jsan, jag har planerat att jag skall lägga till belysning på huset, men nu är min kreativitet och hjärna helt slut efter allt tänkande.

Var tycker ni jag skall lägga belysningen?

från Balkongen/terassen upp mot fasaden?
På Fasaden? isåfall var på fasaden?

Tar emot all tips!!!

har ni även bra tips på att gömma Kablarna så säg till!!

En röd trävilla med vit balkong och garage under en klar dag, träd runtomkring och en vit skåpbil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött hus med vita knutar och en balkong, intill en skogsdunge och ett vedskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött tvåvåningshus med vita knutar och balkong, omgivet av träd och en stenmur, under dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat hus med vit inramning och terrass i behov av ytterbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat hus med veranda och lampa vid dörren, vedbod till vänster, höstlöv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat hus med balkong som potentiell plats för utomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med bord och stolar framför röd stuga, potentiell plats för utomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag är generellt emot att lysa upp hus. Men viss belysning behöver man ju vid dörrar tex. Men strunta i allt vad fasadbelysning heter.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Spottar i underspikningen är en klassiker som både är enkel och ger ett behagligt ljus.
Om du vill göra det mer avancerat så sätt lampor med upp och nedljus(typ runda burkar) längs väggar, nära hörnen och mellan fönster med mera. Men när du sätter sådana under brotak, balkonger eller entrédörrar med låga tak så använd modell med endast nedljus. Det viktigaste med dessa är ju att ljuset får spridning så att ljuskäglan avtecknas mot husfasader på önskat sätt.
För att gömma kabel så går du ovanför underspikningen och släpper ner på önskad plats. Har du stående panel kan du vid nedsläppet antingen lossa en bräda och gå bakom eller täcka en dalgång mellan två läckta med en ny bräda fram till lampan och gå bakom den. Det går även att följa nedre delen av huset för att komma ut till diverse ljuspunkter men det är inte lika lätt att gömma kopplingsdosor då. På ett enplanshus kan man sätta armaturer a på samma höjd runt hela inkl brolampan och eventuellt också i en höjd som inte bländar människor. Tänk på att ljuskällorna på båda sidorna om lampan(gäller upp o nedljus armaturer) ska ge en vackert avtecknad ljudbild mot fasaden. På ett högre hus är det enligt mig vackert att lysa upp husgaveln så att övre delen av vägg och takfot lyses upp. Beroende på husets färg kommer ljuset sedan att avspeglas mer eller mindre och ibland kan det vara less is more, lite ljus kan göra ett stort intryck!
Men i slutet av dagen är det en personlig bedömning som avgör!
Lycka till!
Edit: såg bilderna efter att jag skrivit inlägget!
Ett mycket fint hus som förtjänar en bra belysning!
 
Redigerat:
  • Gilla
InRed777 och 1 till
  • Laddar…
Och glöm inte färgtemp på ljuskällorna. Ett rött hus gör sig oftare bättre med en gulaktig varmare ton, men här får du prova dig fram.
 
  • Gilla
InRed777 och 1 till
  • Laddar…
Jag ser att du har en vanlig gammaldags brolampa vid ytterdörren, denna modell kan vara rätt snygg att hänga på diverse ställen på fasaden såsom i hörnvinkeln på ett ytterhörn så en lampa tar båda väggarna. Det ger ett gammaldags och rustikt utseende. Men blanda inte stilar isåfall.
 
  • Gilla
Simonehr och 1 till
  • Laddar…
Det avgörande är väl syftet med belysningen?
Behöver man mer ljus på div ställen för att kunna orientera sig fram, eller är det dekorationsbelysning av huset/fasaden?
Två helt olika syften, som har helt olika lösningar.
 
  • Gilla
Simonehr och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det avgörande är väl syftet med belysningen?
Behöver man mer ljus på div ställen för att kunna orientera sig fram, eller är det dekorationsbelysning av huset/fasaden?
Två helt olika syften, som har helt olika lösningar.
Hejsan i detta fall är det nog dekorationsbelysning som det gäller :)
 
Skippa den, det behövs inte mer ljusföroreningar.
 
  • Gilla
Malte Wallin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.