Hola! Fortsätter att svara på mina egna inlägg...
Nu har det gått över ett år sedan vi injekterade källarväggen. Vi har pga andra projekt låtit det stå öppet sedan dess, och det har varit tätt - fram tills nu! Precis när vi bestämt tid med snickare och allt, så börjar det sippra vatten från ett annat ställe, längre in mot mitten av huset! Istället för att fortsätta injektera hål efter hål, har vi nu beslutat att borra/bila en ränna längs innerväggen och sedan en ränna ut mot ytterväggen i backens förlänging. Nu till min fråga till expertpanelen:

Hur skall vi konstruera väggen där det läcker?

Alternativet jag funderar över är att efter att rännan är grävd och dräneringsrör är lagda, så sätter vi ett lager pordrän och sedan gjuter vi en ny vägg utanpå (alltså på insidan in mot huset). På så sätt leds vattnet bort på ett tryggt sätt och man håller vattnet borta från rummet. Utanpå det reglar vi och bygger vägg med oorganiskt material...

Är det overkill att gjuta en ny vägg på insidan, eller vad tror ni?

(Återigen, det går inte att komma åt utifrån, tillbyggnaden är gjuten direkt mot berg)
 
Jag skulle ha dränerat på fulldjup utanför utbyggnaden.
Att gjuta inne löser inga som helst problem. Hur det än är så blir det ett vattentryck på väggen. Inte bra...

Mats
 
  • Gilla
dnyberg
  • Laddar…
Om jag bara kunde... Huset står på berg och tillbyggnaden neråt är gjuten direkt mot detta berg. Enda sättet att komma åt utifrån är att riva hela tillbyggnaden och börja om från scratch... Anyway, imorgon bitti kommer hantverkarna och kör igång. Vi börjar med att såga ett dike längs med väggen och sedan ut mot ytterväggen. Lägger dräneringsrör och makadam. To be continued...
 
Ta in allt vatten och skapa system för att leda bort inne i huset tillavlopp. Samt siikatfärg diffusion och ftx. Så tänkte jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.