Håller med om att skaffa nya elgrejjer. Brandrisken är väl inte autenciteten värd?
 
Men tjenare allesammans, längesedan de kom ett inlägg. Har inte gjort så mycket mer då jobbet och äventyr tagit mycket tid men till helgen ska murstocken ner.

Ställning av trä runt en skorsten på ett gammalt trähus, förberett för nedmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställning av träplank och balkar på tak nära skorsten förberedd för nedmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställning för nedmontering av skorstenen blev klar helgen som var, hämtade lite grovsågat plank från min gamla morfar i bjuråker å använde sedan lite rivningsvirke från stugan.
Tanken är att jag ska knacka rent stenarna där uppe, skicka ner dem på en ränna å sedan stapla på pall så länge.

Gamla skadade murstocken i ett rum med träbjälkar och råsågade plankor som ska rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murstocken kunde inte räddas, haft flera som tittat på den, min gamla jordkällare kommer även den gå samma öde till mötes så de blir lite plock med sten när grävarn kommer hit.
Stenarna kan ju alltid användas till muren jag tänkt förlänga.

Jag ska göra en planritning å lägga upp till helgen, blir lättare att förstå mina planer då.
 
  • Gilla
F.Taleman och 7 till
  • Laddar…
apotekarnes
Trist med jordkällaren, och jag antar att det är för mycket jobb att mura om den. Det där med bristen kylskåp är annars ett av de största problemen ”off grid”. Men du kan ju förstås mura ner en grop i backen som du täcker med cellplast och ett lock. På skuggsidan av huset borde det funka hyggligt som kyl.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Skorstenen är nere och hålet i taket övertäckt, bara murstocken invändigt är nertagen så ska taket lagas.

Bilden visar ett hål i ett tak där en skorsten tagits bort, omgivet av brutet tegel och verktyg, med arbetshandskar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel med gamla tegelstenar på en träställning, snöigt landskap i bakgrunden, indikerar rivet skorstensprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
  • Wow
CFredrikT och 12 till
  • Laddar…
Bara skorstenen utanför tak, helvete vad med sten. Kunde aldrig tro att de var så mycket.

Tegelskorsten med snötäckt topp omgiven av snö på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tar tid men då det inte blir några större ingrepp eller projekt förrän till våren igen så är de ganska skönt att terapijobba ibland

Delvis rivet skorstensmurverk i ett gammalt hus med högar av tegelsten och sten runt basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedmonterad skorsten i ett renoveringsprojekt, med tegelstenar och rörmokarbitar överallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel av tegelstenar på ett trägolv inne i en byggnad, skuggor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Lånade hem drönaren från jobbet å tog lite bilder igår, kan behöva öva mer tror jag
 
  • Drönarfoto av ett vinterlandskap med snötäckt mark, byggnader och träd sett ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Drönarbild över en byggplats med halvfärdigt hus omgivet av snötäckt skog och åker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild på en tomt med snötäckt mark, en byggnad under konstruktion och ett skogsparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild över en snöbeklädd tomt markerad med röda linjer, inkluderar byggnader och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomten
 
  • Gilla
Åsa Lund och 4 till
  • Laddar…
900 stenar senare!

Stapel av 900 tegelstenar i ett orenoverat rum med träväggar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En uppgrävd del av ett betonggolv med en hög av 900 stenar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takbjälkar och takstolar med synlig tegelsten i ett äldre renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplar av tegelstenar i ett oinrett rum med en gammal murbrukshink i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med cirka 900 olika storlekar av grus och stensplit framför rester av gammalt byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel av 900 stenar upplagda på en pall med snötäckta mark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Goelette och 1 till
  • Laddar…
Hittade flera stenar med spår efter nyfiken katt, är nog ett par år sedan den var å trampade runt på stenar som låg på tork i solen.

Stenplattor med tydliga kattspår i cement som ligger på varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
VolvoBm218 och 14 till
  • Laddar…
De borde du göra nått spännande av!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
De borde du göra nått spännande av!
Ja jo jag har tänkt göra en grund för drivhus till sommaren när grävaren kommer. Kommer inte att bygga upp murstocken igen.
Hade tänkt lägga de finaste stenarna som golv. Mura upp en grund med resten. Murpannan ska också in dit ev.

När jag ändå ska dränera hela tomten så ska jag göra i ordning 1 stuggrund till där jordkällaren står.
 
Åsa Lund
Idogt arbete, kul att läsa!
 
Hej!
Vore kul att se om det har hänt något i sommar, vid tid och lust får du gärna ge oss en liten uppdatering!
 
  • Gilla
jberndes och 3 till
  • Laddar…
Det går segt tyvärr, har jobbat mycket det senaste året samt haft flera projekt, ska ta tag i det nu i sommar igen:)
Det som har hänt är att tomten har planerats ut med befintligt material, alla träd som ska bort är fällda och bortforslade samt påbörjat något slags dränering och dagvattenhistoria.
Fick lov att gräva ett öppet dike på grannens skogsfastighet för att det gynnade honom också vilket var bra för det sparar plats åt mig.

Mina tankar inför sommaren nu är först och främst en stor fråga om jag ska bosätta mig där eller ej, det kommer att styra mycket av renoveringen men kanske ändå inte det som skall göras i år, vi får se.

Min loge har farit illa, den ska rätas och är prio tillsammans med taket på stugan. el ska dras in i sommar och efter det skall stolparna stugan och logen står på ses över. stugans ska bytas ut till stenstolpar, kanske även logen om jag får tag i fler.
I helgen så delade jag stora stolpar jag fick tag i med kil och slägga, väldigt kul att prova men ack så svårt

 
  • Gilla
jenhul och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.