Tbtommy Tbtommy skrev:
Ja blandningsventil sitter högre än vvb men det ska ju sitta en backventil i ventilpaketet? Men detta kanske bara ska förhindra att varmvatten skall strömma tillbaka till hydrofon tanken?

Det stillastående instängda vattnet inne i röret självcirkulerar inne i röret även om det finns backventiler och sånt. Men det är ju bara vattnet som är instängt inne i röret som ”byter plats”.

Ska försöka förklara.

Säg att du har en rörstump fylld med vatten. Röret är pluggat/stängt i båda ändorna.
Röret lutar lite, eller hålls lodrätt rakt upp och ner.

Om du värmer nedre delen av röret så kommer vattnet som är inne i nedre delen av röret att bli varmt och då kommet det uppvärmda vattnet, som är i nedre delen av röret ”byta plats” med det kalla vattnet som är uppe i röret.
Och då känns övre delen av röret varmt, fast det var kallt, innan.

Det kanske kan vara det fenomenet som gör att du känner att dina kalla rör blir varma, ett tag efter tappning?
Eller så kan själva röret leda värmen en bit. Eller en kombination av båda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Allt vatten som står stilla skiktar sig.
En acc-tank har 30º i botten och 80º i toppen.
Stänger jag cirkulationen i poolen i en vecka så är det fortfarande 32º på ytan men 20º längst ner.
 
Skulle denna inkoppling fungera? eller måste jag montera vvb direkt ovanför pannan för bästa effekt?
Schematisk ritning av uppkoppling med Albin panna och VVB 100L, utan säkerhetsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(bilden är utan backventil, säkerhetsventil och blandventil m.m)

Har ca 950mm från pannan´s övre kant till taket och funderar på att köpa Metro Therm Cabinet 110R (1134 mm)
 
Redigerat:
Någon självcirkulation kan du ju inte få oavsett så det kvittar. Hur tänker du koppla blandningsventil/er
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Tänkte mest på om pannan kommer att värma vattnet i vvb? och blandningsventilen borde väl sitta på utgående vv från vvb?
 
Den kommer inte att värma det vatten som finns i varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
misstänkte det.. men skulle det hjälpa att eventuellt köpa en mindre och montera ovanför pannan? eller blir det ingen skillnad?
 
Inte med den kopplingen. Vad vill du uppnå?
 
Varför skulle pannan inte värma VVB ?

8 gradigt KV går in i pannan som värmer till säg 70 grader och sedan in i VVB ( via att man spolar VV) där det kallnar cirka 1 grad om dagen. Är VVB ställd på 60 grader så kör aldrig elpatronen om pannan värmt vattnet. Och vill man inte elda ( tex på sommaren) så värmer patronen i VVB allt VV. Det går alldeles ypperligt att inte ha VVB över pannan.

Detta fungerar ypperligt i mitt hus ( fast en värmepump värmer min tank flytande så jag måste spetsa lite med VVB hela tiden, på sommaren får jag en liten förvärmning istället av att solen värmer huset och CP cirkulerar och håller tanken i samma temp som huset.

Kör på.
 
kunna värma vvb med pellets/pannan under vintern och under sommarn köra med endast vvb via el?

just nu så hinner inte slingan riktig med om man inte duschar efter pelletsen gått ett tag!
 
Ja, pannan värmer vattnet på väg till varmvattenberedaren. Men den värmer inte vattnet som finns i den.
 
nordmarken nordmarken skrev:
kunna värma vvb med pellets/pannan under vintern och under sommarn köra med endast vvb via el?

just nu så hinner inte slingan riktig med om man inte duschar efter pelletsen gått ett tag!
koppla så som du har ritat i skissen. Det kommer bli bra. Du kan placera beredaren där det passar bäst för dig (med tanke på åtkomlighet service tillgång till el och möjlighet att bli av med dropp från säkerhetsventilen (närhet av golvbrunn eller liknande)

Du behöver inte ta hänsyn till eller tänka på höjden i förhållandet till pannan eftersom det inte är tänkt att det ska vara någon självcirkulation. Elberedaren kommer få pelletspannevärmt vatten när du spolar varmvatten oavsett var du placerar elberedaren. Sätt termostaten på beredaren på 60gr så har du tillräcklig temperatur för att avdöda legionellabakterierna.
 
men det skulle inte uppstå någon temperatur-/vatten skiktning om vvb monteras direkt ovanför pannan?

varmt vatten stiger till vvb och kallt vatten ner i pannan? under drift utav pelletsen
 
Nä. Jag ser ingen risk att det skulle kunna bli så.
Det är ju bara ett klent rör som förbinder de båda beredarna.

Om det, under icke tappning, ändå skulle vandra lite värme från pannberedaren upp mot elberedaren i det röret så gör ju inte det nåt. Det kommer inte ha någon betydelse.
 
jag har nu konstaterat att vvb inte får plats på ett bra sätt i pannrummet...

men vad säger reglerna mot att istället montera vvb på övervåning övanför pannan och tillsammans med öppna expansionskärlet? och sedan dra "spillröret" rakt ner till golvbrunnen?

eller krävs det att golvbrunnen ska vara just under vvb?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.