Jag funderar på att öppna upp väggen och bygga in våran säng i kattvinden. Jag undrar förstås om väggen är bärande. Hur vet jag om den är bärande eller inte? Vad ska jag börja någonstans?

Ni som har betalat fackman för jobbet, vad kostar det?
 
Ritning plus bilder behövs
 
Väldigt många kattvindsväggar innehåller bärande element som är svåra att flytta. Ofta går det dock att ersätta dem med en balk. Förutsättningarna syns bäst på en sektionsritning eller en takstolsritning. Det krävs byggnadstekniskt kunnande över grundnivån för att göra rätt bedömning. Lägger du ut ritningar här på Byggahus forum kommer du säkert att få hjälp.
 
  • Gilla
M.W.
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Väldigt många kattvindsväggar innehåller bärande element som är svåra att flytta. Ofta går det dock att ersätta dem med en balk. Förutsättningarna syns bäst på en sektionsritning eller en takstolsritning. Det krävs byggnadstekniskt kunnande över grundnivån för att göra rätt bedömning. Lägger du ut ritningar här på Byggahus forum kommer du säkert att få hjälp.
Vart får jag tag på dessa ritningar?
 
Fick du inte ritningar när du köpte huset?
 
J justusandersson skrev:
Fick du inte ritningar när du köpte huset?
J justusandersson skrev:
Fick du inte ritningar när du köpte huset?
Tyvärr så har jag inte annat än planritning. Jag efterfrågade information om alla renoveringar osv och lovades detta. Men pga lite speciella omständigheter så blev det aldrig så, tyvärr.
Jag har dock kontaktat centralarkivet och hoppas på att få lite ritningar.
 
Foton från kallvinden kan ge viktiga upplysningar liksom allmänna uppgifter om huset, typ, byggnadsår mm. Exteriört foto säger också en del.
 
M M.W. skrev:
Tyvärr så har jag inte annat än planritning. Jag efterfrågade information om alla renoveringar osv och lovades detta. Men pga lite speciella omständigheter så blev det aldrig så, tyvärr.
Jag har dock kontaktat centralarkivet och hoppas på att få lite ritningar.
har du testat att plocka ut husakten från kommunens byggavdelningen? De bör ha ritningar från att huset byggdes
 
  • Gilla
M.W.
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Foton från kallvinden kan ge viktiga upplysningar liksom allmänna uppgifter om huset, typ, byggnadsår mm. Exteriört foto säger också en del.
Byggår 1947.

Jag vet inte om kattvind är rätt benämning, rummet är isolerat och har element?!
Det är krypvind ovanför. Det är två likadana kryp in på bådadera sidor om rummet. Det andra rummet (bredvid det sovrum som jag vill ha inbyggd säng) har också en "kattvind", men det rummets kattvind är uppdelad tiĺl två små rum med varsin dörr och en mellanvägg, såklart.
 
O olofh skrev:
har du testat att plocka ut husakten från kommunens byggavdelningen? De bör ha ritningar från att huset byggdes
Inväntar dessa nu uppgifter från kommunen, vi fick inte med dessa vid husköp.
 
Det spelar inte så stor roll vad man benämner utrymmena närmast takfoten eller om de är isolerade. Det är takstolarnas typ som är intressant. Ser du inga "lösa" delar som tillhör takstolarna så är det troligen ramverkstakstolar med vertikala stödben. Om huset är från 1947 så har det säkert en plankstomme. Det är nästan bättre än nya hus med millimeteruträknade takstolar.
 
J justusandersson skrev:
Det spelar inte så stor roll vad man benämner utrymmena närmast takfoten eller om de är isolerade. Det är takstolarnas typ som är intressant. Ser du inga "lösa" delar som tillhör takstolarna så är det troligen ramverkstakstolar med vertikala stödben. Om huset är från 1947 så har det säkert en plankstomme. Det är nästan bättre än nya hus med millimeteruträknade takstolar.

Det låter troligt, jag ser inga lösa delar. På vilket sätt skulle dessa äldre vara bättre, är de mer robusta?
Så, låt oss säga att vi har ramverkstakstolar med vertikala stödben?! (Jag antar att man inte kan ändra på dessa stödben?) Kan man göra en inbyggdsäng, dvs ta upp ett hål i väggen för sängen?
 
M M.W. skrev:
är de mer robusta?
Ja, ofta. Man kan säkert ersätta ett stödben med en balk, men om man kan klara det ändå så är det bättre och billigare.
 
J justusandersson skrev:
Ja, ofta. Man kan säkert ersätta ett stödben med en balk, men om man kan klara det ändå så är det bättre och billigare.
Arkitektritningar av en byggnad med planskiss och sektionsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M M.W. skrev:
[bild]
 
  • Arkitektritningar av en byggnad med planvy och sektionsvy, markerade mått och utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Franskasophie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.