Du behöver ju alldeles uppenbart en skogsmaskin också ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Destrier och 4 till
  • Laddar…
R Rådbråkad skrev:
HJÄÄÄLP!

Har ett timmerhus på torpargrund byggt 1970 med slänt mot huset i norr och slänt från huset i söder. I Nordöstra och sydöstra hörnen på huset går stuprören ner i nedgrävna rör som effektivt leder bort dagvattnet, Gud vet vart men det funkar. I nordvästra hörnet däremot slutar stupröret i markhöjd där jag förmodar att en stenkista skall leda bort vattnet. Gud vet vart, men det fungerar inte längre. Antar att stenkistan slammat igen och inte längre leder bort vattnet eftersom det på västra gavelns "gräsyta" numera går att gyttjebada.

Vill leda bort vattnet från nordvästra hörnet så effektivt och permanent som möjligt men vet inte hur...?
Fattar inte varför byggherren, tillika dräneringsansvarig, inte gjorde likadant i nordvästra hörnet som i de östra hörnorna där det funkar så bra, kanske kan anledningen vara någon underjordisk bergklack som omöjliggör fall på ett nedgrävt rör? Sprängning är uteslutet. Hursomhelst MÅSTE det fixas, helst igår, men vet inte hur jag ska börja.

Är det vettigt att akut handgräva en "ränna" och under arbetets gång låta problemen uppdagas och lösa dem efterhand istället för att larma hit en grävare (vilket jag redan gjort för sex månader sen, men den jävla skitskallen till "entreprenör" som ändå befinner sig i området permanent lyckas förhala arbetet gång på gång fast jag påpekat att det är akut, grannen fick vänta fyra månader på ett jobb som tog två dagar och när "entreprenören" ändå bokstavligen stod med grävaren på MIN TOMT försökte jag övertala honom att lägga EN timmes grävtid på att rädda mitt hus, allt som behövdes för jobbet fanns på plats PÅ MIN TOMT, men icke...)

Som framgår av min desperata förfrågan är jag inget geni när det gäller tomtarbeten, men det känns surt att behöva slicka en gris i röven för att fixa problemet, dessutom förmodligen till grispris... ställer mig hellre med en spade och fördärvar ryggen under trial-and-error än att göda sånt folk.
Biltema har billiga och bra fiberoptikamera med lampa usb. Bra bild på dator kostar några hundralappar.
 
  • Gilla
hjulia
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du behöver ju alldeles uppenbart en skogsmaskin också ;)
Ja, det står på önskelistan. Men överst står en traktor så att jag kan dra släpet som jag har till grävaren ;)
 
  • Haha
Destrier och 1 till
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Har man en extremt blöt period där tex storstäder inte klarar att hålla vattnet borta från motorväg och tunnelbana på grund av fyllda reservoarer. Då har jag svårt o se att du få igenom ngt för att grannens stenkista skickar in vatten i din grop. Givetvis en annan sak om dem Inte har något hantering och låter takvattnet rinna på gräsmattan.

Men det finns en stor risk att de har en bra hantering med stenkista men den är full/hinner inte med. Då fylls din grop.
Det är ju inte frågan om personliga täta pooler på varje enskild tomt utan alla delar samma jord och vi bygger system som bromsar flödena markvatten.
Absolut! Är ju inte på något sätt ute efter att "klämma åt" grannen eller skylla mitt problem på någon annan, men eftersom jag i 3 månader haft vattentunna som jag mycket noggrant tömt innan den runnit över och gyttjan bara förvärras trots att det inte regnat speciellt mycket börjar jag faktiskt undra var faaaaan vattnet kommer ifrån. Grannhusets dränering har inte ändrats på 50 år, kan det vara så att både min och deras stenkistor har slammats igen? De anlades ju samtidigt, så rimligtvis kan de (i alla fall i min tankevärld) slamma igen ungefär samtidigt?
J jonaserik skrev:
Enligt det nya nu att varje fastighet ska tillvarata sitt eget tak/dränvatten genom avledning till dike eller annat ställe, eller till en stenkistemodell större som kan svälja mängden vatten, OBS utan att det blir problem för närvarande fastigheter, det är med andra ord att avledning eller annan form av bortförande av vatten inte får påverka annan fastighet på ett icke förmenligt sätt som sjösättning av annans mark
Man kan göra väldigt mycket förutom att gräva med dem. Även skaffa sig lite merjobb...:rolleyes:
[/QUOTE]
H hjulia skrev:
Härligt! Många som har maskiner privat/hobby kommer gärna förbi och fixar lite jobb mot fika, en flaska whisky och lite pengar svart. Och hyr de ut brukar frakt inte vara ett problem att ordna för dem. Det enda farliga med att hyra en och köra själv är att man ganska snart inser hur roligt det är och hur många roliga projekt man kan göra så helt plötsligt har en liten grävare flyttat in :rofl:

