Är nyligen inflyttad i ett hus och har tagit bort fula taklister i alla rum. I några av rummen är det ett hål på några cm som syns i bild. Har ni tips på vilken metod vi ska använda oss av för att fylla igen hålet? Vi vill inte lägga nya lister över utan det ska vara en fin övergång som vi ska måla över sedan.

På vissa ställen är det istället klumpar med fog som vi behöver slipa ner på något sätt. Går det att använda en vanlig slipmaskin på dessa ställen eller har ni några andra tips?
 
  • Hörnet av ett vitt rum där en taklist har tagits bort, vilket lämnat ett synligt gap mellan taket och väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som tar bort en vit taklist och visar ett hål mellan vägg och tak som behöver lagas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skada efter borttagna taklister, visar hål och klumpar med fog som behöver åtgärdas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vanligt spackel alt gipsspackel på påse typ Gipsum funkar bra. Fogen skär ni enklast ner med en vass kniv och sedan slipar ...

Latex spackel är ett annat alt om än dyrare då det inte spricker lika som ett vanligt spackel gör.
 
Rekommenderar inte att ta bort listerna om det är ett äldre trähus.

I annat fall återstår ju bara att spackla, och ev lägga någon mjukfog i hörnet. Räkna dock med att det kommer att uppstå sprickor med tiden.
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Spackel kompletterat med en bit gips, trä e.d. om glipan är för stor. Blir troligtvis målning av väggar och tak igen efter det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om man verkligen ska envisas med att inte ha lister och är i det läget så skulle jag personligen tagit bort en remsa gips och satt en ny lite bredare gipsremsa.
Det kommer aldrig bli bra oavsett, men det blir snyggare än att lappa och laga med det som finns nu.

Men som alla andra så skulle jag verkligen råda att sätta upp lister igen. Det finns ju betydligt finare än de som satt.
 
L lillamälarhuset skrev:
Är nyligen inflyttad i ett hus och har tagit bort fula taklister i alla rum. I några av rummen är det ett hål på några cm som syns i bild. Har ni tips på vilken metod vi ska använda oss av för att fylla igen hålet? Vi vill inte lägga nya lister över utan det ska vara en fin övergång som vi ska måla över sedan.

På vissa ställen är det istället klumpar med fog som vi behöver slipa ner på något sätt. Går det att använda en vanlig slipmaskin på dessa ställen eller har ni några andra tips?
Det såg lika dant ut hos oss när vi flyttade in.
Jag skar till kanterna på gipset tog bort allt löst.
Sedan fyllde jag djupare springor med biltemas stenlim, lite hårdare än fogskum och expanderar inte så mycket.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972
Därefter spacklade jag takvinkeln med Onestrike.
https://www.bauhaus.se/reparationsmassa-one-strike-filler-1l
Med lite känsla, så blir det skarpa och fina takvinklar.
Har på 12 år endast fått mindre sprickor.
Latexfog är helt kass, om ni behöver foga, använd Tec7 eller motsvarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.