer den ju att gå ändå till 50 innan den stoppar och då kyla tankarna. Har prövat lite olika inställningar och sett att många har den inställt på pannan på runt 70g.
Men bäst tycker jag de funkar om jag har den på 0 vid start och sen sätter den på 90 när pannan kommit upp i temp. Men detta glömmer man ju var o varannan gång så de är bökigt. Så tänkte de kanske går att styra den med matningen till fläkten istället? Vad är de för nackdel att göra så? De är väll om pannan kokar då stängs fläkten och då åxå pumpen i så fall och de förvärrar ju läget. Skulle de gå att koppla ihop? Eller är de bäst att skaffa en separat rökgastermostat?

Mvh Anders
Om du tittar på schemat i länken Daniel lagt in ser du att man kan koppla om så att det blir en mer normal funktion för styrning av pumpen i laddomaten. Dvs både rök- och drifttermostat styr den så att när rökgastemp ligger över inställt värde samtidigt som panntemp är över drifttermostaten går pumpen. Då kan du ha pumpstarten som du vill och när rökgastempen går ner då det brunnit ut stoppar den pumpen, funktionerna ligger alltså i serie.

Det du får göra är att flytta tråden med intern märkning 09 från plint 12 till plint 11.
 
Den bygeln missade jag. Jag tycker dock inte att det är en normalfunktion. Men om man drar ner vatten termostaten blir det ju vettigt.

S27 är det någon udda typ av brytare dom jag inte begriper mig på, för jag förstår inte funktionen. Men jag är inte van vid dessa symboler.
 
Mer normal funktion skrev jag och den är åt det hållet TS är ute efter trots allt, borde vara ett fall framåt. Brytaren S27 är ett mekaniskt gränsläge tydligen för luckan så fläkten får full spänning då den öppnas och inte matad via spartrafon.
 
De låter ju fint om de går! Ska skriva ut el schemat och kolla. Hittar inte plint 11 och 12. Och vart i pannan kan detta sitta tro? Vart plockar man isär? Har du en sån panna åxå?

Mvh Anders
 
Rimligast borde vara bakom panelen med termostater och termometrar börja där. Nej jag har ingen sån panna utgår bara från uppgifterna i länken.
 
S3 gissar jag att är en maxtermostat. Det verkar inte finnas ett överhettningsskydd, vilket är udda.
Men vad är S2?

Nu såg jag att det står på sidan innan. S2 är rökgastermostaten. Men hur startar man en sådan panna? Min panna har en hållkrets som driver fläkten till rökgastemperaturen är uppe.
 
Man startar pannan på en brytare på panelen och man måste ha luckan på glänt tills rökgastempen är uppe i inställt läge då fyller man med ved och stänger luckan. Stänger man luckan innan så stoppar fläkten. Och är nån brytare i luckan med luckan öppen går fläkten på högvarv och stänger man luckan går den i normal hastighet
 
Har nu hittat en text i en äldre utgåva av manualen och där står det.

Med termisk ventil Termostaten är leveranskopplad för laddstyrning med termiskventil (laddpaket 2, laddomat 21 eller liknande). Anslutningen av returledningen från ackumulatortankarna sker till returanslutning (84) på pannan. Rökgastermostaten (2) styr start och stopp av rökgasf läkten. När grön lampa tänds har rökgastermostatens inställda temperatur uppnåtts och rökgasfläkten startar. Max termostaten (3) stannar rökgasfläkten om panntemperaturen överskrider inställt värde. Detta för att bromsa förbränningen och säkerhetsställa att panntemperaturen inte blir för hög. Laddningstermostaten (19) startar extern laddpump när panntemperaturen överstiger inställt värde. Laddautomatiken ser till att kondensrisk inte uppstår och sköter överföringen av värme från pannan till ackumulatortankarna.

Utan termisk ventil Möjlighet finns för inkoppling utan termisk ventil. För att förhindra kondensutfällning i VEDEX 3300 ska returledningen från ackumulatortankarna ske till termiskt uttag (83). Den externa laddpumpen ska styras av både laddningstermostat (19) och rökgastermostat (2). Detta för att förhindra omblandning i ackumulatortankarna och stillestånds förluster i pannan. Genom att koppla om kabel 09 från position 12 till position 11 på plint X9 styrs laddpumpens start och stopp av rökgastermostaten tillsammans laddningstermostaten.
 
Jag hade likandan problem hos mig men på min panna går det inte att styra laddningstermostat över 70c så pumpen körde tills vattnet var under 70c. Jag kopplade in en rökgastermostat i mellan och den funkar bra.
MEN jag skulle säga att låta det blir i ditt fal eftersom du kan starta laddningstermostat upp till 90c. Jag tror inte pumpens start temp gör så jätte mycket skillnad. Om det står på 80c kanske kommer det tar en kvart extra att dra igång än om den hade stått på 50c.
Ställer den på 0c som du vill och risken är att du kyla ner pannan istället så att det kommer ta ännu längre tid att värma.
Bara magkänslan här så ni proffs får gärna hoppa in.
 
Det är helt fel. Laddomaten kyler inte pannan innan temperaturen är över laddtemperaturen. Om pumpen inte går kan pannan däremot kylas av självcirkulation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.