Hej, idag åkte kofoten i snedtaket i ett av barnens blivande rum, tillika dagens gästrum. Det har sett lite lustigt ut tidigare med en nivåskillnad mitt i snedtaket som enl tidigare ägare ska ha haft att göra med en gammal garderob. Jag ville iallafall få upp pärlspont och se om vi kunde få ett jämnt tak. Taklister är ju tillräckligt svårt med snedtak..

Renoveringsprojekt där snedtakets innertaksspont och isolering är delvis rivna i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet snedtak med exponerad isolering och pärlspont, indikerar renovering och isoleringsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det visar sig att någon någon gång har varit lite frusen och byggt in gullfiber i snedtaket utan att plasta. Detta är alltså på i sidan av innertakssponten.

Inga kommentarer om rummet i sig i protokollet, däremot finns det påväxt på vinden, vilket också kommenterats. Bör jag vända mig till mitt försäkringsbolag eller till anticimex? Vi köpte huset för ett år sedan.

Jag kan säkert lyckas riva och sanera själv med gott resultat på huset. Men med astmabesvär i uppväxten låter jag hellre någon annan se över det såklart.
 
Nu har du ju ändå börjat riva och påväxt finns ju noterat sedan tidigare.

Hade du tänkt ignorera påväxten och bara sätta pärlspont och gå vidare?
Ta reda på vad som är fel istället och fixa det, astma eller inte.
 
D Danne213 skrev:
Nu har du ju ändå börjat riva och påväxt finns ju noterat sedan tidigare.

Hade du tänkt ignorera påväxten och bara sätta pärlspont och gå vidare?
Ta reda på vad som är fel istället och fixa det, astma eller inte.
Påväxt finns på vinden. Detta är innertaket som tydligen tilläggsisolerats.
 
Hemmakatten
Förstår nog inte riktigt. Tyvärr, men har svårt att se att detta är vare sig dolt fel eller något försäkringsärende.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Förstår nog inte riktigt. Tyvärr, men har svårt att se att detta är vare sig dolt fel eller något försäkringsärende.
Svartmöglet i isoleringen?
 
Är du säker på att det är mögel? Ser ju rätt torrt och bra ut annars. Isolering blir lätt missfärgat (svart) av partiklar och andra saker i luften om det är någon glipa det kan gra genom. Oavsett vad så tror jag självrisken är mer än vad ny isolering och plast kostar. :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.