mexitegel mexitegel skrev:
Det låter som du just fått höra bästa klassens ”sales bullshit talk” ;).

Om du tycker larmet är bra så köp det. Har du inte cash så låna på huset istället, eller spara ihop summan först. Avbetalning på 12 år lär kosta dig ofantliga summor i ränta och avgifter.
Ja, kanske - svårt att se problem med att det är ett nytt företag nu dock eftersom det går lika bra att fortsätta även om de försvinner, blir ju precis som om man köpt det själv.

Jo, om man nu kör på 12 år så blir det ju en del ränta - men om nu 3 eller 6 år blir räntefritt så känns det ju vettigare ...
 
  • Gilla
Rosen Marcus och 1 till
  • Laddar…
P patrikd84 skrev:
Hej,

Fick besök av Svenska Trygghetslösningar igår och hade ett möte idag där vi fick lite mer koll på kostnader m.m. Jag är rätt sugen att byta från nuvarande (Sector Alarm á 469 kr/månaden to the end of time) men frugan är lite skeptiskt eftersom vi aldrig hört talas om företaget.

För 4 kameror, 2 manöverpaneler (extra för gästhus), 4 rökdekare och 5 magnetkontakter skulle vi betala 390 kr/månaden i 12 år (eller snabbare om vi vill), därefter endast 99 kr per månad för deras larm/serviceabonnemang. Känns nästan för bra för att vara sant, med tanke på att vi under samma tid skulle betala nästan 17000 kr mer till Sector alarm (egentligen 25000 men vi har ju redan köpt till enheter hos Sector så de pengarna är ju redan förlorade ..).

Hittar inte så mycket om att någon faktiskt har hoppat på och blivit kund, utan mest att flera fått påhälsning.

Hade ju helst byggt något eget och kopplat upp men det ligger inte rätt i tiden för att lägga ut en stor påse med pengar just nu, så detta känns som ett bra alternativ eftersom det i varje fall blir vårt till slut.

Någon eller några som kan lägga några lugnande ord om att företaget m.m., både för mig och så att jag förhoppningsvis kan få med frugan på tåget? :) De sa att de inte hade några anmälningar till ARN, så det känns väl i varje fall bra ...

Stort tack på förhand, ska lämna besked imorgon så hoppas verkligen någon kan säga något hjälpande :)
Jag funderar också på o gå ifrån Sector Alarm, tänkte först Securitas nya system för 300 kr per månad, samt i mitt fall larmgrejor för engångskostnad c a 2700 kr, specialpris just nu när de lanserar nytt.

Då får man göra en del själv, men är inte bunden på 12 år.

(Innan någon påpekar, jag vet att Verisure ägs av Securitas i någon form)

Har också träffat Svenska Säkerhetlösningar, tyckte paketpriset drog iväg. Var dock på mässa, så precis som Sector o Verisure lovade de mycket lågt mässpris....

Men just nu avvaktar jag, fick via lokal säkerhetsfirma lägre månadspris för koppling till larmcentral (samma Lövestads du ofta hör nämnas om) samt en kostnad per utryckning. Tittar på o köpa eget larm själv, allt ifrån nook box till Siemens proffs med nytt namn, men skall först träffa vår lokala låsfirma som säljer kompletta larm med koppling till den lokala firman, eller vad vi vill ha.

Du kanske inte gillar o sätta upp själv, men även om du vill ha allt färdiggjort o kopplat till larmfirma så kolla med din lokala låsfirma - utslaget på 12 år kan det bli mycket lägre pris.
 
S sinclairhacker skrev:
Jag funderar också på o gå ifrån Sector Alarm, tänkte först Securitas nya system för 300 kr per månad, samt i mitt fall larmgrejor för engångskostnad c a 2700 kr, specialpris just nu när de lanserar nytt.

Då får man göra en del själv, men är inte bunden på 12 år.

(Innan någon påpekar, jag vet att Verisure ägs av Securitas i någon form)

Har också träffat Svenska Säkerhetlösningar, tyckte paketpriset drog iväg. Var dock på mässa, så precis som Sector o Verisure lovade de mycket lågt mässpris....

