Hej!

Jag håller på att planera renoveringen för min källare som är fuktskadad och har bokat in dränering. Frågan är vad man gör efter det och efter att man har plockat bort allt löst material, putsar väggarna med vilken sorts bruk? Reglar upp med luftspalt? Är det någon idé att använda gipsskivor isåfall?

Mitt första inlägg här! Tacksam för svar :D
 
Hej och välkommen till BH.

Vanligt putsbruk bör fungera, men det kan bero på vilket mtrl det är i källarväggarna?

Uppreglade väggar (och golv) bör undvikas i källare. Det är alltid ett säkert sätt att be om fuktproblem/mögel. Det finns inget sätt att bygga som inte är en riskkonstruktion, bara mer eller mindre dåliga.

Dränering kan hjälpa mot fukt i väggarna, men det hindrar aldrig markfukt, som om det är ett äldre hus ofta vandrar genom sulan upp i de nedre delarna av väggarna, även innerväggar. Det enda rimliga att göra åt det är att använda fuktgenomsläpplig färg (silikat), samt att inte ställa några stora täta saker/möbler mot väggarna, eller blockera golven. Garderober och möbler med sockel är två ex som bör undvikas.

Dock är förhållandena unika för varje hus/plats, så det beror på. :)
 
Nu hade jag förvisso inte fukt. Men förr förra ägaren hade reglat upp med träreglar och isolering direkt mot betongväggen. Jag rev det direkt för att egentligen se om jag hittad telekabeln där men det fanns ingen =)

Vi rev ner allting som var trä och isolering, spårade upp för att gömma elen. Putsade upp med finbetong för att få slät yta. Sedan körde vi stobruk med vita färgpigment. Det blev riktigt fint =) Och vi behövde absolut inte ha isolering i källaren.

Kommer köra samma recept på resterande rum i källaren. Skall ha sovrum i ett rum i källaren med.
 
  • Renoverad källarvägg med putsad yta och stobruk, vita kakelgolv och elektriska ledningar längs vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat källarrum med släta, putsade väggar och vita färgpigment, med synliga elrör och kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.