Håller på och bygger ett badrum, och funderar på vad som gäller för väggdosornas inkommande ledningar (PE-X rör i rör:

https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-vaggdosa-uni-16x2-0-25mm-en/

Väggarna är tjocka träväggar, så jag kommer att bygga en liten plywoodlåda från vilkens sida väggdosorna kommer ut.

Det är ju en dold koppling, bakom väggen, som bara går att inspektera genom att man skruvar bort anslutningen och dosans inre del och drar ut kopplingen genom dosan och kollar på den ...

Behöver det finnas någon slags inspektionslucka eller liknande där man kan se anslutningarna? Hur brukar man göra?
 
Krilleman
Nej, kopplingen är på "rätt" sida av tätskiktet.

Eventuellt läckage mynnar ut invändigt i skyddsröret och ska vid korrekt installation synas i våtutrymme via skvallerrör.

20mm väggdosa behöver dock servicelucka för utbytbarhetens skull.

Läs mer i installationsanvisningen:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_123_1874389.pdf
 
Tack för svaret! Ok, nu fattar jag hur det är tänkt. Hur skulle man kunna lösa detta i mitt badrum, där jag inte tänkt ha något fördelningsskåp?

Jag vill använda väggdosorna endast för att få in vattnet i badrummet, resten kommer att vara en utanpåliggande installation. Men på något sätt så behöver jag alltså kunna se om det kommer vatten i tomröret.

Någon som vet hur man skulle kunna lösa detta på ett smart sätt? Räcker det med att tomrören mynnar i ett rum med golvbrunn (källaren)?

Ett alternativ skulle kunna vara att komma upp med röret genom en genomföringshysa istället och ha skarven ovanför genomföringshylsans gummipackning.
 

Bästa svaret

Krilleman
bettet bettet skrev:
Någon som vet hur man skulle kunna lösa detta på ett smart sätt? Räcker det med att tomrören mynnar i ett rum med golvbrunn (källaren)?
I ditt läge är detta det bästa sättet, låt slangen avslutas i tex pannrum där det kan rinna vatten på golvet utan att det skadar huset. (y)
 
Ok, det låter bra. Då ska jag se till att tomröret mynnar på ett synligt ställe där det inte står nåt som inte får bli blött :)

Tack för tipsen!
 
Krilleman
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.