Martin_B
Någon som har monterat plywoodskivor (eller annan träfiberskiva) istället för glespanel bakom gips i innertak?

Jag tänker så här, uppifrån och ner:

Yttertak
Cellulosaisolering
Takbalkar/reglar (cc 555 mm som högst)
Ångbroms
12 el. 15 mm Plywood
Gipsskivor

Fördelen med 12 el. 15 mm plywood jämfört med 28mm gles är att det alltid finns trä att skruva och fästa saker i, i taket, det finns det inte med gips (jag verkligen hatar att fästa saker i enbart gips).
En annan fördel är att det bygger ner mindre, till ca. halva tjockleken.

En nackdel däremot är att det blir svårare att dra el på tvären gentemot takbalkar.


Någon som har använt plywood istället för gles med bra resultat? Tycker det är mycket värt att kunna fästa lampor med mera lite var som helst i taket utan att behöva oroa sig.
 
Plywood bakom gips fungerar utmärkt både i tak och väggar. 12 mm är fullt tillräcklig tjocklek. 15 mm har lika många lager som 12 mm (5 st) och är ingen verklig förbättring. Då måste man upp till 18 mm (7 lager).
 
I garaget så gjorde vi det men då satte vi iofs först gles och sedan plywood och gips. Ville kunna skruva upp saker överallt. Om du inte sätter gles kan det bli strul med ångspärr/plast om du ska ha det I din konstruktion
 
Lampor är dock i de flesta fall väldigt lätta så inga problem att hänga i gipsskivorna. Lite annorlunda i garaget där vi ville kunna montera upp diverse saker i taket
 
Martin_B
J justusandersson skrev:
Plywood bakom gips fungerar utmärkt både i tak och väggar. 12 mm är fullt tillräcklig tjocklek. 15 mm har lika många lager som 12 mm (5 st) och är ingen verklig förbättring. Då måste man upp till 18 mm (7 lager).
Jovisst, det funkar ju fint. Fast frågan är hur det är om man skippar glesen helt, och enbart har plywood? (och sedan takgips som täcker plywooden)
 
Martin_B
R Rickard_C skrev:
Om du inte sätter gles kan det bli strul med ångspärr/plast om du ska ha det I din konstruktion
Skall ha ångbroms då det är cellulosaisolering det handlar om, och då skall man inte ha ångspärr/plast.

Men hur menar du att det kan bli strul med ångbroms i det fall man använder plywood istället för gles?
 
För du får det svårt att dra el, sätta takdosor etc, det gör man i mellanrummet mellan plast och tak som glesen gör. Känns väldigt mycket extrajobb att hoppa glesen som ger dig begränsad nytta samt att gå ifrån det som är standard.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Fördelen med 12 el. 15 mm plywood jämfört med 28mm gles är att det alltid finns trä att skruva och fästa saker i, i taket, det finns det inte med gips
Fast med glespanel, som sätts med c-c 300 mm, finns det ju mer än nog med fästpunkter.
Mer precision behöver man väl inte för lite lampor och annat?
Och då med 28x70 mm trä att skruva i, vilket håller bra för det mesta.
Samt att plywood blir 3 - 4 gånger dyrare än glespanel.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Finns ju 15mm osb . gjorde så i min tvättstuga i källaren för att spara takhöjd. Fällde in ett psr kortlingar här och där mellan reglarna men tror det hade funkat bra utan . 15mm osb plus gips gav även en tystare konstruktion än gles ocg gips vilket är trevligt då sovrummet ligger över tvättstugan.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
OSB kan väl påverka funktionen av ångbromsen. Kanske bara gäller om man tejpar skarvarna. Kan ha fel men skulle definitivt kolla upp de om jag funderade på det i kombination med ångbroms.
 
Martin_B
B larry78 skrev:
OSB kan väl påverka funktionen av ångbromsen. Kanske bara gäller om man tejpar skarvarna. Kan ha fel men skulle definitivt kolla upp de om jag funderade på det i kombination med ångbroms.
OSB skulle jag aldrig sätta på ställen där jag behöver bra fäste, i synnerhet i tak då ju. Plywood är det enda som gäller i så fall.

Men menar du enbart OSB eller även andra skivmaterial som Plywood? På vilket sätt påverkar det funktionen av ångbromsen? Plyfan är ju ånggenomsläpplig.
 
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast med glespanel, som sätts med c-c 300 mm, finns det ju mer än nog med fästpunkter.
Mer precision behöver man väl inte för lite lampor och annat?
Och då med 28x70 mm trä att skruva i, vilket håller bra för det mesta.
Samt att plywood blir 3 - 4 gånger dyrare än glespanel.
Förvisso är det så, men har man gjort ett bra ytarbete på gipset så syns inte var infästningarna är, och då måste man börja söka med magnet eller regelsökare exempelvis. Inte för att det är ett stort problem, men jag tycker det är underbart att kunna fästa vad som helst var som helst.
Förr i tiden var hus byggda så att det alltid fanns att fästa i bakom ytskiktet invändigt. Idag är det luft lite varstans, och så det här jobbiga gipset.
Att plyfan är dyrare spelar mindre roll, man sätter upp det en gång, sedan sitter det där. Hellre gråta en gång än många gånger :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.