Bor i villa 1,5 vån ca 80 kvm nedervåning och 40 övervåning, Uppsala. Byggt -04, vi flyttade in våren -18. Golvvärme nere och radiatorer uppe (tvårörssystem om jag förstått saken rätt), allt vattenburet. Detta värms av en NIBE F370 installerad dec -18 tillsammans med en Uponor push 23, installerad sommaren -19 (lite osäker på denna beteckning, se bild).
När det hela installerades tyckte installatören att det borde bli bra med en värmekurva ca 6-7 möjligen 8. Vi har för närvarande inställt 12. Trots detta har vi dålig värme på ovanvåningen, just nu med 4 minusgrader ute har vi just över 18 grader på övervåningen, ca 24 grader nere.

Termostaterna på radiatorerna är maximalt öppna, vi får lite värme precis uppe i hörnet vid inflödet, men längre bort och längst ned är de riktigt kalla.

Frågor som jag hoppas kunna få lite klarhet kring:
1. Termostaten som reglerar maxtemperaturen ut på golvslingorna står på drygt 40 grader, framledningen för närvarande från FLVP är ca 50 grader, varför visar termometern bara dryga 30 grader?
Uponor värmesystem med termometer, Wilo cirkulationspump och termostatventil för hus i Uppsala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Vad kan vi mixtra med för att försöka jämna ut temperaturerna i huset lite? Försök att kontakta installatören ger inte mycket hjälp, typ ”ni kan ju öka kurvan lite” och ”nja, det är nog dåligt isolerat, mycket yttervägg”.
Vi har förvisso två takkupor, ett badrum utan radiator och tre mindre sovrum med en radiator var, så det känns kanske inte superöverdimensionerat värmemässigt (vad vet jag, kan inte ett skit) men ändå...
En tanke är att det kanske är för högt flöde på golvvärmeslingan i förhållande till pumpen i FLVP så allt (för mycket) går till golvvärmen.? Låter det rimligt eller helt uppåt väggarna? Vad ska jag i så fall skriva på?
Värmepumpsdisplay som visar värmekurvan med inställda temperaturer och knappar för styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenburen golvvärme fördelningsrör med etiketterade reglage för WC, vardagsrum, hall och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmesystemsanslutning med synliga rörkopplingar och termostatventil i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligtvis stjäl GV flödet från elementen, inget ovanligt,ställ ner farten några snäpp på pumpen på GV och sätt termostaten på GV 30 C och prova. Inga termodon på GV, är dom injusterade, tumregel att det ska skilja ca 4 C mellan in och ut ,är det mindre så går flödet för fort
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Du har en shunt till golvvärmen. Dvs du blandar ner tempen på vattnet från värmepumpen för att passa golvets lägre framledningstemperatur.
Det svarta vredet till höger vid cirkulationspumpen bestämmer inblandningen. Ju mer utskruvad ju kallar vatten i golvvärmen.

Du har förmodligen för litet flöde till radiatorerna. Ser att gv cirkulationspump står på max. Tests att sänka den ett snäpp och höja radiator cirkulationspump.
Du kan även justera flödet genom hela fördelaren med den röda ratten under cirkulationspumpen.
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis stjäl GV flödet från elementen, inget ovanligt,ställ ner farten några snäpp på pumpen på GV och sätt termostaten på GV 30 C och prova. Inga termodon på GV, är dom injusterade, tumregel att det ska skilja ca 4 C mellan in och ut ,är det mindre så går flödet för fort
Vilken ratt vrider jag på för att ställa ner pumpen för golvvärmen?
Hur mäter jag enklast delta på enbart golvvärmen? På NIBEn ser jag endast ett värde för hela systemet.
De är inte injusterade av mig, i så fall gjordes något av installatören som satte in shunten i somras, vi var inte hemma vid tillfället. Betyder det att jag både bör ställa ner flödet på pumpen till golvvärmen och strypa flödet på GVfördelaren?
 
Den röda ratten på cirkulationspumpen. Ställ den på 3 och vänta ett dygn. Vad står cirkulationspumpen i Niben på?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du har en shunt till golvvärmen. Dvs du blandar ner tempen på vattnet från värmepumpen för att passa golvets lägre framledningstemperatur.
Det svarta vredet till höger vid cirkulationspumpen bestämmer inblandningen. Ju mer utskruvad ju kallar vatten i golvvärmen.

