Hej,
Vi har byggt pool och har fått regelverket på plats i nivå med den thermopoolen.
Vi ska ha trall som ligger som en ram av trall runt poolen, denna kommer ligga på betongen och jag undrar hur man på bästa sätt fäster trallen i betongen, det finns ju inga reglar att fästa i där...

Tips?
 
  • Förberedelse för trall runt en termopool, med betonggrund och synligt träregelverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Jagets
  • Laddar…
Borra och plugga?
 
Skruva fast RF plattjärn under de trallen närmast linern. Så de sitter ihop sedan. Mot andra sidan så fortsätter plattjärnen in under bef trall och kan skrivas fast eller bara ligga i spänn under...

snyggt bygge
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Betongskruv.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Tack för tipsen, blir nog traditionell lösning med skruv och plugg.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Närmast poolen är det på min thermopool ca 5cm frigolit. Är de lika på din? Hur fäste du I så fall trallbrädan så det blev stabilt?
 
  • Gilla
Starvin
  • Laddar…
Vi körde plugg och skruv, funkade bra men tog en jävla tid med mätning, borrning etc.
 
  • Gilla
ViktorG
  • Laddar…
C cero1 skrev:
Vi körde plugg och skruv, funkade bra men tog en jävla tid med mätning, borrning etc.
Hej!
Jag ska göra samma sak här hemma snart. Har du oxå en thermostomme med 5 cm frigolit ytterst närmst poolen?
Jag har tänkt köra 120 bred trall och är orolig att den kommer ligga och svikta då man inte får till fästet i ytterkant på trallen utan mer i centrum då.
Har du några bilder och/eller mått på var du drog i skruv? Och är det fortsatt stabilt?
 
Har ca 2 cm överhäng/läpp. Hoppas du kan se mått på bilderna. Fick mäta och dubbelmäta lite.

Upplever absolut inga problem med att det skulle sitta ostabilt mer rörelse i övrigt trall som sitt i vanligt regelverk...


Svårast/drygaste var att mäta in så att det blev helt rakt...mäta kryssmäta.. gjorde en kort och en långsida och sen kopierade.
 
  • Trätrall med litet överhäng kant i kontrast mot poolens blåa vatten och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjal mäter 2 cm överhäng på trätrall upp mot kaklad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätband visar ett 2 cm överhäng på en trädetalj med kakel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall med överhängande kant och skruvar, intill en svart fönsterkarm med vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cero1 skrev:
Har ca 2 cm överhäng/läpp. Hoppas du kan se mått på bilderna. Fick mäta och dubbelmäta lite.

Upplever absolut inga problem med att det skulle sitta ostabilt mer rörelse i övrigt trall som sitt i vanligt regelverk...


Svårast/drygaste var att mäta in så att det blev helt rakt...mäta kryssmäta.. gjorde en kort och en långsida och sen kopierade.
Tack för att du så snabbt tog dig tid!
Vi måste ha olika stommar, om jag skruvar ner 3cm (5cm minus 2cm i överhänget) från poolkanten så har jag bara frigolit.
Blir nog till att snedda inåt kraftigt för den skruven hos mig.
 
  • Gilla
torpalasse
  • Laddar…
Väcker gammal tråd.....
Jag är också intresserad hur ni löser detta då även jag har 5cm frigolit närmast poolväggen. Som jag tolkar bilderna så fäster ena skruven i regelverk men den närmast poolkanten enbart i frigolit?
 
Corpes Corpes skrev:
Väcker gammal tråd.....
Jag är också intresserad hur ni löser detta då även jag har 5cm frigolit närmast poolväggen. Som jag tolkar bilderna så fäster ena skruven i regelverk men den närmast poolkanten enbart i frigolit?
Ett tag sedan jag gjorde detta nu så måtten minns jag inte exakt, men skruvarna på bilderna ovan fäster skruvarna i betong inte frigolit...
 
Jag får fortfarande inte ihop måtten om du också har 5cm frigolit mot poolen. Då borde den skruven mot poolen sitta i frigoliten?
 
De andra hade andra mått som jag minns det..
 
C cero1 skrev:
De andra hade andra mått som jag minns det..
Du kommer inte ihåg måtten eller fabrikat på dina thermoblock?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.