Hej!
Första gången jag ställer en fråga i detta forum.
Det är så att min make och jag flyttade in i vårt hus för drygt 1 år sedan och upptäckte efter ett tag att flera av fönstren är låsta. Vi fick inte några fönsternycklar av den förra ägaren, och på grund av många tråkiga omständigheter är vi inte på kompisbasis med denne heller, varför jag inte vill kontakta henne. Är det någon som vet om man kan knalla in till en låssmed och få tag i nya nycklar eller måste man byta ut hela handtaget/låset? Fönstren är relativt nya och av modellen som man snurrar runt.

Bifogar bild på ett likadant lås, det på bilden är dock olåst.

Tacksam för alla svar! :)
 
  • Olåst fönsterhandtag i silverfärg med snurrbart lås på ett stängt fönster, sedd i inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror lite på "årsmodellen" men har du inte någon nyckel eller nyckelkort/bricka med nyckelnummer är det enda sättet att borra upp ett lås och sen se om det finns nyckelnummer stämplat på kolven (troligen inte).
Om det finns nyckelnummer kan man beställa nya nycklar men då behöver ni (troligen) en låssmed som går i "godo" och beställer nycklarna åt er för utan nyckelkort eller originalnyckel kan det annars vara svårt att få nya nycklar.

Finns inte något nyckelnummer måste förstås alla borras upp... :(
 
Många låssmeder lånar ut nycklar till fönsterlås då det finns ett begränsat antal med vanliga låsningar till dom.
Kontakta din lokala låssmed och fråga.
 
Tack för era snabba svar! Känner att detta forum är toppen för en husnovis som mig. :)

Vi har faktiskt en låssmed i närheten, jag får gå dit och fråga tror jag. Tror inte jag kommer undan att putsa utsidan av fönstren hur länge som helst... :/
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tack för era snabba svar! Känner att detta forum är toppen för en husnovis som mig. :)

Vi har faktiskt en låssmed i närheten, jag får gå dit och fråga tror jag. Tror inte jag kommer undan att putsa utsidan av fönstren hur länge som helst... :/
Om du tar en bild där nyckeln stoppas in så profilen syns så vet låssmeden direkt vilka sorts nycklar det är till just det låset vilket utesluter andra sorters nycklar.
Om de inte lånar ut nycklar så kanske de hyr ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.