Du har förmodligen för litet flöde till radiatorerna. Ser att gv cirkulationspump står på max. Tests att sänka den ett snäpp och höja radiator cirkulationspump.
Du kan även justera flödet genom hela fördelaren med den röda ratten under cirkulationspumpen.
Okej, bara så jag inte blandar bort mig i termer:
Det vita vredet på shunten, det reglerar bara maxtemp? Det har inget att göra med inblandningen av kallvatten att göra?
Med det ”svarta vredet”, menas detta?
Värmesystem med cirkulationspump, shunt och olika reglervred markerade i diskussionsposten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket vred skruvar jag på för att sänka golvärmeflödet?
Och till radiatorn har jag bara pumpen i FLVP att ställa med, så den skulle jag höja då alltså?
Ett värde inställt på golvvärmens cirkulationspump kan alltså strypas med det röda vredet direkt under det inringade svarta på bilden här ovan, är det korrekt uppfattat?
 
Vita maxtemp = korrekt
Inringad = shuntventil inblandning
Röda Inringad = flödes ventil, som kan justeras för att få ner flödet över hela fördelaren.
Skulle inte justera på den utan på din cirkulationspump istället. Den röda/orangea vredet till höger om texten Wilo.
Den står på max. Den kan du sänka lite. Men även kolla värmepumpens cirkulationspump om den ska skruvas upp lite.

Visst kan man börja strypa individuellt på varje slinga för att justera. Men det vill jag inte ge mig på då jag inte vet någonting alls om ditt system. Längder och flöden mm mm.

Men om det är för varmt på golven överallt och kallt uppe så vågar jag påstå att det kan hjälpa att minska flödet över golven och öka över radiatorerna.
Kan vara att du får skruva ner kurvan på värmepumpen ett hack sen.
 
Jag känner mig inte särskilt insatt i ditt system. Men jag får inte riktigt ihop tidigare råd. Det interna flödet i golvvärmen ska inte påverka radiatorerna. Den låga framledningstemparaturen indikerar inte att golvvärmen tar ett stort flöde från värmepumpen.

Det är tydligt att flödet till radiatorerna är för lågt. Om vi börjar med grundläggande felorsaker:
Är radiatorerna luftade?
Går cirkulationspumpen i värmepumpen?
 
TS vill få kallare på golven och varmare radiatorer. Minskat flöde över golven och ökad över radiatorer kan vara en lösning. Menar du att med de förändringar jag gav förslag på inte gör det?
 
Ja, bortsett från rådet att skruva upp cirkulationspumpen i värmepumpen.

Men jag har blivit informerad sv en av forumets vvs auktoriteter att jag inte borde uttala mig på grund sv bristande erfarenhet. Att jag saknar erfarenhet av anläggningstypen stämmer. Så det är kanske helfel. :D
 
D Daniel 109 skrev:
Jag känner mig inte särskilt insatt i ditt system. Men jag får inte riktigt ihop tidigare råd. Det interna flödet i golvvärmen ska inte påverka radiatorerna. Den låga framledningstemparaturen indikerar inte att golvvärmen tar ett stort flöde från värmepumpen.

Det är tydligt att flödet till radiatorerna är för lågt. Om vi börjar med grundläggande felorsaker:
Är radiatorerna luftade?
Går cirkulationspumpen i värmepumpen?
Ja, de är luftade och ja, cirkpumpen på VP går.
Men visst borde väl flödet från golvvärmen spela roll för radiatorerna? Om VP har ett flöde på 50 liter/min (ingen aning om vad som är rimliga värden egentligen så bara en siffra) och GV också har 50 liter/min, blir det något kvar alls till radiatorerna?
 
  • Gilla
hv_johan
  • Laddar…
Har nu vridit ner pumpen på golvvärmen ett snäpp ungefär, får se vad det åstadkommer.

om jag förstår saken rätt är det här märkt Grundfos pumpen i VP, tolkar jag det rätt om jag säger att den är på läge tre av fem? Utgår från dioderna till vänster på den? Och ställer man i så fall om den med den lilla pil-knappen under dioderna?
Grundfos cirkulationspump monterad på rörsystem, med tre lysande dioder som indikerar inställningsläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, flödet genom golvvärmen är ett internt flöde. Det påverkar inte värmepumpen. Det som är av intresse är hur mycket varmt vatten som shuntas in, inte flödet i slingorna.
 
Mycket möjligt, den står just nu i läge standard:
Värmesystemets reglerventil i standardläge med rörkopplingar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.