Hur vet jag när mitt badrum har uppnått den totala livslängden och man måste renovera?
Vårt badrum är från 60-talet och fungerar som det ska. Men jag har läst att den förväntade livslängden på ett badrum är ca 30 år. Så hur märker man att den är uppnådd?
 
S
Det märker man inte förrens det är för sent och det sker en vattenläcka.
Men det beror också på hur badrummet används, när det är byggt (vilka regler som följts), vilka material som använts, osv.

Kort och gott ska ett badrum från 60-talet bytas ut.
 
Man brukar säga att livslängden på ett tätskikt är max 30 år
 
Claes Sörmland
Om du duschar i badkar (vilket borde vara fallet med 60-talsbadrum) så lär det hålla tills du inte står ut med det estetiska eller det praktiska upplägget längre. Eller golvbrunn eller stammar rostar igenom helt. Det i sin tur beror på hur det enskilda badrummet har använts.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Eftersom det använts som fritidshus större delen av tiden kanske det är lugnt ett tag till då!
Det estetiska har jag inga problem med. Grönt badkar, gröna väggar och mörkblått golv funkar bra för mig!
 
Ni kan ju kontrollera avloppsrören om det går. Om det är tätt i skarvarna (gissar att ni har matta på golv och väggar) håller det mycket längre än 30 år!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.