Hej!

Har byggt ett golv ovanpå ett gammalt golv i ett stall och tänkte då dra vanlig skarvkabel under golvet som sedan går till grenuttag som jag sedan fäster på väggarna.

Måste jag skydda skarvkablarna eller kan jag lägga dom löst under det nybyggda golvet?

Får jag ha såhär överhuvudtaget för att försäkring ska gälla vid eventuell brand?
 
Brand, men du kan ta ihjäl en häst! Hästar är lite känsliga för ström.
Är väl bättre du hänger kabeln i taket.
Bäst är väl en fast installation utförd efter reglerna för lantbruk.

Protte
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
I stall skall det vara gnagskydd på kablar och klassning och placering på uttaget måste vara rätt för miljön.
 
Jag har sett film om råttutrotning på youtube och det måste vara helt perfekt för råttorna med ett utrymme under golvet där de får vara ifred.

Protte
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Varför ska du fuska med skarvsladdar och grendosor när du har lagt ner en massa jobb?
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Att ha skarvsladdar och grenuttag "fast installerade" är inte tillåtet.
Och under ett golv i ett stall är det dessutom en direkt dålig idé med tanke på gnagarrisken.

Gör det rätt från början i stället, din verksamhet kräver ytterligare försiktighetsåtgärder utöver de vanliga gällande reglerna:
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
 
  • Gilla
petersv och 1 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med tidigare talare.
”Gör om gör rätt”.
 
Jag tror absolut att du får problem med försäkringsbolaget om du gör en sådan lösning. Det är regelvidrigt på flera sätt.
 
Jag tror att TS trollar med oss.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tror att TS trollar med oss.

Ursäkta? Alla är vi nybörjare på ett ämne och behöver ställa frågor till kunniga som de kanske ser som en självklarhet att så gör man inte - Eller tror du att alla föddes till proffs direkt?
 
  • Gilla
Collie och 2 till
  • Laddar…
Som dom säger,en del bra en dåliga kommentarer, men i djurstallar så är det vissa kriterier som måste följas, det finns
ganagare/damm/djur som alla kan ha en påverkan på installerat materiel oavsett sort, det blir liksom att gilla läget och utföra på ett sätt som överensstämmer med lagar/regler för dito verksamhet. det finns inga genvägar annat än pannlampa
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Och eftersom du är nybörjare så vill jag bara nämna att i princip ALLT elarbete kräver att man är auktoriserad, så vill du ha en elinstallation i stallet ska du anlita en elfirma.
 
Utgångspunkten i din fråga är så fel och regelvidrig att antagandet blir att det är frågan om ett troll. Det kommer sådana ibland.

Vanliga skarvkablar uppfyller inte reglerna för fasta elektriska installationer. I ditt fall är det definitivt frågan om en fast installation, så alla de vanliga hänsyn till material och förläggning gäller. Om det är ett lantbruk finns ytterligare krav från försäkringsbolagen.
 
E elmont skrev:
Och eftersom du är nybörjare så vill jag bara nämna att i princip ALLT elarbete kräver att man är auktoriserad, så vill du ha en elinstallation i stallet ska du anlita en elfirma.
TS är nog medveten om detta, men vill försöka komma undan billigt, med andra tankar för det ,utan att vara näbbig så framförs detta i princip i varje EL-tråd av ER som är eller inte är elektriker på ett markant sätt som i princip ska sätta en TS på plats. Klart det är bra i vissa fall att säga något, men läser man EL-trådarna så är en det kategorisk återkommande påpekande om hur farligt EL är. En som frågar här brukar få svaret, att så får du inte göra , men gör så här ( ett antal kommer då in efter och talar om hur det ska göras ) med diverse tillrop från andra, Finner det väldigt tvetydigt i den information som skrivs,antingen är det så här eller så här,inte en dubbning till någon att utföra något som dom inte vet något om, genom gör så så blir det bra. Klart det kommer kommentarer i detta med, men jag tål det.
 
J jonaserik skrev:
TS är nog medveten om detta, men vill försöka komma undan billigt, med andra tankar för det ,utan att vara näbbig så framförs detta i princip i varje EL-tråd av ER som är eller inte är elektriker på ett markant sätt som i princip ska sätta en TS på plats. Klart det är bra i vissa fall att säga något, men läser man EL-trådarna så är en det kategorisk återkommande påpekande om hur farligt EL är. En som frågar här brukar få svaret, att så får du inte göra , men gör så här ( ett antal kommer då in efter och talar om hur det ska göras ) med diverse tillrop från andra, Finner det väldigt tvetydigt i den information som skrivs,antingen är det så här eller så här,inte en dubbning till någon att utföra något som dom inte vet något om, genom gör så så blir det bra. Klart det kommer kommentarer i detta med, men jag tål det.
Som sagts tidigare. Elinstallationer i utrymmen där djur vistas ställer höga krav på hur elinstallationerna ska vara utförda, samt på den elektriska materielen. Detta beror bl.a. på den förhöjda brandrisken, gnagare, risk för mekanisk åverkan. Flertalet kapitel som ”normalt” inte behöver tillämpas i elinstallationsreglerna blir nödvändiga att tillämpa här. Därtill finns särskilda regler från försäkringsbolag och en särskild handbok för just denna typ av elinstallationer. Är det något i utrymme jag brukar uppmana till försiktighet hos elektriker så är det just sådana här utrymmen, här behöver man läsa på. För dessa arbeten bör du ta in elföretag med dokumenterad erfarenhet inom detta verksamhetsområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.