Hej, mitt ena vägguttag sätt löst, när jag försökte skruva åt skruven så gick den av.

Åkte till Jula, köpte ett nytt ojordat uttag då det var ett ojordat som satt.

Skruvade isär uttaget nu och ser att det sitter en jordkabel?

Kan säga att jag ej är 100% på el, men elen är avstängd i det här rummet nu och undrar hur jag går vidare härifrån..
Bör jag klippa av kabeln och sätta i ojordade uttaget som vanligt?
Kan jag köpa ett jordat uttag och koppla in det istället?
Kan det finnas någon anledning att det ser ut som det gör? Vill inte koppla in ett jordat uttag sen är det något fel med jordkabeln som sitter i som orsakar skada..

Hade elektriker här för några dagar sedan som ordnade jordfelsbrytare osv men har helt enkelt inte råd för en sådan här liten sak..

Första bilden är nya uttaget jag köpt, de andra är alltså det i väggen.
 
  • Ojordat vägguttag från Jula demonterat och visas från framsidan vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag utan frontplatta som visar kopplingsskruvar och en synlig jordkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet gammalt ojordat vägguttag med lösa kablar och synlig jordkabel i en öppen eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är övriga uttag i rummet jordade så ska det du är på gång att montera även jordas.
På bilden ser det ut som där sitter en jordkabel i uttagets mittskruv
Ett råd, köp ett uttag från märkestillverkarna (Schneider/Elko).
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Är övriga uttag i rummet jordade så ska det du är på gång att montera även jordas.
På bilden ser det ut som där sitter en jordkabel i uttagets mittskruv
Ett råd, köp ett uttag från märkestillverkarna (Schneider/Elko).
Okej, men anta att det är något fel med jordningen, t.ex att jfb går eller att den helt enkelt är avklippt uppe vid elcentralen typ..

Om jfb går pga jordfel, kan jag då klippa kabeln och tejpa änden så det inte nuddar annat och koppla in ojordat utan problem?

Om det är "felfritt" och det visar sig att jordkabeln t.ex är avklippt någonstans, kan det bli problem med uttaget?

Vet givetvis att jordningen inte skulle fungera och det vore farligt pga det, men om man bortser från det? Vill inte att det börjar brinna..

Förstår liksom inte varför förra ägaren kopplat ett ojordat i det jordade uttaget, därav jag undrar om det kan vara farligt att koppla in ett jordat uttag..

// det är i köket, det finns bara jordade uttag men det är väl "ok" iom att de är på diskbänken.
 
En jordfelsbrytare har väl egentligen inte med jordningen att göra om inte jordkabeln är kontakt med N eller om den är felkopplad som fas el dyl
 
  • Gilla
stoif
  • Laddar…
Varför vill du inte ha jordat uttag?
Man ”får inte” blanda jordade och ojordade uttag i samma utrymme.
Sen om jordkabeln är av eller klippt är ju ett fel som bör åtgärdas.
Det finns ju en orsak till att man först började med jordade uttag för att senare också komplettera med jordfelsbrytare som standard
 
S Skandiamannen skrev:
En jordfelsbrytare har väl egentligen inte med jordningen att göra om inte jordkabeln är kontakt med N eller om den är felkopplad som fas el dyl

Vilket jag inte vet, vet ej hur det ser ut där uppe vid elcentralen och så, vill ej pilla där då jag känner att det är lite "out of reach"



Frågan är alltså, om jag kopplar in ett jordat uttag och det visar sig att det är fel med jordkabeln så kan jag helt enkelt klippa den och tejpa ihop änden och koppla in mitt ojordade uttag och leva vidare?

F Jukkasjärvi skrev:
Varför vill du inte ha jordat uttag?
Man ”får inte” blanda jordade och ojordade uttag i samma utrymme.
Sen om jordkabeln är av eller klippt är ju ett fel som bör åtgärdas.
Det finns ju en orsak till att man först började med jordade uttag för att senare också komplettera med jordfelsbrytare som standard
Men köket är väl ändå ett undantag?
Vill givetvis ha jordat, det var en ojordad dosa över uttaget från förra ägaren..

Hade givetvis reparerat det om det vore så, dock inte direkt.. Vill inte bränna ned lägenheten medan jag väntar helt enkelt
 
J J. Larsson skrev:
Om jfb går pga jordfel, kan jag då klippa kabeln och tejpa änden så det inte nuddar annat och koppla in ojordat utan problem?
NEJ NEJ NEJ!
Om JFBn löser ut så är det felsökning för att hitta jordfelet som gäller, inget annat.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vill bara understryka att jag inte är elektriker ( långt därifrån ). Men om du har ett jordat uttag måste du ju ha jord anslutet. Om man mäter med en multimeter mellan fas och jord ska man väl få bekräftelse på att kabeln är ansluten mot jordplinten i centralen och därmed funktionell
 
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ NEJ NEJ!
Om JFBn löser ut så är det felsökning för att hitta jordfelet som gäller, inget annat.
Jag bryr mig alltså inte om det är jordat eller ojordat just där för tillfället, givetvis ska samtliga uttag jordas förr eller senare.
Köket är nedsläckt tills jag har råd att fixa alla uttag, vill enbart få en lösning som inte medför brandrisk m.m

Det har alltså suttit ett jordat uttag med jord I väggen, men förra ägaren har haft en ojordad dosa ovanför den.
 
Det ser ut på bilden som att det är ett jordat uttag som sitter där nu. Insatsen alltså. Och om jag förstod dig rätt så är detta det enda uttag i köket som inte är jordat. Det var för ett tag sedan tal om att det finns uttag där det passar att sätta en ojordad kåpa på ett jordat uttag. Eftersom det finns jord i uttaget och det sitter i ett kök där övriga uttag är jordade tycker jag att du skall byta till ett nytt jordat uttag. Kopplar du det likadant som det gamla är det något mycket konstigt om jordfelsbrytaren löser. Börja inte experimentera utan att veta vad du gör ifall jordfelsbrytaren skulle lösa. Men det gör den troligen inte.
 
  • Gilla
Larsa och 2 till
  • Laddar…
J J. Larsson skrev:
Men köket är väl ändå ett undantag?
Vill givetvis ha jordat, det var en ojordad dosa över uttaget från förra ägaren.
Nej det har aldrig funnits något undantag för blandning av jordade och ojordade uttag.

Köket har alltid haft krav på jordade uttag, däremot så har matplatsen inte behövt ha jordade uttag om det har varit tillräckligt långt avstånd mellan uttagen mm.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Varför är köket ett undantag?

risken är väl som störst i utrymmen där fukt förekommer? Ex kök, badrum, tvättstuga osv
 
  • Gilla
Stibbadrill
  • Laddar…
Du ska inte klippa och tejpa jordkabeln, frågan är hur är övriga uttag i rummet.
Det kan vara så att det går sätta ett ojordat lock på en jordad underdel från
ELKO och tidigare ägare/brukare har tagit vad man haver.

Protte
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Okej, jag kopplar in ett jordat uttag och håller tummarna..
 
  • Gilla
Stibbadrill
  • Laddar…
F Jukkasjärvi skrev:
Varför är köket ett undantag?

risken är väl som störst i utrymmen där fukt förekommer? Ex kök, badrum, tvättstuga osv
Frågar du mig?
Kök och matplats satt ofta ihop utan någon vägg med dörröppning utan det var ofta som ett enda rum men klassades ändå som två olika rum om det var tillräckligt långt avstånd mellan uttag, diskbänk mm i köksdelen och uttag i matplatsdelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.