Tjena!

Ny här!

Oklart om jag är i rätt kategori men moderator får flytta inlägget annars

Vi köpte en kåk för ca 4 år sedan.
Byggt 76.
Någon gång efter 76 byggde ägarna innan till en (som dom använde det till) frisörsalong.
Dom förlängde alltså garaget ca 4 meter (platt tak)

Vi har nu använt utrymmet som förråd och inte direkt "tänkt så mycket" på utrymmet.

I våras var jag uppe och kollade lite på garagetaket och konstaterade då en svacka på taket ovanför utbygget.
Kollade sedan inne och ja, visst hänger innetaket..

Bytte i somras taket på huset och passade även på att byta panelen runt garagetaket.
Dvsa att jag då kunde se takstolarna.

Takstolarna på garaget är "riktigt" byggda med pressade spikplåtar.
Takstolarna över utbygget är utformade på samma vis, men med påspikade brädor på istället för spikplåtar.
(Se bild) de två stolarna till höger är garagets original. Och de till vänster är utbygget. Lite svårt att se kanske med zooma lite..
Mitt huvud säger mig att stolarna över utbygget är bristfälligt byggda.

Marken runtomkring är ett litet surhål (gammal sjöbotten)

1,5-2,5 meter till fast botten.

Tyvärr tror jag att dem snålade på något vid när dom grävde ur för utbygget då tillbyggnaden har satt sig.
Utbyggnaden lutar med ca 1cm/m.

Visst går det rikta upp golv och väggar, men vet ju inte om det fortsätter sjunka.?

Vad säger ni?
Skulle det gå att dra detta till dolda fel eller får jag skylla mig själv att jag inte uppmärksammade det hela vid köpet?

Säljarna besiktade huset vid köpet men står inget om detta vad jag minns.

Tankar och tipps på lösningar?

Trevlig helg
 
  • Partiellt avtäckt garage med synliga takstolar, isolering och verktyg på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat garage med nytt tak under konstruktion, synliga takstolar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med rött träpanel och svart takbeklädnad med pågående renoveringsarbete, inklusive stege och såg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du behövde ju bara upp på taket för att konstatera svackan, därav aldrig ett dolt fel.

fundera på OM du ens måste göra något åt det istället.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Jo klart, om det nu var en svacka där då ( vilket det borde varit) man vet ju aldrig

Är ju inte skitkul att rikta upp taket inne och det sedan sjunker ihop ännu mer och i värsta fall rasar in till slut
 
S
Rooth07 Rooth07 skrev:
Jo klart, om det nu var en svacka där då ( vilket det borde varit) man vet ju aldrig

Är ju inte skitkul att rikta upp taket inne och det sedan sjunker ihop ännu mer och i värsta fall rasar in till slut
Mät och sätt en markering eller skriv ner måttet, mät igen nästa år, då får du se om det förändras nånting.
 
Har ju säkert lite med snömängder och annat att göra ‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.