Men just nu avvaktar jag, fick via lokal säkerhetsfirma lägre månadspris för koppling till larmcentral (samma Lövestads du ofta hör nämnas om) samt en kostnad per utryckning. Tittar på o köpa eget larm själv, allt ifrån nook box till Siemens proffs med nytt namn, men skall först träffa vår lokala låsfirma som säljer kompletta larm med koppling till den lokala firman, eller vad vi vill ha.

Du kanske inte gillar o sätta upp själv, men även om du vill ha allt färdiggjort o kopplat till larmfirma så kolla med din lokala låsfirma - utslaget på 12 år kan det bli mycket lägre pris.
Förstår att det finns billigare alternativ, men det klart dyraste är ju nollalternativet (att ha kvar Sector alarm) så hur man än gör så är det ju billigare än vad det annars kommer att kosta - tänker jag.

Hade jag haft tid att nörda ner mig och gräva runt så hade jag mer än gärna gjort det - älskar att fixa - men finns annat jag värdesätter högre som jag vill lägga fritiden på.
 
P patrikd84 skrev:
Ja, det stämmer - men vi ska under året lägga till komponenter för att även larma upp gästhuset vilket blir en engångskostnad hos Sector Alarm för ca 5500 kr, därav diffen som du nämner.

Det här med konkurs har jag också funderat på, tänkte ringa och fråga lite om det idag. T.ex. om vi väljer att betala av tidigare, om det då står oss fritt att byta till annan operatör eller hur det i så fall skulle fungera.

Säljaren säger sig ha varit och besökt en granne, vet ej om denne bokat själv eller också bara fått påringning, och i samma veva gått en vända i området och sett vilka andra som haft larm. Har dock ingen kontakt med grannen han nämnde, men har frågat i en gemensam grupp med alla grannar om någon har dessa som leverantör redan så får se om det leder någon vart.

Finns det något väletablerat företag som inte kräver stor initial investering men där man ändå äger sitt larm på sikt? Eller är det bara att ge upp?

Annars antar jag alternativet är att köra Sector några år och ta tag i detta när det finns möjlighet, borde väl finnas fler alternativ om några år. Vill ju gärna äga larmet men samtidigt ha vettig larmcentral, väktartjänst och någon som ser till att det fungerar.
Företaget håller på att kursa dom ligger under företagskonstruktion.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vi använder Svenska Trygghetslösningar och har gjort det i knappt ett år om jag minns rätt. Jag kan försöka svara på några frågor.

12 år: Det är en avbetalning som man har mot Wasa Kredit eller någon sådan, minns inte vilket då jag har slutbetalt min. Dvs man kan avbetala snabbare. Om Svenska Trygghetslösningar går i konkurs innan 12 år så äger du ändå larmet och fortsätter betala till kreditgivare tills larmet är betalt.

Larmcentral: Man ansluts mot Lövestads larmcentral som i sin tur kopplar in väktare, polis, brandkår om det behövs. Man väljer själv om väktare skall rycka ut om larmet går etc. Undantaget är om brandlarmet går och de kan konstatera brand då larmar de brandkåren direkt. Min uppfattning är att Lövestad har varit snabba att ringa när larmet går. Snabbare än Verisure som vi hade innan. Om man öppnade altandörren och det var larmat så gick larmet direkt och vi fick skynda oss att springa till ytterdörren och larma av. Det tar trots allt 20-30 sekunder och det händer lite då och då, framförallt på sommaren, när någon skulle ta en frukost i trädgården och glömde att det var larmat. Lövestad har ringt alla gånger tror jag. Verisure ringde ibland, men många gånger kom bara ett sms om att larmet gått men att det nu var avstängt. Kopplingen mot Lövestad betalar jag 99:-/månad för.

Appen: Appen fungerar utmärkt tycker jag. Verisures app var lite smidigare, men båda fungerar

Installation/flytt/uppgradering/batteribyte: Batteribyte etc får man göra själv med Svenska Trygghetslösningar, man måste alltså inte få en servicetekniker på besök som man var tvungen hos Verisure. Dock håller batterierna i många år. Installation gick bra i båda fallen. Det man kan tänka på är att verifiera med Svenska Trygghetslösningar hur många installatörer de har i regionen där man bor. I Skåne finns det flera, men i Stockholm var det bara 1, så det kan bli lite väntan på hjälp. Dock har de alltid varit hjälpsamma via telefon om man kan/vågar göra något själv.

