Hej!

Vi har ett hus med källare (ca 80cm under mark) resterande ovan mark.
Ska platsbygga en garderob och ska ej ha trä dikt mot betongplatta och väggar.

Skulle det funka med en grundmursfolie som skikt så att trät ej får direktkontakt med betongen?
https://www.bauhaus.se/grundmursfolie-probau-11-5cmx25m

Den är billig och enkel att hantera.

Tack på förhand.

/Max
 
Duttarmajster
Borde väl funka, men det beror ju lite på omständigheterna. Vi har inredd källare ca 50cm under mark och jag har fått lite olika resultat beroende på vart i huset vi har ställt garderober och andra möbler.

Kan du inte bygga ventilerat ungefär som ett modern kylskåp man kan ställa mot vägg, dvs ett luftintag i nedkant och utsläpp i ovankant så ev fukt från väggar och kondens kan ventileras ut?
Finns ju färdiga ventilerade socklar att köpa som är mycket diskreta, dom används för ventilerade golv.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Borde väl funka, men det beror ju lite på omständigheterna. Vi har inredd källare ca 50cm under mark och jag har fått lite olika resultat beroende på vart i huset vi har ställt garderober och andra möbler.

Kan du inte bygga ventilerat ungefär som ett modern kylskåp man kan ställa mot vägg, dvs ett luftintag i nedkant och utsläpp i ovankant så ev fukt från väggar och kondens kan ventileras ut?
Finns ju färdiga ventilerade socklar att köpa som är mycket diskreta, dom används för ventilerade golv.
Men kan väl inte bildas mögel om inte trät har direktkontakt mot betongen?
Då ska det ju vara mycket fuktigt i så fall.
Det kommer vara platon med ventilerade socklar på golvet.

Tänker att det blir som med dörrkarmar i källaren som man har mellanlägg så att tröskel ej står dikt mot betongen.
 
Duttarmajster
Under olyckliga omständigheter kan det ske.
Vi hängde en gång en stor förpackning toapper mot källarväggen och det blev kondens som rann ner mot en möbel nedanför som stod en dm från väggen. Hade det inte upptäcks när toarullarna tog slut hade möbeln absolut kunnat börja mögla.

Det är inte bara golv och väggar av betong som kan transportera fukt, luft är också bra på det.

Mitt exempel kanske är lite långsökt eller extremt då det var i tvättstugan, men är det inte dränerat ordentligt så kan man få duktig luftfuktighet ändå i källare..
 
Förra att eliminera risken helt och undvika arbete i onödan så skulle jag bygga stommen i ett fukt tåligt material. Även så skivan närmast källarväggen.

/M
 
Tack för svar!

Vi har isodrän, relativt nydränerat och bra ventilation med ftx.

Det enda trät som haft mögel är delvis tröskel och klossar i trä som varit dikt mot betongplattan sedan 1975.

Oavsett om jag platsbygger en garderob i oorganiskt material så är fortfarande dörrar etc i organiskt material. Så ser inte varför något som inte har direktkontakt med ett material som suger åt sig fukt skulle mögla. Således man inte har konstant RF på typ 80.

Många använder sig av stålreglar och trä i kombination runt dörrar etc i källare vad jag sett, för att undvika direktkontakt med betongen.

Funderar mer på om man ska ha annat material än plast, typ bitumen eller liknande som mellanlägg? Som vid sekundärtätning av dörrar/fönster.
 
Skånepöjk
Hur löste du detta?

har själv en tvättstuga i suterränghus, golvet i tvättstugan är ca 50cm under marknivå.
Klinker och kakel på väggarna.

tänkte ha garderober längs med hela väggen.
Fukten kan ju i värsta fall ta sig igenom fogen på plattorna.

borde jag göra något speciellt eller är det lugnt att ställa direkt mot en kaklad vägg?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hur löste du detta?

har själv en tvättstuga i suterränghus, golvet i tvättstugan är ca 50cm under marknivå.
Klinker och kakel på väggarna.

tänkte ha garderober längs med hela väggen.
Fukten kan ju i värsta fall ta sig igenom fogen på plattorna.

borde jag göra något speciellt eller är det lugnt att ställa direkt mot en kaklad vägg?
Platon på golv och grundmursfolie på vägg, så att inte träet får direktkontakt med platta/vägg. blev kanon.
 
  • Platonmatta på golv och svart grundmursfolie på vägg vid hörn där träskiva är monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en bild på nästan färdigt resultat
 
  • Nyinstallerade vita garderober i ett rum med trägolv, arbetsmaterial syns på golvet och en tänd taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alex3000 och 2 till
  • Laddar…
Gjorde egna ventilerade lister för att få samma stil som övriga huset. Kan rekommendera kontra att köpa dem fula färdiga som finns.
 
  • Hemgjord ventilerad list av trä med en utsågad fyrkantig öppning, vilande på ett svart underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord ventilerad list i vitt liggande på en svart yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit list med ventileringshål ovanpå en kap- och geringssåg, framställd för att matcha en specifik husstil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilerad golvlist längs en vägg ovanför ett laminatgolv med renoveringsmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk
kapten_krok kapten_krok skrev:
Hittade en bild på nästan färdigt resultat
riktigt tjusigt! Well Done!

Du hade Inge kakel på väggarna, bara putsat.
Jag kanske klarar mig utan?
Har 600x300 kakel med liten fog och 600x600 klinker...
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
riktigt tjusigt! Well Done!

Du hade Inge kakel på väggarna, bara putsat.
Jag kanske klarar mig utan?
Har 600x300 kakel med liten fog och 600x600 klinker...
Det är fortfarande tillskjutande fukt kanske? Är det dränerat ordentligt?
Personligen tror jag inte det är några problem - ska du ställa garderoberna löst eller bygga in?
 
Skånepöjk
kapten_krok kapten_krok skrev:
Det är fortfarande tillskjutande fukt kanske? Är det dränerat ordentligt?
Personligen tror jag inte det är några problem - ska du ställa garderoberna löst eller bygga in?
det är dränerat 2015. Det blir pax garderober från IKEA.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
det är dränerat 2015. Det blir pax garderober från IKEA.
Jag skulle bara se till att ställa stommarna på något ej organiskt material, samt ha en distans baktill mot väggen. (y)
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 2 till
  • Laddar…
kapten_krok kapten_krok skrev:
Gjorde egna ventilerade lister för att få samma stil som övriga huset. Kan rekommendera kontra att köpa dem fula färdiga som finns.
Snyggt jobb med listerna!!😄👌 skulle du vilja berätta hur du gjorde detta? Antar att du fräste ut baksidan men hur gjorde du de avlånga hålen för ventilationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.