HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Glöm inte att koppla skyddsjorden till skärmen på värmekabeln med separat koppling t.ex. wago!
Måste alltså skarvas ihop på annat sätt t.ex. med WAGO.
 
Golvgivaren bör förresten ligga i ett rör så att man förhållandevis enkelt kan byta den. Bör vara att dra ut och köra in en ny. Men funkar det med den gamla så varför riskera... Men kan vara bra att veta och kolla vid behov!
 
Tack alla för ett bra och utförlig svar!
elmont tippsade om en annan term så jag ska tänka på det innan jag skaffar mig en.
 
Har gjort exakt det bytet på två termostater till K1n från t2 floortemp. Vad man behöver tänka på här är att T2-floortemp har en 100k givare, vilket också K1n har. Då går det bra att använda samma givare. Den som elmomt länkar till har 12k givare, vilket gör att du behöver byta golvgivaren. Med viss reservation för att jag inte är expert på området, och det kanske finns olika varianter av T2-floortemp. Men i mitt fall var det 100k, så bara att byta.
 
Jag beställde en sådan idag
https://golvvarmebutiken.se/Elektri...paVAJa-HnNyvotrqiayEyG1mmPVxU-coaAtJbEALw_wcB

elmont om du eller någon annan som är expert i ämnet.... vet ni om man måste byta golvgivare med avseende den som jag beställt ?

Kan se i beskrivningen att det står "Flexibelt val av golvgivarvärde: 2-30 k"
Dessutom står det att den är Utrustad med en inbyggd rumsgivare och en golvgivare.
Tolkar jag det rätt så bör det funka även om den nuvarande golvgivaren inte funkar och är svårt att byta, dvs. att det måste bilas upp

Om man måste byta golvgivare är det svårt/enkelt att göra det ?
 
Redigerat:
Med bara rumsgivar kommer golvet att växelvis vara kallt och varmt och rumstemperaturen pendla lite, så som "reservalternativ" går det men med golvgivaren inkopplad blir det betydligt bättre. Och i värsta fall kan du kanske pilla bort fogen mellan kakelplattorna och trycka ner ledning och givare för att sedan dra på ny fog eller ta bort dörrfoder och lägga ledningen mellan karm och vägg eller lägga en minikanal mellan termostaten och golvet eller ..... Du behöver ju bara någon dm ut på golvet.
 
D dakom1 skrev:
Jag beställde en sådan idag
[länk]

elmont om du eller någon annan som är expert i ämnet.... vet ni om man måste byta golvgivare med avseende den som jag beställt ?

Kan se i beskrivningen att det står "Flexibelt val av golvgivarvärde: 2-30 k"
Dessutom står det att den är Utrustad med en inbyggd rumsgivare och en golvgivare.
Tolkar jag det rätt så bör det funka även om den nuvarande golvgivaren inte funkar och är svårt att byta, dvs. att det måste bilas upp

Om man måste byta golvgivare är det svårt/enkelt att göra det ?
OM det inte är samma typ så kolla om det går att använda den i manualen du får med. Går det inte så prova att dra i kabeln till den gamla, har du tur så är det ordentligt gjort så givaren ligger löst i ett ingjutet rör. Då markerar man bara på kabeln var den kom in i dosa, drar ut den och kör sedan in den nya i samma rör och ungfär lika långt.

Man monterar givaren i rör just av anledningen att kunna byta ut den efter behov! Men därmed inte sagt att det finns de som drar rör ner till golvet och sen läter givarkabeln ligga fritt i gjutningen...
 
Jag körde till slut med Golvgivare som kom tillsammans med termostat och det gick enkelt att plocka ut den gamla och sätta in den nya som tur är.

Tänkte lägga in el golvvärme i barnens rum på cirka (11 kvm). I rummet finns en brytare och cirka 15 cm ovanför den tänkte placera den nya Golvvärme termostaten.

Min fråga:
- är det OK att leda strömmen (nolla och fasen) från brytaren vidare till den nya tänkta golvvärme dosan ? eller det finns något annat som man bör tänka på ?

Mvh
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Det går bra i dom allra flesta fall, det är bara att kolla hur hårt belastad gruppen är så att säkringarna klarar av den ökade lasten. För att få till en "bra" installation ska du öppna upp väggen så att alla ledningarna blir dolda, samt dra separata rör till golvet och termostaten sätter du lämpligen på ca 1500 mm ög. Givarröret ska du vara särskilt noga med att fästa och att göra "lata" böjar på så att du i framtiden utan besvär kan byta givare.
Allt arbetet med golvvärmen är behörighetskrävande, även läggningen. Och om du anlitar en "behörig" så ger, i alla fall vissa fabrikat, en förlängd garanti med mycket goda villkor.
 
Tänkte köra med Golvvärme T2-Röd Tyco Thermal Controls med isoleringsplattor. Under laminat är det betongplatta och ganska kallt om fötterna.

Ser som största utmaningen att sätta in en ny eldosa för termostaten och leda strömmen dit. Väl där så borde resten fungera. Koppla termostaten blir på samma sätt som jag gjort med den gamla som du hjälpt mig med och med den lösningen på youtube behöver ingen avjämningsmassa användas.

 
När man slår av strömmen på jordfelsbrytare för just detta rum så kommer jag kunna se vilka andra områden är släckta.

Om det är Spis och/eller Ugn /trafikapparat på samma säkring då är det inte lämpligt med golvvärme gissar ?
 
Sätt dosan över strömbrytaren MEN öppna upp väggen för att göra "jobbet" och sätt sedan tillbaka den bit som du sågat upp.
 
Hej.
Jag har precis köpt en k1n-termostat och ska byta ut min t2Floortemp som slutat fungera.
Men nu har jag en fråga hur jag ska koppla ihop det.
Kopplade tyvärr ur den gamla helt så jag är lite osäker på vilken av nollorna som satt först.
Så jag kopplade husets nolla i 1an,
golvvärmens nolla i 2an, husets matning i 3an, golvvärmens matning(brun) i 4an, 5 tom, 6-7 givaren.
Det lyser rött i lampan på termostaten termostaten det blir inte varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.