F
Hur får du röststyrningen att funka vettigt i ATV? 99% av allt jag vill titta på har engelska titlar men min Apple TV förstår inte ett ord engelska. Och det går inte byta till engelska heller :-/
 
F Freddedan skrev:
Hur får du röststyrningen att funka vettigt i ATV? 99% av allt jag vill titta på har engelska titlar men min Apple TV förstår inte ett ord engelska. Och det går inte byta till engelska heller :-/
Du får ”försvenska” orden, prata svengelska typ. Eller bokstavera :)
Men byta språk på Siri ska också gå
Allmänt - Apple tv språk
Då blir dock allt på engelska, inte bara Siri..
 
F
Haha jag har försökt svengelskan men det slutar bara med att jag argt skriker åt Siri. Bästa tolkningen jag fått var när jag försökte med "Visa The Ballad of Buster Scruggs" (nej, det är inte fejk, tyvärr)

Skärmdump av tv-skärm visar felaktig tolkning av talat kommando i en animerad TV-serie meny.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ändra språk till engelska för att få engelsk Siri går ej. Får meddelandet "Siri är inte tillgängligt på engelska när du använder iTunes Store eller App Store i Sverige".
 
  • Haha
  • Gilla
possum77 och 6 till
  • Laddar…
Tack för alla intressanta inlägg i denna tråd. Vi hade haft Apple Tv, som används mycket i ca tre år helt utan problem och konstigheter när detta hände. Vi hade allt inställt som vid uppstarten , nu har jag lärt mig massor av hur man kan ändra inställningar efter önskemål. Det är bekvämt att TVn automatiskt slås om till den hdmi ingång som gäller för Apple TV när jag ansluter vår Apple TV, så det vill jag inte ändra på. När jag ansluter kan jag se ett antal olika Apple TV hos våra grannar, förstår nu att detta sker via Blue Tooth. Jag kan bara ansluta till vår egen som är på samma wi-fi med lösenord. Det gäller då att namnge sin Apple TV klokt så att ingen försöker ansluta till fel Apple TV. Men om detta sker så misslyckas anslutningen, så det enda som händer är att TVn irriterande byter källa mitt under ett program.
 
F Freddedan skrev:
Haha jag har försökt svengelskan men det slutar bara med att jag argt skriker åt Siri. Bästa tolkningen jag fått var när jag försökte med "Visa The Ballad of Buster Scruggs" (nej, det är inte fejk, tyvärr)

[bild]

Ändra språk till engelska för att få engelsk Siri går ej. Får meddelandet "Siri är inte tillgängligt på engelska när du använder iTunes Store eller App Store i Sverige".
F Freddedan skrev:
Haha jag har försökt svengelskan men det slutar bara med att jag argt skriker åt Siri. Bästa tolkningen jag fått var när jag försökte med "Visa The Ballad of Buster Scruggs" (nej, det är inte fejk, tyvärr)

[bild]


Ändra språk till engelska för att få engelsk Siri går ej. Får meddelandet "Siri är inte tillgängligt på engelska när du använder iTunes Store eller App Store i Sverige".
hahahaha
 
L Lucif3r skrev:
Chromecast har inge bluetooth alls(iaf inte v2 eller ultra, v3 vet jag inte). Allt går via wifi, och det kräver givetvis att man är på samma nätverk som chromecasten.
Utanför nätverket syns den inte öht, och går inte kontrollera alls(ja.. via dom normala medlen dvs.. Hacka kan man ju alltid göra..).

Tillförde väl inte mycket till ämnet, men eftersom chromecast nämndes så...
Jo, det har dom visst det, alla versioner du räknar upp använder bluetooth som en del i setupprocessen.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Nej, dom har bara wifi. Under setupen startar chromecasten en wifi-accesspunkt som telefonen ansluter till.
 
  • Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Ändra språk till engelska för att få engelsk Siri går ej. Får meddelandet "Siri är inte tillgängligt på engelska när du använder iTunes Store eller App Store i Sverige".
Jag: "Jag vill att min utrustning, som jag betalat dyrt för, ska fungera på det här sättet."
Apple: "Nej, det vill du inte."

Apple i ett nötskal.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Hur får du röststyrningen att funka vettigt i ATV? 99% av allt jag vill titta på har engelska titlar men min Apple TV förstår inte ett ord engelska. Och det går inte byta till engelska heller :-/
Det finns 2 sett att söka:

1. Siri regnsbågsfärjade lyssningsstrecket är nere i bild när du är någonstans i någon app eller startmenyn

2. När du är i sökmenyn (efter att du tex. tryckt på förstoringsglaset) och ska skriva ordet. Här går det lätt att använda röststyrningen och Siri är inaktiv eller nått
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag: "Jag vill att min utrustning, som jag betalat dyrt för, ska fungera på det här sättet."
Apple: "Nej, det vill du inte."

Apple i ett nötskal.
Tyvärr är ju deras användare så nöjda med det vilket gjort att även Microsoft och Google beter sig så.
 
F Freddedan skrev:
Haha jag har försökt svengelskan men det slutar bara med att jag argt skriker åt Siri. Bästa tolkningen jag fått var när jag försökte med "Visa The Ballad of Buster Scruggs" (nej, det är inte fejk, tyvärr)

Ändra språk till engelska för att få engelsk Siri går ej. Får meddelandet "Siri är inte tillgängligt på engelska när du använder iTunes Store eller App Store i Sverige".

Haha, det var ju snyggt. Jag måste dock fråga, vilken del av landet tillhör du? Tänkte om det kan ha något med dialekten att göra. Röststyrning överlag brukar vara väldigt hit and miss med vissa dialekter. grov skånska verkar vara värst, och s.k. "rikssvenska" fungerar bäst.
 
Betyder detta att man interna ha två Apple TV i två rum bredvid varandra i en villa? Kan jag starta bägge med en fjärrkontroll?
 
Vi har tre ATV med varsin fjärrkontroll inom räckhåll för varandra utan problem.

Det enda jag inte gillar med dem är att styrplattan på fjärrkontrollerna inte vill kännas vid min tumme om jag har fint träslipdamm på den. Visst är det bra för min handhygien i uppfostringssyfte, men ändå lite irriterande.
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Håller med, men om man kör open source grejer måste man hålla koll på full och limited RGB range osv, vilka codecs som ger bäst bildkvalitet osv. Tror många som völjer Apple inte har den kunskapen och då blir bilden lidande :D
Så är det helt klart.
Det sorgliga är att dom blir totalt ekonomiskt blåsta av Apple och dessutom totalt inlåsta i deras undermåliga teknik, allt i tron att dom då kör den bästa tekniken som finns att använda ... när verkligheten är den totalt motsatta :worried:
Enda mervärdet kan vara att designen är bättre, och det verkar spegla vårt samhälle i stort idag, det enda som räknas är det yttre :rolleyes:
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Så är det helt klart.
Det sorgliga är att dom blir totalt ekonomiskt blåsta av Apple och dessutom totalt inlåsta i deras undermåliga teknik, allt i tron att dom då kör den bästa tekniken som finns att använda ... när verkligheten är den totalt motsatta :worried:
Enda mervärdet kan vara att designen är bättre, och det verkar spegla vårt samhälle i stort idag, det enda som räknas är det yttre :rolleyes:
Exakt, själv sitter jag på en sexton core AMD 3950x. Ska du ha den prestandan på en mac pro är det xeon som gäller, med sämre prestanda till sjuka priser :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.