Vad är det för längd och diameter på den gängade delen och på den släta delen?
Hur många saknas?

Protte
 
Nu har jag lite mer kött på benen för hur jag ska gå tillväga. Tack för era tips och kommentarer! :)
 
Om jag får måtten kan jag troligen ha material att göra en
Protte
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Vad är det för längd och diameter på den gängade delen och på den släta delen?
Hur många saknas?

Protte
5 mm diam, 25 mm längd på gängning. Det är 1 skruv som saknas..
 
Att den ser ut som den gör beror ju på att kraften ska läggas i botten på röret mot det övriga, Då kan man dra stumt till skillnad p om kraften läggs på utsidan av benet, då kommer bara röret deformeras vartefter man drar åt. lösningen är alltså att kapa till nå rörbitar och köra med skruvarna du har. Man kan med fördel anpassa änden till radien på röret och den andra änden nån millimeter innanför röret. När du då drar åt så trycks röret ihop lite och den typen av skalle du har på nya skruven trycker till röret lite så den ligger snyggare. Sticker röret ut för mycket så ligger inte skruven an röret.
 
  • Gilla
Emitz
  • Laddar…
Emitz Emitz skrev:
5 mm diam, 25 mm längd på gängning. Det är 1 skruv som saknas..
Och den släta delen

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Och den släta delen

Protte
Wow så schysst! 38 mm är den släta
 
Synd att det var M5 har lite dåligt med insex, har bara spårskruv, går det bra?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Synd att det var M5 har lite dåligt med insex, har bara spårskruv, går det bra?

Protte
Oj jag vet inte riktigt.. kanske måste vara insex. Men får du inte ihop det kan jag kolla med pappa om han kan hjälpa mig. Han har det mesta i sina gömmor :)
 
Har du ringt Ikeas kundtjänst o frågat?
Jag är nästan säker på att de har sådana skruvar.
Jag monterade ner en liknande säng för ett tag sedan o sålde o den har likadan skruvar. I alla fall ser de likadana ut, sedan vet jag ju inte om det är exakt samma mått.
Men jag skulle bli mycket förvånad om Ikea ändrar måttet litegrand. De har nog samma skruvar till mycket.
 
Fyresdal heter sängen vi hade.
Den finns fortfarande i Ikeas sortiment.
Alltså bör du utan problem kunna få tag på en likadan skruv, givet att de har samma mått såklart. Men de ser likadana ut.
Ring Ikea o kolla. Tror de har öppet nu.

Din skruv:
Illustration av två skruvar från Ikea, en helt gängad och en med gängad del och topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min skruv:
Två olika skruvar från IKEA med artikelnummer, den vänstra i större antal än den högra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K knipo skrev:
Har du ringt Ikeas kundtjänst o frågat?
Jag är nästan säker på att de har sådana skruvar.
Jag monterade ner en liknande säng för ett tag sedan o sålde o den har likadan skruvar. I alla fall ser de likadana ut, sedan vet jag ju inte om det är exakt samma mått.
Men jag skulle bli mycket förvånad om Ikea ändrar måttet litegrand. De har nog samma skruvar till mycket.
Har inte ringt och pratat personligen men sökte på deras hemsida för att beställa men fick svar att den inte fanns. Men det stämmer att det finns nån liknande!
 

Bästa svaret

Jag hade ett ärende till Ikeas kundtjänst som jag skjutit på.
Tack vare detta så tog jag mig i kragen o ringde dem nu. Passade då på att fråga om din skruv.
Det är samma skruv, de har bara ändrat artikelnummer på den. De skickar hem den till dig kostnadsfritt!
Det kallar jag service!
Ring dem nu så har du den på måndag.(y)

‭077-570 05 00‬
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag hade ett ärende till Ikeas kundtjänst som jag skjutit på.
Tack vare detta så tog jag mig i kragen o ringde dem nu. Passade då på att fråga om din skruv.
Det är samma skruv, de har bara ändrat artikelnummer på den. De skickar hem den till dig kostnadsfritt!
Det kallar jag service!
Ring dem nu så har du den på måndag.(y)

‭077-570 05 00‬
K knipo skrev:
Fyresdal heter sängen vi hade.
Den finns fortfarande i Ikeas sortiment.
Alltså bör du utan problem kunna få tag på en likadan skruv, givet att de har samma mått såklart. Men de ser likadana ut.
Ring Ikea o kolla. Tror de har öppet nu.

Din skruv:
[bild]

Min skruv:
[bild]

Men va snällt av dig! Vi beställde reservdelar igår men då beställer jag denna också! Så smidigt! Tusen tack :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.