Hej!

Vi bor i ett litet 40-tals hus med källarvåning. Vi behöver plats för våra två äldsta barn och funderar på vilket sätt är det bästa/enklaste/billigaste sättet att lösa detta?
Valen är:

Fixa i ordning källarvåningen. Som det är nu är det gillestuga med panel på väggar, icke ventilerade golv osv. Blir ofta avrådd från att ha källaren som sovrum.

Bygga attefallshus intill huset. Barnen är på, men känns krångligt med regler, avlopp osv.

Isolera och inreda råvinden till sovloft.

eller som sista alternativ bygga ut hela kåken.

Ngn som kan råda en?
 
Laszlo Toth
Frågorna jag skulle ställa mig:

Hur länge barnen ska bo där? Värdeökning av huset? Kan ni hyra ut barnens del när de flyttat hemifrån och få en liten inkomst via den hyran? Vad säger detaljplanen om utbyggnad och nybyggnad?

Siffrorna av kalkylerna kan vändas och vridas till de olika alternativens fördel eller nackdel.
 
Vi har inte tänkt hyra ut de närmaste 10 åren, och ungefär så länge kan man räkna med att barnen bor kvar.

Enligt planen får vi bygga 50 kvadrat.
 
M
Lägg ut lite underlag på eran bostad, lättare att göra en bedömning från det!
 
Jag skulle nog välja källaralternativet.
Tror att det blir toppen för ungdomarna med stabila, bullerisolerande väggar och en "hel våning" för sig själva. Och ändå ha bra tillgång till kök, badrum mm.
Att ordna ventilation och luftkvalitet tror jag inte är något problem med dagens teknik.

Har släktingar som gjorde så i sin villa uppe i Dalarna (för sitt yngsta barn).
Det barnet trivdes utomordentligt i sitt rum i källaren i splendid isolation.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Källaren hade jag gått på, det blir billigare än att bygga ut eller bygga attefall. Vad som behöver göras beror lite på hur källaren är idag. Ventilerat golv etc. Är inte så krångligt som det låter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.