Hej mina vänner!

Jag har köpt ett hus byggt 1964, enligt fastighetsregistret har det en boyta på 80 m2 och en biyta på 125 m2. Huset har källare som som grund, dvs 80 m2. Då återstår 45 m2. På fastigheten finns ett mindre garage som från början var carport, uppskattar ytan till kanske 15 m2, 30 m2 kvarstår. Det finns även ett uterum och jag uppskattar den ytan till 20 kvm. Nu finns inga fler byggnader och det finns inga bygglov registrerade. Uterummet har inget bygglov heller, har det alltid funnits krav på bygglov för uterum? Uterummet är troligtvis uppfört på 60-talet, uterummet vilar på någon form av murad konstruktion.

Vad är frågan då? Jo jag undrar om mitt uterum är ett svartbygge eller om det vid tiden för uppförandet inte fanns krav på bygglov för sådant. Samtidigt Är det registrerat 125 m2 biyta så man undrar ju varifrån den siffran kommer när stadsbyggnadskontoret inte har några bygglov reggade. Endast bygglov för huset + carport samt ett bygglov för ändring av fasad från puts till tegel, detta är gjort 1975/76.

Har lantmäteriet mer uppgifter?
 
I min kommun så finns kan man se situationsplaner mm på deras hemsida, där kan man se vilka byggnader som finns registrerade i kommunens register. Jag har ett förråd på tomten som inte fanns med på kartan, men jag sökte bygglov i efterhand vilket kommunen beviljade då byggnaden inte stred mot detaljplanen för området. Börja med att söka på kommunens hemsida, syns uterum och övriga byggnader? Ladda sedan ned detaljplanen för området och lulsläs den; kontrollera noga alla linjer och symboler så du förstår planbestämmelserna. Vilken utnyttjandegrad tillåter den, d v s hur stor huvudbyggnad och gårdsbyggnad får man bygga på området? Kommunen brukar vara välvilliga när det gäller att godkänna bygglov som lämnas i efterhand, om de följer detaljplanen.

Sedan är det den som har utfört åtgärden, d v s byggt uterum och byggnaderna som står på tomten som är ansvariga för dem, såvida de inte informerade dig om att de var svartbyggen när du köpte huset? Den föregående ägaren stod för kostnaden för bygglovet på förrådet på min tomt.
 
Redigerat:
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Hej mina vänner!

Jag har köpt ett hus byggt 1964, enligt fastighetsregistret har det en boyta på 80 m2 och en biyta på 125 m2. Huset har källare som som grund, dvs 80 m2. Då återstår 45 m2. På fastigheten finns ett mindre garage som från början var carport, uppskattar ytan till kanske 15 m2, 30 m2 kvarstår. Det finns även ett uterum och jag uppskattar den ytan till 20 kvm. Nu finns inga fler byggnader och det finns inga bygglov registrerade. Uterummet har inget bygglov heller, har det alltid funnits krav på bygglov för uterum? Uterummet är troligtvis uppfört på 60-talet, uterummet vilar på någon form av murad konstruktion.

Vad är frågan då? Jo jag undrar om mitt uterum är ett svartbygge eller om det vid tiden för uppförandet inte fanns krav på bygglov för sådant. Samtidigt Är det registrerat 125 m2 biyta så man undrar ju varifrån den siffran kommer när stadsbyggnadskontoret inte har några bygglov reggade. Endast bygglov för huset + carport samt ett bygglov för ändring av fasad från puts till tegel, detta är gjort 1975/76.

Har lantmäteriet mer uppgifter?
Byggnadernas storlek är Skatteverkets uppgifter från fastighetstaxeringen. Så källan är vad tidigare ägare har skrivit i sin fastighetsdeklaration. Den uppgiften har inte någon formell status på annat sätt än att det är vad du själv uppger att de ska beräkna din fastighetsskatt efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.