Någon som vet om det finns liknande skruvar som denna som är till Ikeas säng tromsnes? Går inte att få tag på dessa via ikea längre vad jag förstått, men det kanske finns nån liknande i handeln?
Svartvit ritning av en cylinderformad skruv med skruvgängor och texten "115000 8x" under, använd till Ikeas säng Tromsnes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var används den i sängen, och hur stor är den?
 
  • Haha
BengtH
  • Laddar…
En insexskruv + en hylsa (rörstump)

Protte
 
  • Gilla
Emitz
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Var används den i sängen, och hur stor är den?
Det är en av skruvarna som man skruvar ihop själva ramen med. Sitter i gaveln och fästs i den längsgående delen. Kanske 8 cm ca..
 
Vad fyller hylsan för funktion. Går det inte lika bra med en kortare insexskruv och en längre insexsnyckel?
 
Jag utifrån beskrivningen förstår jag inte varför den behöver vara så lång.
Får kika i monteringsanvisningen.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad fyller hylsan för funktion. Går det inte lika bra med en kortare insexskruv och en längre insexsnyckel?
Blir nog svårt,
Instruktionsbild som visar montering av räcke med detaljerad vy av fästelementet och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Du hann precis före mig.

Jag misstänker att skruven behöver ha kontakt i båda ändar av röret för att inte deformeras det.
 
Enda anledning jag ser är att en vanlig insex är lätt att tappa inne i benet/röret.
En vanlig insex, en lite längre insexnyckel och lite tålamod så grejar man detta.

Protte
 
Vi har haft den monterad med en annan skruv och det har fungerat rent monteringsmässigt men sängen knarrar så jag misstänker att hylsan är till för extra stabilitet typ.. Hade varit skönt att slippa knarret
Svart sänghylsa och matchande skruv ligger på ett vitt underlag för att diskutera monteringsstabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det inte att sätta på en lös hylsa/rör på den skruven du har?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C
Emitz Emitz skrev:
Vi har haft den monterad med en annan skruv och det har fungerat rent monteringsmässigt men sängen knarrar så jag misstänker att hylsan är till för extra stabilitet typ.
Ja, den där skruven är inget bra substitut eftersom kraften hamnar på ett helt annat ställe.
Gör som @Matti_75 skriver eller använd en skruv med mindre skalle som "försvinner" ner i hålet.
 
  • Gilla
Emitz
  • Laddar…
Mikael_L
prototypen prototypen skrev:
Enda anledning jag ser är att en vanlig insex är lätt att tappa inne i benet/röret.
En vanlig insex, en lite längre insexnyckel och lite tålamod så grejar man detta.

Protte
Jag tror att det även är för att "styra i" hålet på andra sidan benet, dvs att utan så lång skruv så vickar benet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Går det inte att sätta på en lös hylsa/rör på den skruven du har?
Det kanske funkar! Jag har lite dålig koll men finns det hylsor som man skruvar på, på samma sätt som en mutter liksom? Så den sitter fast ordentligt tänker jag..
 
C
Emitz Emitz skrev:
Jag har lite dålig koll men finns det hylsor som man skruvar på, på samma sätt som en mutter liksom? Så den sitter fast ordentligt tänker jag..
Välj en skruv med mindre skalle som går ner i hålet och anpassa längden på hylsan så att skruven pressar mot hylsan så behöver inte hylsan sitta fast i skruven.
 
  • Gilla
Emitz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.