Hjälp panik. Det har varit en hemskt regnig höst och igår spöregna det plus hård vind mot ena gaveln på huset. Panelen sjöblöt, så de rann. Plötsligt ser vi att de sipprar vatten på fönstrerrutan.. INNE! Det sipprar i överkant, mellan karm och vägg, se bild. Ute synns inget uppenbart var de tog sej in. Se bilder. Vad helvete nu då? Huset är 3 våningars trähus från - 54.
 
  • Vattenläckage vid fönsterkarmen där vatten sipprar in mellan karm och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten sipprar in överkant av fönster i trähus, skogsbakgrund syns utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våt träpanel och fönsterkarm med tecken på vatteninträngning på ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskador och fuktmärken på trähusets gavel och fönsterkarm, sidoställd stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en fuktig fönsterkarm på ett äldre hus med tydliga tecken på vatteninträngning och skadad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage vid fönster med stegar och våt fasad på ett hus från 1954 under regnig höst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattendränkt träpanel och stuprör med fågelbo på en husgavel under regnigt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha lite koll på det, det kan ju vara så enkelt att det var vinden som låg på och tryckte in vatten. Och då kanske det aldrig kommer att hända igen. Om du inte tror att det kan ha varit kondens och helt enkelt kommit inifrån?

Om det är utifrån och händer igen skulle jag ta bort bläcket ovanför fönstret och titta hur det ser ut där. (När det slutat regna till våren.)
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ha lite koll på det, det kan ju vara så enkelt att det var vinden som låg på och tryckte in vatten. Och då kanske det aldrig kommer att hända igen. Om du inte tror att det kan ha varit kondens och helt enkelt kommit inifrån?

Om det är utifrån och händer igen skulle jag ta bort bläcket ovanför fönstret och titta hur det ser ut där. (När det slutat regna till våren.)
Nope, sipprade helt klart vatten utifrån precis i skarven där karmen möter väggen. De slutade sippra direkt regnet avtog. Nu har jag mardrömmar om att hela väggen är sjöblöt innuti  och vi får riva upp. Vi har bara bott här 10 månader och inte hänt förr trots mycket regn.
 
Jag gissar att överblecket inte går in så långt bakom panelen, så om det kommer in regn som rinner på baksidan av panelbrädan (kan hända om det är springor mellan lockläkt och panel, eller sprickor i panelen t.ex.), så rinner det inte ut vid (på) blecket utan bakom, och sipprar in vid karmen.

Det kan också vara så att vinden pressat in vattnet precis i bleckets överkant, de där gamla blecken har sällan ett uppvik innanför panelen.
 
Lägger nog till att det har rensats runt huset på träd och det gör att vinden kan öka i hastighet och det tar i sin tur med sig regnet mot fasaden mer än tidigare..
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
Lägger nog till att det har rensats runt huset på träd och det gör att vinden kan öka i hastighet och det tar i sin tur med sig regnet mot fasaden mer än tidigare..
Ja du har rätt, fälldes 10-12 träd här i början av december.
 
B b8q skrev:
Jag gissar att överblecket inte går in så långt bakom panelen, så om det kommer in regn som rinner på baksidan av panelbrädan (kan hända om det är springor mellan lockläkt och panel, eller sprickor i panelen t.ex.), så rinner det inte ut vid (på) blecket utan bakom, och sipprar in vid karmen.

Det kan också vara så att vinden pressat in vattnet precis i bleckets överkant, de där gamla blecken har sällan ett uppvik innanför panelen.
Jaa okej.. Tänk om hela väggen är blöt nu? Innuti menar jag. Tänker om de regnat in där förr men först nu som de läckte in och märktes.
 
Svårt att se hur överblecken ser ut, men jag skulle gissa att det är i springan mellan panelen och överblecket det pressas in vatten när det blåser. Överblecket ska ju igentligen gå upp innanför panelen, men det ser inte ut som det gör det?
 
Nefrums Nefrums skrev:
Svårt att se hur överblecken ser ut, men jag skulle gissa att det är i springan mellan panelen och överblecket det pressas in vatten när det blåser. Överblecket ska ju igentligen gå upp innanför panelen, men det ser inte ut som det gör det?
Ja alltså jag måste säga att jag inte heller vet.. Även om jag tittar live. Skitsvårt att se men om de gör de kanske de inte är tillräckligt.
 
Även om det är blött i väggen så torkar det nog. Men jag gissar också på att det kommer in i överkanten av fönstret. Det är ganska vanligt och brukar inte vara så besvärligt att åtgärda.
Men fågelboet eller vad det är som är vid ventilen högst upp skulle jag plocka bort.
Stod stegen vid fönstret när det läckte in? Eller har ni ställt dit den för att kunna titta på läckan?
 
Jiji Jiji skrev:
Även om det är blött i väggen så torkar det nog. Men jag gissar också på att det kommer in i överkanten av fönstret. Det är ganska vanligt och brukar inte vara så besvärligt att åtgärda.
Men fågelboet eller vad det är som är vid ventilen högst upp skulle jag plocka bort.
Stod stegen vid fönstret när det läckte in? Eller har ni ställt dit den för att kunna titta på läckan?
De är ingen ventil bakom fågelboet Stegen ställde vi för att kolla in fönstret i ovankant. Ska man högre upp e de skylift som gäller. Vi har nu tätat springan mellan plåt och ytterpanel med vädertålig fog. Så hoppas de hjälper och hoppas ev fukt i väggen torkar. Blev livrädd när de började komma in vatten. Har ju inte hänt förr. Men kanske de att dom huggit ner all skog utanför spelade in nu när de blåste så hårt.
 
Jag brukar tänka att i gamla hus har det regnat in förr och torkat upp. Om det varit mer träd tidigare kan det ju vara så att det inte riktigt blåst på det sättet mot huset förut.
När det blir lite torrare väder kan ni undersöka ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.