Vi hade en Electrolux spis där JFB löste när ugnen blev varm.
I vår fanns två element, ett som värmde ugnen i vanliga fall och ett som hjälpte till för att få upp den i temperatur.
När jag kopplade ur elementet som hjälper till att värma upp ugnen så löste inte JFB.
Köpte ett nytt element, bytte ut det och där efter hade vi aldrig problem igen.
 
optimum
Hos oss var det undre elementet och det var sönderbränt och förvridet. Funkade till det började bli lite varmt då nöp jordfelsbrytaren.
Är nog det enklaste jag bytt hemma. (förutom glödlampor)
Jag beställde nytt på webben. Electrolux har en bra webbshop för reservdelar. Bara mata in serienummer som sitter på spisen så hittar man rätt.
 
B bouxesa skrev:
Det är keramikhäll på den spisen, men som du säger så undrar jag hur långt man ska dra hela den
Med en sådan häll kan det vara ide att repa, kan du eller är du förtrogen med EL som en lite parantes på det hela för att kunna ev gå vidare
 
P-plats P-plats skrev:
Vi hade en Electrolux spis där JFB löste när ugnen blev varm.
I vår fanns två element, ett som värmde ugnen i vanliga fall och ett som hjälpte till för att få upp den i temperatur.
När jag kopplade ur elementet som hjälper till att värma upp ugnen så löste inte JFB.
Köpte ett nytt element, bytte ut det och där efter hade vi aldrig problem igen.
För att kunna få reda på ifall det är värmeelementet och i så fall vilket värmeelement det kan vara. Är lösningen att koppla bort ett element i taget, sätta på ugnen igen och ifall inte säkringen går kan man dra slutsatsen att elementet är trasigt?
 
J jonaserik skrev:
Med en sådan häll kan det vara ide att repa, kan du eller är du förtrogen med EL som en lite parantes på det hela för att kunna ev gå vidare
Tummen sitter inte helt mitt i handen, men jag är ganska försiktig när det gäller allt som har med el att göra. Jag tittade igenom videon som länkades tidigare i tråden och det där såg ganska enkelt ut. (att ersätta elementet kring fläkten)
 
B bouxesa skrev:
Är lösningen att koppla bort ett element i taget, sätta på ugnen igen och ifall inte säkringen går kan man dra slutsatsen att elementet är trasigt?
Så kan man göra. Var det säkringen eller jordfelsbrytaren som löste? Eller båda? Tillvägagångssättet fungerar i båda fallen.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
B bouxesa skrev:
För att kunna få reda på ifall det är värmeelementet och i så fall vilket värmeelement det kan vara. Är lösningen att koppla bort ett element i taget, sätta på ugnen igen och ifall inte säkringen går kan man dra slutsatsen att elementet är trasigt?
Om det är enligt konstens alla regler kan jag inte svara på men så gjorde jag.
Var noga med att isolera kablarna du kopplar loss så det inte händer någon olycka.
Dokumentera med kamera så du vet hur allt satt.
 
En kort uppdatering. Strömmen gick fast än jag valde alternativet utan varmluft och även när jag satte på plattorna, fast efter ett tag. Så jag ringde Electrolux och de har tydligen ett erbjudande, iaf för oss som bor i Stockholm. För 1800 kr ingår felsökning, lagning och reservdelar. Så jag slog till.
Exakt vad felet var vet vi inte. Värmeelementet runt varmluften var paj iaf, men det är osäkert om något kretskort gav lite tjuvström till värmeelementet och strömmen gick när man satte på plattan. Kretskort och värmeelement byttes.
Ugnen är i alla fall lagad nu och jag är glad att jag slapp köpa ny.

/Babbis
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.