Min slutsats är att jag är nöjd med Svenska Trygghetslösningar. Det är säkert möjligt att fixa en installation själv av samma material till en rimlig peng. Om man sen kan koppla det mot en bra larmcentral vet jag inte, men det går säkert.
Avtalet med Lövestad är uppsagt detta informerar man inte om utan ringer bara och säger att man ska göra en uppdatering vilket innebär att dom gör en ny uppkoppling till ett annat utrycknings företag utan att informera om det
 
London2019 London2019 skrev:
Avtalet med Lövestad är uppsagt detta informerar man inte om utan ringer bara och säger att man ska göra en uppdatering vilket innebär att dom gör en ny uppkoppling till ett annat utrycknings företag utan att informera om det
Inget hört om det men ser på allabolag att det stämmer sedan september. Dock byttes appen i samband med uppdateringen och det är ju fortfarande Lövestad som ringer om larmet går, i varje fall samma nummer.

ska ju gå att koppla upp sig mot larmcentral själv i värsta fall, bara serviceavtalet som försvinner. Blir ju mer jobb dock, men larmet ska ju inte vara låst på något sätt. Jag har i varje fall koden för installatörsläget för min anläggning.
 
Fairlane
Det var det jävligaste. De ringde och ville uppdatera för ett tag sen, men mitt larm är inte installerat efter flytten. Ett problem har ju varit att de saknar tekniker i Stockholm och norrut. En person på Stockholm och resten av landet. Jag får nog ringa och begära ut min installatörskod eller vad man nu behöver och säga upp larmet hos dem.
 
P patrikd84 skrev:
Inget hört om det men ser på allabolag att det stämmer sedan september. Dock byttes appen i samband med uppdateringen och det är ju fortfarande Lövestad som ringer om larmet går, i varje fall samma nummer.
Avtalet med
ska ju gå att koppla upp sig mot larmcentral själv i värsta fall, bara serviceavtalet som försvinner. Blir ju mer jobb dock, men larmet ska ju inte vara låst på något sätt. Jag har i varje fall koden för installatörsläget för min anläggning.
Avtalet med Lövestad går i slutet på Januari dom borde informera om detta för det kan vara en utav anledningarna att man väljer dom Lövestad är ju rikstäckande och har avtal med alla utrycknings företag vilket gör att närmsta bil kommer till platsen om det händer något, väldigt dåligt att inte släp på denna information
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
London2019 London2019 skrev:
Avtalet med Lövestad går i slutet på Januari dom borde informera om detta för det kan vara en utav anledningarna att man väljer dom Lövestad är ju rikstäckande och har avtal med alla utrycknings företag vilket gör att närmsta bil kommer till platsen om det händer något, väldigt dåligt att inte släp på denna information
ja verkligen. Ska ringa imorgon och fråga vad som händer.

ikväll gick strömmen med i några timmar men ingen som ringde från Lövestad, men larmet loggade ju så klart strömavbrott...
 
Fairlane
När jag skaffade larmet kostade det 99:- i månaden (när man köpt larmet) och det var ju denna siffra man räknade på när man jämförde med Verisure etc. Därefter har man höjt till 149:-/månad, en nätt höjning med 50%, en höjning som såklart påverkar tiden det tar att tjäna in larmet kontra Verisure eller liknande. När jag kollar hemsidan nu så ligger man tydligen på 189 kr/månad, inte långt från en dubblering av priset som var för 2,5 år sen. Det är väl för att man räknat fel och inser att man inte går runt på den avgift man lagt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
När jag skaffade larmet kostade det 99:- i månaden (när man köpt larmet) och det var ju denna siffra man räknade på när man jämförde med Verisure etc. Därefter har man höjt till 149:-/månad, en nätt höjning med 50%, en höjning som såklart påverkar tiden det tar att tjäna in larmet kontra Verisure eller liknande. När jag kollar hemsidan nu så ligger man tydligen på 189 kr/månad, inte långt från en dubblering av priset som var för 2,5 år sen. Det är väl för att man räknat fel och inser att man inte går runt på den avgift man lagt.[/QUOTE
Den höjningen har jag inte sett eller blivit aviserad av att den kommer. Ska prata med VDn imorgon så ska fråga om det med då.
 