Man kan göra väldigt mycket förutom att gräva med dem. Även skaffa sig lite merjobb...:rolleyes:
H hjulia skrev:
Härligt! Många som har maskiner privat/hobby kommer gärna förbi och fixar lite jobb mot fika, en flaska whisky och lite pengar svart. Och hyr de ut brukar frakt inte vara ett problem att ordna för dem. Det enda farliga med att hyra en och köra själv är att man ganska snart inser hur roligt det är och hur många roliga projekt man kan göra så helt plötsligt har en liten grävare flyttat in :rofl:

Haha, känner en tjej vars farsa var grävmaskinist. Han blev lite stuvad i luvan på slutet och sågs fara omkring och gräva lite varstans på nätterna där han tyckte det behövdes, Vissa som plötsligt fick sina tomter omplanerade var inte överens med honom om att det skulle grävas just på deras mark, det blev lite kontroverser men man löste det på plats genom att med omedelbar verkan konfiskera maskinen. Han dog strax därefter, förmodligen av mekanisk sorg.
 
R Rådbråkad skrev:
Absolut! Är ju inte på något sätt ute efter att "klämma åt" grannen eller skylla mitt problem på någon annan, men eftersom jag i 3 månader haft vattentunna som jag mycket noggrant tömt innan den runnit över och gyttjan bara förvärras trots att det inte regnat speciellt mycket börjar jag faktiskt undra var faaaaan vattnet kommer ifrån.,
[/QUOTE]
Det kan vara en vattenläcka på inkommande vattenledning
 
Det kan vara en vattenläcka på inkommande vattenledning[/QUOTE]

Det där sved! Tack, hade inte en tanke på det!
 
Vad har du för jordmån?

Är det lerjord så ser det ut sådär när det regnar (vis av egen erfarenhet). Lösningen är att man måste få ned dränerande lager under gräsmattan också (några centimeter med sandblandad jord hjälper mycket).

Oavsett vad orsaken är, börja med att handgräva ett dike för att leda bort vattnet som finns där nu, när det runnit bort så vet du mycket mer om orsaken (Kommer det nytt vatten? Är det lera under gräsmattan? Osv).

Att handgräva är inte så jobbigt som det låter. Dessutom så slipper du gå på gymmet (en liten motsägelse, men det är inte heller fritt från ansträngning att gräva ett dike för hand)!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
harry73
R Rådbråkad skrev:
om grannens vatten leds direkt in till min gyttjepöl, vad kan jag i så fall begära/kräva för åtgärd från deras sida?
Om grannens vatten strömmar över marken till din fastighet, då kan du kräva att grannen tar hand om sitt eget dagvatten. Om grannen infiltrerar sitt vatten, som gör att grundvattennivån höjs och du får problem med vattensjuk mark, kan du inte kräva något av grannen, för då tog han hand om sitt vatten på egen mark. Att det därefter kommer till dig som grundvatten är inte grannens ansvar.
 
