Hej.

Är i tankarna av att inreda garaget till en uthyrningslägenhet men undrar hur jag ska göra med golvet på plattan ? Huset är från 40-talet och garage är från 60-70 talet så det är en oisolerad platta. Jag vill göra det så enkelt som möjligt och slippa bila upp plattan och isolera så jag tänkte om det skulle funka med att lägga in en heltäckningsmatta som andas direkt på betongen ? Vi har så i källaren och det funkar . Eller ör det för att det är varmare i källaren , plattan ligger längre ner? Sen ska jag isolera tak och väggar och in med några vattenburna radiatorer på väggarna (fjärrvärme ) . Badrum blir klinkergolv är detta ens möjligt eller kommer man frysa sönder fötterna . ? Finns ju badrumsmatta att stå på tänkte jag.
Någon som gjort nåt liknande projekt ?
 
  • Gilla
rockles
  • Laddar…
Laszlo Toth
Inreda källare utan isolering i plattan är alltid ett svårt projekt. Du kanske får anpassa hyran till hur hyresgästerna upplever det och hur mycket pengar du lägger på projektet?
 
M
Jag hade bilat betongen för att sedan tilläggsisolera och höja plattan för att slippa gräva allt för djupt.
 
Bila i plattan vill jag inte göra .
Annat alternativ .. betong , Platonmatta, cellplast, parkettgolv. Det bygger mer men om man skippar lösull i takisolering och kör med skumisolering( PU) ända direkt på råspånten typ 15-20 cm istället för 30-40 cm lösull vilket man verkar kunna göra så kan man ju spara dessa centimeter i takhöjd istället?
Och vågar man använda platonmatta utan att sätta in mekanisk ventilation under golvet ? Och vågar man skumisolera utan luftspalt direkt på råspånten som många också skriver ?
Sen in med luft luft värmepump och spaltventiler samt paxfläkt i badrum å kök?
Är det nån som har eller skulle bygga på detta sätt ?
 
M
Vad har du för invändig takhöjd? Finns krav på minst 2300 invändigt om det ska vara bostad
 
Just nu är det 2.40 från betong till nuvarande undertak.. 2.70 från betong till råspånten..
ska det inte vara minst 2.40 i uthyrningsdel ovan mark och 2.30 i källare ? Jag tänkte ju inreda garaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.