Ska bygga en loftsäng till minsta ungen.
Under sängen ska det göras en koja.
Kommer montera en stege för att ta sig upp i sängen.
Men skulle vilja ha ett ”roligare” sätt att ta sig ner, funderade först på en rutschkana. Men det blir så skrymmande... chefen tyckte att det skulle ta för mycket plats.

Så då började jag fundera på om man kunde göra en ”plattform” som kunde fungera som en hiss.
Givetvis kommer fallskydd och klämskydd finnas...
Men jag behöver ideèr på hur man kan göra detta... om det ens är genomförbart...

Jag skulle helst vilja att plattformen åker ner automatiskt när någon kliver på och åker upp automatiskt när man kliver av. Eller kanske något manuellt sätt att ”hissa” upp och ner?
Hade tänkt att hålla den på plats med styrskena eller ett par ”styrhjul”...
Har vart inne på talja och block, vinsch, ”gummirep”... Kanske finns det någon som läser detta som har en smart lösning?!???
Kanske finns det någon mekanisk-lösning med motstånd?!?
Som sagt... jag har kört fast i tankarna och behöver tips hur detta går att lösa (som inte kostar skjortan)
OBS bilden är en extremt förenklad... slutresultat kommer att ha skydd m.m.
 
  • Förenklad skiss av en hissmekanism för en loftsäng med talja och styrhjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade varit ganska enkelt om man kunde bestämma exakt vad passageraren väger. Men ett motviktssystem skulle bli farligt när kompisen vill åka samtidigt.

I klättringsväggar finns auto belay som är perfekt i sammanhanget. Men dyrt.

Jag hade nog byggt med 4st vajrar, en i varje hörn och ett system i taljor kopplat till en vinsch. Man kan sätta ihop alla 4 vajrar till en vajer så vinschen bara behöver hantera en vajer. Blir ju lite mikrobrytare som stänger av vinschen i ändlägena och typ en bur för stt det ska bli säkert.

Hur gammal är han, en brandstång med bollhav under är väldigt enkelt;)
 
Bra idéer!
6 år...
Brandstång har jag också klurat på
Men tänkte bara se vilka idéer det fanns... kommer jag inte på något bra så blir det ju givetvis någon enklare lösning.
Men tack för dina tankar!!!
 
BirgitS
Någon sorts hiss låter som att det är rätt långsamt, långsammare än att klättra nerför en stege, och då tror jag att barn fort tröttnar på att ta den vägen. En brandstång tror jag mer på.
 
  • Gilla
Svedlund
  • Laddar…
BirgitS
Repstege och tjock lina med knutar att klättra på är sånt som många i lågstadieåldern tycker är kul.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Leta rätt på ett lämpligt träd med grenar...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Leta rätt på ett lämpligt träd med grenar...

/ATW
om du läser så försöker jag komma på idéer till en loftsäng... är ditt förslag att jag ska bygga en i ett trä? I Januari? Till en 6-åring?
Tar till mig denna idé... men tror socialen skulle ha invändningar...
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Svedlund Svedlund skrev:
om du läser så försöker jag komma på idéer till en loftsäng... är ditt förslag att jag ska bygga en i ett trä? I Januari? Till en 6-åring?
Tar till mig denna idé... men tror socialen skulle ha invändningar...
Gissar på att man skulle kapa av trädet o montera det vid sängen. Är nog däremot en bra uppåt väg, sämre nedåt. Men kan bli häftigt. Lite konst-murgröna kan blir tufft.
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
Som hisstekniker känner man instinktivt att klämrisken bör tas i beaktande både en och två gånger...

skulle lämnat denna idé.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Som hisstekniker känner man instinktivt att klämrisken bör tas i beaktande både en och två gånger...

skulle lämnat denna idé.
Ja...
Jag lutar mer och mer åt en ”brandstång” med en mjuk madrass under.
 
Svedlund Svedlund skrev:
Ja...
Jag lutar mer och mer åt en ”brandstång” med en mjuk madrass under.
jäkligt kul idé.
 
BirgitS
Eftersom brandstången behöver vara en bra bit från sängen (så barnet inte åker in i kojan) kan man i framtiden variera med att hänga en repstege eller ett rep ner från en tvärgående regel mellan sängen och stången.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom brandstången behöver vara en bra bit från sängen (så barnet inte åker in i kojan) kan man i framtiden variera med att hänga en repstege eller ett rep ner från en tvärgående regel mellan sängen och stången.
smart idé
 
Det var lättare förr, när ingen tänkte på barnens bästa eller säkerhet.
 
J JKrister skrev:
Det var lättare förr, när ingen tänkte på barnens bästa eller säkerhet.
hahaha...
Jo! Men men... man får la bygga sig en egen hiss i vuxenstorlek i garaget... för att få utlopp för sina galna idéer!
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.