Vi har en slänt ner mot vägen som är ca. 3 meter hög och har en lutning på drygt 45-55 grader så inget man går upp och ner i utan man klarar ev. att krypa upp...

Slänten består till största delen av sand och småsten med ett visst tunt lager rötter (främst rosor och gammal syrén men det mesta har dött förra heat sommaren). När vi grävde för kommunalt vatten för 4-5 år sedan "förstörde" vi halva slänten som är drygt 30 meter totalt men sluttar neråt så tänk den som en triangel med sidorna 30 meter och 3 meter som kateter och hypotenusan blir vad den blir...
När vi grävde för vatten och avlopp "rann" halva slänten iväg och vi måste använda en "grävbur" till slut för att kunna komma ner på djup.
Efter det försökte vi oss på att plantera sandkörsbär men det har inte lyckats så bra och stora delar av jorden vi lagt på har runnit iväg. Nytt försök med marktäckduk och jord/buskar igen har heller inte lyckats...

Nu är planen då att jag gjuter "stödmurar" och terasserar slänten men problemet blir hur jag får stödmuren att hållas på plats. Det går inte att gräva på något vettigt sätt och jag försökte gräva ner granitblock (kantstenar jag fick av grannen) men de trillar med minimalt tryck trots att jag fick ner dem dryga 30-40 cm eftersom sanden är så "rinnig".
En fundering jag har är att dra ner markskruvar (70 cm) och sen fästa något i dem, men vad?
 
Titta på L-stöd hur dom är konstruerade så har du en idé på hur du kan gjuta din stödmur.
 
C
anders07 anders07 skrev:
en lutning på drygt 45-55 grader så inget man går upp och ner i utan man klarar ev. att krypa upp...
tänk den som en triangel med sidorna 30 meter och 3 meter som kateter och hypotenusan blir vad den blir...
Jag kanske är lite trög idag, men jag har lite svårt att se det framför mig. 3 meters fall på 30 meter är ju bara 1:10 = 10% lutning, eller ca. 6 grader.
 
C cpalm skrev:
Jag kanske är lite trög idag, men jag har lite svårt att se det framför mig. 3 meters fall på 30 meter är ju bara 1:10 = 10% lutning, eller ca. 6 grader.
30 meter lång, 3 meter hög, runt 3 meter "djup"... :)
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Titta på L-stöd hur dom är konstruerade så har du en idé på hur du kan gjuta din stödmur.
Tack, ja, jag har funderat lite på L-stöd men problemet är att det är så mjukt under så det riskerar att bli "vingligt"...
Ev. kunde något stag med markskruv kunna stadga upp tillräckligt...
 
Du får gjuta större sula bara. Tänk dig ett T.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.