Pratat lite med VDn.

Rekonstruktionen berodde på att de ändrar organisation från fältsäljare till ett mer serviceinriktat bolag och behövde få bort avtal som var knutna till den gamla organisationen (mobilabbonnemang, bilar) som hade långa avtalstider. Företaget är inte lika beroende av att få nya kunder längre utan går runt med befintliga kunder och de larm de säljer varje månad från personer som hittar till hemsidan eller blivit rekommenderad av en vän.

Rekonstruktionen skall vara klar i slutet av mars.

Information om byte av larmcentral fanns med i länken som skickades ut i SMSet man fick efter bytet (www.stl.nu/uppdatering), vilket i varje fall inte jag läste när jag fick det ;)

Prishöjningen på hemsidan gäller nya kunder, befintliga kunder har kvar sitt nuvarande pris men kan så klart att justeras upp i framtiden beroende på prisläget (precis som andra tjänster i samhället).

Så ingen konkurs på gång, i så fall hade de troligen inte ens fått inleda rekonstruktionen. Skulle det dock hända så kommer larmcentralen ta över avtalet för ens larm - så larmet även i så fall är uppkopplat.
 
Dom gick minus med 2.5 miljoner förra året en företagskonstruktion är alltid en konkurs eller så får man ansöka i tingsrätten om företagskonstruktion då utser dom en jurist/advokat som får en viss tid på sej att vända företaget då får han ochså möjlighet att vänta med betalningar till fordringsägare och löner.
Det går inte att göra en företsgsrekonstrution om du inte hamnar på obestånd och inte kan betala dina fodringsägare detta är avgörande i tingsrätten.
Så att dom klarar sej utan att sälja fler larm när man går minus med 2.5 miljoner ja det låter bra och vad ska han säga dom har även sagt upp alla kontor allt för att få ner kostnaderna och vända resultatet.
 
London2019 London2019 skrev:
Dom gick minus med 2.5 miljoner förra året en företagskonstruktion är alltid en konkurs eller så får man ansöka i tingsrätten om företagskonstruktion då utser dom en jurist/advokat som får en viss tid på sej att vända företaget då får han ochså möjlighet att vänta med betalningar till fordringsägare och löner.
Det går inte att göra en företsgsrekonstrution om du inte hamnar på obestånd och inte kan betala dina fodringsägare detta är avgörande i tingsrätten.
Så att dom klarar sej utan att sälja fler larm när man går minus med 2.5 miljoner ja det låter bra och vad ska han säga dom har även sagt upp alla kontor allt för att få ner kostnaderna och vända resultatet.
De har ansökt hos Tingsrätten och fått det godkänt, annars hade de gått i konkurs. Det är den tiden som löper ut i slutet av mars.

Ja, de har ändrat organisationen för att få ner kostnaderna för att nuvarande kundstock och de försäljningar de gör utan säljare ska täcka upp det.
 
Fairlane
Frågan är hur de får till det med tekniker. När jag skulle installera så fick vi skjuta på det då installatören var sjuk. Sen tog det lite tid att få en ny tid då teknikern (singular!) skulle täcka Stockholm, Västerås, Värmland och även lite längre norrut (Umeå?). En trasig sensor fick jag byta själv (enkelt) eftersom teknikern inte hade tid förrän flera veckor senare. När jag skulle flytta så skulle de komma och montera ner och upp i nya bostaden, men åter så vart det problem med den enda teknikern så jag fick plocka ner allt själv.

Skulle jag få erbjudandet nu skulle jag tacka nej och antingen köpt larm via någon annan med samma koncept, dvs att jag äger larmet, eller köpt in tjänsten från Verisure. Med höjningen så tar det väl 10 år innan man är plus/minus noll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.