harry73 harry73 skrev:
Om grannens vatten strömmar över marken till din fastighet, då kan du kräva att grannen tar hand om sitt eget dagvatten. Om grannen infiltrerar sitt vatten, som gör att grundvattennivån höjs och du får problem med vattensjuk mark, kan du inte kräva något av grannen, för då tog han hand om sitt vatten på egen mark. Att det därefter kommer till dig som grundvatten är inte grannens ansvar.
Hmm...det blir knepigare och knepigare. Har handgrävt ett "nöd-dike" som akut avleder vattnet från den plats där det är som blötast, och det har sänkt vattennivån i de hål jag borrat med ca 1 dm.
Har även gått loss med borrmaskin och 150 cm lång gängstång för att ta "markprover" och det verkar som att grannens stenkista går in en bit på min tomt...känns nästan som medveten skadegörelse! Mina tankegångar börjar bli av det argare slaget. Vill poängtera att det inte är nuvarande granne som utfört arrangemanget, och jag är inte ens säker på var vattnet kommer ifrån, kan ju som redan nämnts här vara en rörledning som läcker. Någon som vet hur man går tillväga för att lokalisera en sådan läcka?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vad har du för jordmån?

Är det lerjord så ser det ut sådär när det regnar (vis av egen erfarenhet). Lösningen är att man måste få ned dränerande lager under gräsmattan också (några centimeter med sandblandad jord hjälper mycket).

Oavsett vad orsaken är, börja med att handgräva ett dike för att leda bort vattnet som finns där nu, när det runnit bort så vet du mycket mer om orsaken (Kommer det nytt vatten? Är det lera under gräsmattan? Osv).

Att handgräva är inte så jobbigt som det låter. Dessutom så slipper du gå på gymmet (en liten motsägelse, men det är inte heller fritt från ansträngning att gräva ett dike för hand)!
Nej, något gym lär inte behövas...jordmånen är minst sagt blandad, överst fin svart matjord, sedan sandblandad, under det lagret grov singel och sten upp till storlek nästan som handboll och under det mera som lerjord.
 
J jonaserik skrev:
Enligt det nya nu att varje fastighet ska tillvarata sitt eget tak/dränvatten genom avledning till dike eller annat ställe, eller till en stenkistemodell större som kan svälja mängden vatten, OBS utan att det blir problem för närvarande fastigheter, det är med andra ord att avledning eller annan form av bortförande av vatten inte får påverka annan fastighet på ett icke förmenligt sätt som sjösättning av annans mark
harry73 harry73 skrev:
Om grannens vatten strömmar över marken till din fastighet, då kan du kräva att grannen tar hand om sitt eget dagvatten. Om grannen infiltrerar sitt vatten, som gör att grundvattennivån höjs och du får problem med vattensjuk mark, kan du inte kräva något av grannen, för då tog han hand om sitt vatten på egen mark. Att det därefter kommer till dig som grundvatten är inte grannens ansvar.
J JKrister skrev:
Har man en extremt blöt period där tex storstäder inte klarar att hålla vattnet borta från motorväg och tunnelbana på grund av fyllda reservoarer. Då har jag svårt o se att du få igenom ngt för att grannens stenkista skickar in vatten i din grop. Givetvis en annan sak om dem Inte har något hantering och låter takvattnet rinna på gräsmattan.

Men det finns en stor risk att de har en bra hantering med stenkista men den är full/hinner inte med. Då fylls din grop.
Det är ju inte frågan om personliga täta pooler på varje enskild tomt utan alla delar samma jord och vi bygger system som bromsar flödena markvatten.
J JKrister skrev:
Har man en extremt blöt period där tex storstäder inte klarar att hålla vattnet borta från motorväg och tunnelbana på grund av fyllda reservoarer. Då har jag svårt o se att du få igenom ngt för att grannens stenkista skickar in vatten i din grop. Givetvis en annan sak om dem Inte har något hantering och låter takvattnet rinna på gräsmattan.

