Hej.
Många är ni(vi) på forumet som har en rätt stark åsikt om vilket uppvärmningsalternativ som är det bästa.

Mina fakta: Nyproducerad 1½-plan i norra sthlm, 110+98 kvm, vattenburen värme uppe och nere.
Jordvärme inte alt. pga för liten tomt.

Energibehovsberäkning pågår men jag gissar att bergvärme inte är ett alternativ pga för lågt energibehovmen det visar sig snart.

Har nu nosat runt ett tag och är lockad av tanken på luft/vatten-vp.

Sanyo och CTC har två pannor som bägge verkar funka bra i svenska mellansvenska förhållanden. Speciellt EcoAir från CTC talar om så hög COP så att det inte längre är vettigt att borra för värme.

Lyssnar gärna en vända till på era synpunkter på val av värmekälla, men då ser jag väldigt gärna att det är väl underbyggda fakta eller egna erfarenheter som man uttalar sig om, om man framställer det som fakta! Tankar och åsikter mottages också gärna, formulerade som tankar och åsikter!

Tack på förhand!
/H
 
audi skrev:
Har nu nosat runt ett tag och är lockad av tanken på luft/vatten-vp.
Inga fakta utan bara en fråga. Vad är fördelen med en luft/vatten-vp jämfört med en frånluftsvärmepump om man bygger nytt?
 
Min tanke är väl att en frånluftsvp bara tar hand om värme som du mest genererat med eluppvärmning, dvs tar hand om spillvärme medan andra vp-or som berg-, jord-, sjö- och luftvp tar fram värme ur externa värmekällor... Jag kanske helt är ute och cyklar?
 
Konsulten skrev:
Inga fakta utan bara en fråga. Vad är fördelen med en luft/vatten-vp jämfört med en frånluftsvärmepump om man bygger nytt?
en frånluftsvärmepump klarar av att ge 2-3kW (ungefär lika mycke som 2 cupevärmere man har i bilen.
= resten av effekten får man via dyr elpatron.
en luft/vattenvärmepump går att få i många storlekar, typ 8Kw & då klarar man av att värme huset, ända ned till minus 10 grader, för vid dena temp stängs värmepumpen av på grund utav att efekten då är nära +-0
en luft vattenvärmepump har nämligen olika verkningsgrad(cop) beroende på ute temp.

en markvärmepump bryrsig inte om hur kalt det är ute, den jobbar helatiden.
 
Hur tänker du bygga ventilationen?
Hur återvinner du ventilationsvärme?
Värmeväxlare eller värmepump?

Finns det möjlighet att isolera extra mycket?

Skall du ändå ha en myseldstad?
 
CarMan skrev:
en frånluftsvärmepump klarar av att ge 2-3kW (ungefär lika mycke som 2 cupevärmere man har i bilen.
= resten av effekten får man via dyr elpatron.
en luft/vattenvärmepump går att få i många storlekar, typ 8Kw & då klarar man av att värme huset, ända ned till minus 10 grader, för vid dena temp stängs värmepumpen av på grund utav att efekten då är nära +-0
en luft vattenvärmepump har nämligen olika verkningsgrad(cop) beroende på ute temp.

en markvärmepump bryrsig inte om hur kalt det är ute, den jobbar helatiden.
Så det har bara att göra med att frånluftsvärmepumpar inte finns med så hög effekt?

Tänker man logiskt så känns det ju som om det är bättre att jobba med 20 graders inluft än -5 graders inluft till värmepumpen, om det är -5 grader ute?
 
Det finns faktiskt luft/vatten pumpar som högst fördelaktigt jobbar ner till -20 grader innan den stängs av. Avstängningen är inte alls därför att den inte längre ger någon effekt utan för att skydda värmepumpen från ofrivilliga lågtryckslarm som i upprepade cykler då går över i nöddrift etc. Det är alltså fel att säga att en luft/vatten vp ger + - 0 vid kallare än -10 ute.

En luft/vatten vp dimensioneras vanligen till en energitäckning runt ca 80-85 % mot markvärmepumparnas 90-95%.
 
Konsulten skrev:
Så det har bara att göra med att frånluftsvärmepumpar inte finns med så hög effekt?

Tänker man logiskt så känns det ju som om det är bättre att jobba med 20 graders inluft än -5 graders inluft till värmepumpen, om det är -5 grader ute?
jag fösrtår hur du tänker.
men en luft/vattenvärmepump kan andvända hur mycke luft den fill för att värma förångaren, en frånluftsvärmepump kan bara andvämda så många liter/min som du suger ur huset. Och om du ökar mängden luft som sugs ur huset så måste ju lika många liter ny luft värmas upp inne i huset, så det blir en ond cirkel.
 
CarMan skrev:
jag fösrtår hur du tänker.
men en luft/vattenvärmepump kan andvända hur mycke luft den fill för att värma förångaren, en frånluftsvärmepump kan bara andvämda så många liter/min som du suger ur huset. Och om du ökar mängden luft som sugs ur huset så måste ju lika många liter ny luft värmas upp inne i huset, så det blir en ond cirkel.
Ok, då förstår jag.
 
Magnus_Redin skrev:
Hur tänker du bygga ventilationen?
Tanken var mekanisk frånluft eftersom det initiala förslaget var just värmeåtervinning. Jag har inte tagit ställning till hur ventilationen då ska skötas...
Hur återvinner du ventilationsvärme? Värmeväxlare eller värmepump?
Se ovan.
Finns det möjlighet att isolera extra mycket?
Vi har väl valt 'std-isolering' i överkant kanske.
Skall du ändå ha en myseldstad?
Ja.
 
låter som o0m du tänker i helr rätta banor.

ska du ha golvvärme så rekomenderar jag att du läggertillför extraissolering under plattan
 
Om du ändå skall ha en myseldstad och du bor så glest att grannarna inte klagar och du kan tänka dig att elda regelbundet när det är kallt borde det vara vettigt att elda för att klara kylan när det är riktigt kallt ute. Det borde fungera bra med en eldstad som magasinerar värme i sten eller vatten och värmeåtervinning på ventilationsluften.

Lite isolering ger liten investeringskostnad men hög driftskostand. Mycket isolering ger hög investeringskostnad men låg driftskostnad. Mellan extremerna får man ungefär samma kalkylresultat. Men i ena extremfallet är man känslig för högre el och bränslekostnader och i det andra för högre räntor. Men då det är mycket dyrt att ordna isolering och energiåtervinning i efterhand och det mycket väl samtidigt kan bli både höga energikostnader och räntor ger den ena extremen troligtvis större risker. Den dag jag bygger kommer jag inte att snåla på isoleringen.
 
Luftåtervinning med en NIBE Fighter 310P, mitt förslag.
 
Henrik skrev:
Luftåtervinning med en NIBE Fighter 310P, mitt förslag.
Motivera väldigt gärna!
 
Nybyggt = bra isolering!
Ventkanaler har du förmodligen dragna!
Installationen kostar så pass mycket mindre än bergvärme!
Effektiv!
Självgående!
Sätter själv in sånna i så gott som alla nyprod. villor med mycket gott resultat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.