TP-links TL-SG105 drar lite mindre ström, blir lite mindre varmt i ett trångt skåp.
Billig och bra, också i plåt med nyckelhålsmontage så man kan fästa upp den. Har två själv och en Netgear.
Eller en managerbar switch med VLAN-stöd,TL-SG105E, på Kjell. ;-)
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Skaffa en av Ubiqutis accesspunkter med två Ethernetportar och passthrogh istället och dra bara en kabel till garaget. Då kan du ansluta dator/server i accesspunkten.

Blir klart mindre ”kluddigt”
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
TP-links TL-SG105 drar lite mindre ström, blir lite mindre varmt i ett trångt skåp.
Billig och bra, också i plåt med nyckelhålsmontage så man kan fästa upp den. Har två själv och en Netgear.
Eller en managerbar switch med VLAN-stöd,TL-SG105E, på Kjell. ;-)
Låter ju bra om den drar mindre ström, men gör den verkligen det?
Såhär står det i respektive datablad.
Datablad som visar specifikationer för en nätverksswitch modell TL-SG105 inklusive energiförbrukning och gröna teknologier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell ur datablad visar specifikationer för en produkt, inklusive storlek och strömförbrukning på 2.7W i värsta fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Skaffa en av Ubiqutis accesspunkter med två Ethernetportar och passthrogh istället och dra bara en kabel till garaget. Då kan du ansluta dator/server i accesspunkten.

Blir klart mindre ”kluddigt”
Har redan två dragna nätverkskablar till garaget, använder gärna dessa.

Har dessutom även redan en Ubiquiti AP AC LR, och den har bara en port. Och den använder jag gärna med. :)

Kommer köra på en utav ovan nämnda switchar, tycker inte det blir kluddigt då allt samlas i mediaskåpet.

Faktum är att det nog blir rätt bra såhär, för det innebär faktiskt att jag i framtiden kan dra en till nätverkskabel från mediaskåpet till en framtida loungedel som vi ska bygga på tomten. Kanske vill sätta en AP där med.
 
Får väl pudla och ta en tugga av mössan... Jag har inte jämfört TL-SG105 och GS105v5, utan TP-Link TL-SG108 som då drog max 3,31W och Netgear GS108v3 som kan dra max 4,92W. Jag går fortfarande och känner på mina två svala green tech TL-SG108 och känner mig nöjd. Har haft dem några år och de har aldrig krånglat.
Men jag gillar Netgear. Har en GS108T och en GS105v5 :oops:
Reklambild som visar Netgears energibesparande upp till 60% lägre elförbrukning med gröna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Då får väl jag dra det långa strået och agera testkanin för plexgears variant. Hade det handlat om ett viktigare nätverk för mig hade jag köpt bättre grejer, men nu handlar det bara om att få till två nätverksuttag i ett garage och lite wifi. Kanske även ett uttag i framtida lounge också. Får väl hoppas den är tillräckligt stabil för att lösa det...

I huset kör jag med bra grejer, en Mikrotik 24p router/switch som är helt grym. Inte gjort en enda omstart på denna på 5år! Samt en Ubiquiti AP AC Pro för det trådlösa, som väl är ok. Men inte mer....
 
C crazytok skrev:
Har redan två dragna nätverkskablar till garaget, använder gärna dessa.

Har dessutom även redan en Ubiquiti AP AC LR, och den har bara en port. Och den använder jag gärna med. :)

Kommer köra på en utav ovan nämnda switchar, tycker inte det blir kluddigt då allt samlas i mediaskåpet.

Faktum är att det nog blir rätt bra såhär, för det innebär faktiskt att jag i framtiden kan dra en till nätverkskabel från mediaskåpet till en framtida loungedel som vi ska bygga på tomten. Kanske vill sätta en AP där med.
Ok, men nu kommer det ju fram en massa nya fakta - det kunde ju inte jag veta :D :crysmile:
 
Jodå, om du läste mitt första inlägg, jag citerar mig själv...

C crazytok skrev:
Jag har dragit två nätverkskablar mellan garage och hus och dessa kommer då in i mitt mediaskåp i huset.
;)
 
Nu är allt klart iaf! Blev plexgear switchen (satan vad liten den var... :crysmile::crysmile:). Så nu har jag två nätverksuttag i garaget, varav det ena har PoE där Ubiquiti AP sitter ansluten. Så nu har jag både wifi och trådat i garaget.
Perfekt! (y)

Tack för hjälpen alla!!

Nu ska jag bara komma på vad jag ska surfa på i garaget också.... :thinking::thinking::thinking:
 
C crazytok skrev:
Jodå, om du läste mitt första inlägg, jag citerar mig själv...



;)
Det var den där loungedelen jag syftade på ;). Hursomhelst - najs att du fick till det bra :)
 
C crazytok skrev:
Nu är allt klart iaf! Blev plexgear switchen (satan vad liten den var... :crysmile::crysmile:). Så nu har jag två nätverksuttag i garaget, varav det ena har PoE där Ubiquiti AP sitter ansluten. Så nu har jag både wifi och trådat i garaget.
Perfekt! (y)

Tack för hjälpen alla!!

Nu ska jag bara komma på vad jag ska surfa på i garaget också.... :thinking::thinking::thinking:
Byggahus förståss :)

Jag brukar köra en hel del webradio på min verkstadsburk. Spotify wller liknande funkar ockaå ;)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ja det kommer ju mest vara musik det används till, och surfa lite uppgifter om olika projekt! :)
Och såklart Byggahus!! (y)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.