Hej! Besitter denna skönhet uppe på vinden. Har satt temperaturen på högsta då det nu är kallt ute och man vill ju inte att det blåser in kalluft så fjärrvärmen får jobba mer är nödvändigt. Inatt kunde jag inte sova så jag satt och läste på om ventilationen (Saker man gör som villaägare?:rofl:) och det sitter ett värmebatteri som värmer om temperaturen inte uppnår önskat värde som jag förstått det. Mitt mål är att värmeväxlaren ska vara helt (öppen?) så det kör runt så mycket luft igen som möjligt utan att batteriet kickar in. Som jag förstår det så drar det iväg på elen när batteriet kör? Kanske nästan kan jämföras med patron på ett uppvärmningssystem i huset t.ex pellets. Kanske inte i lika stor grad men åt det hållet.

Kan man koppla ur batteriet eller är det ens inkopplat? Kunde nämligen inte se något kablage gå till den men tror det inte är synligt kablage utan att man skruvat upp lite mer. :thinking:

Skickar med lite bilder så ni ser hur det ser ut.
Man får tänka bilden jag tagit spegelvänd. :)
 
  • Ventilationsaggregat på vinden med synlig fläkt, filter och en del av värmebatteriet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av en ventilationsenhet med beteckningar för tilluftfläkt, frånluftsfläkt, värmeväxlare och filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om aggregatet är utrustat med ett elektriskt värmebatteri så behöver du inte göra något särskilt. Styrningen är sådan att aggregatet försöker hålla din inställda tilluftstemperatur (om du inte har annan givare som den styr mot) i första hand med värmeväxlaren. D.v.s. den är alltid "öppen". Den elektriska kanalvärmaren går först in om aggregatet inte lyckas leverera den tilluftstemperatur du satt. Detta sker nog endast under de kallare dagarna under året, förutsatt att du inte ställt in en väldigt hög tilluftstemperatur.

Så ställ temperaturen på något rimligt, säg 18°C, och låt logiken jobba själv. Är det så att du hellre vill låta husets uppvärmningssystem värma, så kan du ju ställa ner temperaturen på tilluften till 15-16°C eller så. På vissa modeller finns ett ECO-läge, som gör att start av värmaren fördröjs även om tilluften skulle dippa under det inställda värdet. Kan ju kolla efter en sån?

OBS: Jag tror inte att man bör ställa tilluftstemperaturen lägre än 12°C eller så (aggregaten har oftast ett minsta värde som går att ställa in), om du nu inte har kondensisolerat. Om det blåser kall luft i dina oisolerade tilluftskanaler som löper i uppvärmda utrymmen, finns en risk för att kondensat fälls ut på utsidan av de kalla rören. Därför är det bra att ha den elektriska värmaren på oavsett, som ett skydd mot kondens. Detta är nog lite överkurs dock, då du måste ner i obehagligt kalla temperaturer för att fälla ut vatten ur inomhusluften svensk vintertid, säkert kring 1-2°C
 
  • Gilla
Browex
  • Laddar…
Tack för ett väl utfört svar för det första! (y):D

Jag är bara lite nojjig för att elpriset kommer sticka iväg ifall batteriet går mycket. Sen har jag isolerade kanaler men ja vill ju inte sikta in mig på att få in så kall luft.
 
Men om man ställer tempen lågt så slutar väl aggregatet att återvinna värmen?
Om man vill återvinna så mycket som möjligt men ändå inte tillföra elvärme, hur gör man då?
 
  • Gilla
Browex
  • Laddar…
Ja precis det var det jag också undrade. Tror man eventuellt får koppla ur batteriet isf.
 
B Browex skrev:
Ja precis det var det jag också undrade. Tror man eventuellt får koppla ur batteriet isf.
Om du skall koppla ur batteriet får du öppna plåtlådorna nere till höger på din bild (E. på principbilden), oftast har batteriet bara två anslutningar (1-fas) och det räcker att du tar bort sladden från en sida av batteriet så slutar det att ge värme.
Se till koppla bort all spänning till aggregatet innan du öppnar några lådor.
 
  • Gilla
Browex
  • Laddar…
På mitt VTC 300 ska det räcka att inaktivera värmare i menyn. Har du kollat den möjligheten?
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Om du skall koppla ur batteriet får du öppna plåtlådorna nere till höger på din bild (E. på principbilden), oftast har batteriet bara två anslutningar (1-fas) och det räcker att du tar bort sladden från en sida av batteriet så slutar det att ge värme.
Se till koppla bort all spänning till aggregatet innan du öppnar några lådor.
Ja tänkte att det måste ju funka bra för då är värmeväxlaren iaf 100 % öppen men batteriet kan inte gå igång. Undrar lite ifall batteriet drar mycket watt.
 
B Bjober skrev:
På mitt VTC 300 ska det räcka att inaktivera värmare i menyn. Har du kollat den möjligheten?
Nej tror inte det för jag har denna spartanska panel.
 
  • Spartansk vit panel för ventilation från Systemair med knappar för Max, Norm och Min.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.