Men det finns en stor risk att de har en bra hantering med stenkista men den är full/hinner inte med. Då fylls din grop.
Det är ju inte frågan om personliga täta pooler på varje enskild tomt utan alla delar samma jord och vi bygger system som bromsar flödena markvatten.
Hahahh! Som nykomling på bygga hus.se måste jag verkligen hylla diversiteten på svaren!
Jag kan börja med att jag varken bor på en motorväg, i tunnelbanan eller i en grop, och perioden har verkligen inte varit "extremt blöt"!
Vad yrar du om, ingenjör? ÄR VI GRANNAR?

Läser olika svar och ändrar uppfattning om lite av varje vartefter, det mesta som sägs verkar vettigt betraktat ur olika synvinklar, men ur MIN synvinkel är det jävligt märkligt att jag ställde en tunna i det drabbade nordvästra hörnet eftersom jag trodde att mitt eget takvatten träskade till det, men tunnan gjorde ingen större skillnad. Förträskningen tilltog snarare än avtog, och vid minsta lilla regn blev det värre trots att löven prasslade torrt under mitt stuprör.

I ett anfall av klarsyn insåg jag plötsligt att under de snart 50 år jag vistats på adressen har det ALDRIG sett ut så här, inte ens under vidriga monsunperioder i november NÄR MITT EGET TAKVATTEN DESSUTOM RUNNIT RAKT NER I MIN STENKISTA! Trots att det inte regnat överdrivet i höstas och trots att jag alltså sedan ganska lång tid har regnvattentunna blev det allt blötare.

Följande snilleblixt kändes bekant men ändå såsom spriller ny (kom ihåg var ni läste det först): Panikgräv en nödkanal! Utgå från eländets epicentrum och led bort vattnet i riktning nedåt, bort från huset och anyelsewhere, bort! Ingenting annat än ett jävla hästjobb mellan "mitt" träsk och vägdiket, inga grannar på vägen dit, ingen odlad mark annan än min egen. Sagt och gjort.

På den sjunde dagen vilade Gud, betraktade resultatet av sina vedermödor och kunde konstatera följande:
Väster om den panikgrävda kanalen, där grannens hus ligger, är läget status quo, förtsatt förträskat.
Kanalen fyller sin funktion, dock icke optimalt eftersom det blir lite vatten stående på ett par ställen, klantigt grävt.
Öster om kanalen, där mitt hus ligger, råder nu helt andra förutsättningar: vattennivån i borrhållen fortsätter att sjunka, löven prasslar glatt och jorden går snart att smula mellan fingrarna som jord, inte som Keso...

Icke någonstans, icke någonsin har någon annan fläck på min tomt uppvisat liknande symptom.
(Tumvirvel)

Vems är vattnet?
 
  • Gilla
ergunomic och 2 till
  • Laddar…
Ibland har man en sämre tomt än andra, och saker är inte nödvändigtvis någons fel. Ligger grannens mark högt och din lågt kommer du förstås ha en blötare tomt. Det kan vara grannens fel, men som exempelvis @harry73 varit inne på kan grannen gjort saker rätt och din tomt fortfarande se ut som den gör pga. grundvattentrycket.

Låter ju å andra sidan som om du hittat en lösning på ditt problem. Gräv lite till och lägg ett rör i marken. Behövs det så gräv även några mindre kanaler till den stora som leder bort vatten från där det fortfarande är blött. Och tycker du att grannens mark är vållande får du väl be honom hjälpa till eller vara med och betala rör och grus.
 
  • Gilla
kraxan88
  • Laddar…
Ledtråden att ta fasta på i inlägget ovan var nog inte bibelorden (även om insikten att TS kan vara Moses som med guds hjälp delade vattnet så man kunde gå torrskodd lockade till fler frågor) utan att TS bott på platsen i 50 år och det var inte förrän grannen gjort en ändring som det blev Röda havet på sagda plats. Viss osäkerhet infinner sig kring kronologin här. Delades havet verkligen den åttonde dagen? Är TS granne egyptier och luras han att gå i diket och överlever han då den stundande vattenfloden?
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Fast grannen hade väl inte gjort något. Var läser du det?
 
Hos en släkting till mig som drabbades av liknande problem så var det en läcka på inkommande vatten i ett sommarhus som var problemet. Huset stod 80m bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.