Har ett litet nätverksproblem jag inte riktigt vet hur jag ska lösa på bästa sätt.

Idag kommer min fiber rätt in i el/mediaskåpet i vårt hus. Härifrån har jag dragit ett flexrör i väggen till mitt centrala media/nätverksnav. (som för övrigt ligger i nära anslutning till mediaskåpet).
Här har jag en 24port Mikrotik router/switch placerad, fibermodemet är inkopplad i denna och alla mina rum är inkopplade till routern. Från router går det även en nätverkskabel till en centralt placera Ubiquiti AP Pro mitt i huset.

Nu ska jag sammanföra mitt garage med allt detta. Jag ska ha två fasta nätverksuttag i garaget, i det ena kommer jag sätta en Ubiquiti AP LR och det andra kommer vara för en server, eller fast dator i garaget.

Jag har dragit två nätverkskablar mellan garage och hus och dessa kommer då in i mitt mediaskåp i huset.

Och här uppstår nu problemet, för av någon anledning har jag bara dragit ett 16mm flexrör mellan mediaskåpet och router (fattar verkligen inte varför!). Jag tror det är väldigt tajt för mig att få igenom två nätverkskablar i detta rör, 3st är definitivt omöjligt!

Så hur löser jag detta bäst? Hade ju gärna sett att min huvudrouter är den som ansvarar för garagets tilldelning av ip och nätverk. Det är även av yttersta vikt att jag får dom trådlösa Ubiquiti AP att lira med varandra och jobba sömlöst för att vidga mitt befintliga trådlösa nätverk!

Jag har lite tankar och ideer på hur jag kan lösa detta, men vet inte vad som är bäst. Så jag låter er komma med lite förslag först så ser vi om något ligger i paritet med hur jag själv har tänkt! :)

För er vetskap så SKULLE jag teoretiskt kunna lösa det enkelt genom att dra dom två nätverkskablarna från garaget direkt till routern från mediaskåpet, men då blir det att göra en utvändig montering mellan mediaskåp och router. Jag kommer heller inte kunna stänga dörren till mediaskåpet. Så detta känns inte som en bra lösning, men en möjlighet om inget bättre alternativ finns.
 
Redigerat:
Jag lyckades få igenom 3 st cat5e i ett 16mm rör på ca 5 meter. 2 st cat6 borde fungera och Ubiquiti AP PRO har 2st ehternet portar, då kan du använda den som switch i garaget och kabelbudgeten håller.
 
M merbanan skrev:
Jag lyckades få igenom 3 st cat5e i ett 16mm rör på ca 5 meter. 2 st cat6 borde fungera och Ubiquiti AP PRO har 2st ehternet portar, då kan du använda den som switch i garaget och kabelbudgeten håller.
Jo, jag tänkte skriva detsamma att det fungerar om man har 16 mm rör. Men nu hade TS 16 mm flexslang och dess innerdiameter är mindre än rörets....
 
2 cat6 går i flexrör om man kör med kabelsmörj. Har det i ett hus jag ansvarar för.
 
Då får jag bara Ett uttag i garaget dock! Vilket såklart är bättre än inget, hade ju helst velat utnyttja båda kablarna jag dragit om möjligt!
 
Sätt en switch i garaget, då behöver du bara en kabel dit.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Om du sätter en switch i medieskåpet så kan du aktivera båda portar och klara dig med bara 2 st kablar genom flexröret. Alternativt drar du igenom ett nytt bredare flexrör med hjälp av det gamla (går sannolikt inte dock).
 
C crazytok skrev:
Hade ju gärna sett att min huvudrouter är den som ansvarar för garagets tilldelning av ip och nätverk. Det är även av yttersta vikt att jag får dom trådlösa Ubiquiti AP att lira med varandra och jobba sömlöst för att vidga mitt befintliga trådlösa nätverk!
Förstår inte riktigt. Finns det två mediaskåp, ett med el/inkommande fiber och ett till med router/24-poortars switch?
Huvudrouter, finns det mer än en router?
Men ditt problem är 2 nätverkskablar i en 16mm VP-slang?
 
Sätt en switch ute i garaget, som andra har påpekat, två smala (finns speciellt smala) cat6 utp får du igenom en 16-slang, om du har fäst den ordentligt och inte har skarpa böjar nånstans.
Ett annat alternativ är ju att dra in fibern till Mikrotiken, och dra ut en cat6 utp till garaget, det får ju plats i slangen med utan problem.
Du kan ju tex dra igenom en simplex lc kabel (bidi optik) först så kontakten är igenom innan du drar igenom cat utp som du sen får kontaktera.

Men nog borde du få äta upp (på ett eller annat sätt) att du bara dragit 1st 16-slang mellan garage och bostad :)
 
X xLnT skrev:
Men nog borde du få äta upp (på ett eller annat sätt) att du bara dragit 1st 16-slang mellan garage och bostad :)
Nej nej, så dum är jag inte!! Mellan hus och garage finns det två st 50mm rör... :)
16mm flexslang är mellan mediaskåpet i huset och stället där routern sitter!


X xLnT skrev:
Ett annat alternativ är ju att dra in fibern till Mikrotiken, och dra ut en cat6 utp till garaget, det får ju plats i slangen med utan problem.
Du kan ju tex dra igenom en simplex lc kabel (bidi optik) först så kontakten är igenom innan du drar igenom cat utp som du sen får kontaktera.
Ja det kanske hade varit möjligt, har tom möjlighet att koppla fibern direkt i mikrotiken för den har en särskild ingång för det vill jag minnas.
Dock så måste ju isf fibern skarvas, det är ju Telia som monterat den där så vet inte hur bra det är att börja riva i det där...


blackarrow blackarrow skrev:
Förstår inte riktigt. Finns det två mediaskåp, ett med el/inkommande fiber och ett till med router/24-poortars switch?
Huvudrouter, finns det mer än en router?
Men ditt problem är 2 nätverkskablar i en 16mm VP-slang?
Det finns en huvudcentral/mediaskåp där fibermodemet sitter. Sedan har jag en annan plats där min router och diverse tillbehör sitter monterat. Nej, bara EN router... det jag menade med huvudrouter var att jag helst inte placerar ytterligare en router i nätverket för att koppla in garaget. Utan att den som sitter i huset sköter allt!


M merbanan skrev:
Om du sätter en switch i medieskåpet så kan du aktivera båda portar och klara dig med bara 2 st kablar genom flexröret.
Ja, det där är en variant jag funderat på! Men.... om jag då bara har En kabel mellan switch och router, hur påverkar detta min hastighet på nätverket nere i garaget? Borde väl inte påverka nämnvärt va? Tänker eventuellt sätta en backup server i garaget för att spegla viss data från en annan server i huset. Typ om huset brinner ner så har jag en backup på datan i garaget. Men det kan man ju köra en backup på en gång i veckan mitt i natten Isf.
 
en switch är ingen router så du kan sätta en switch var du vill i nätverket, den splittar bara signalerna utan att märkas
 
Det finns skarvstycken (tex https://www.alcadon.se/ecs/4506/ecs-fiberadapter-sc-duplex-sm-blå-2-x-sc), så du behöver inte svetsa om något. Bara en ny patch och ett sånt skarvstycke.
Jag hade ju rekomenderat dig att ha så mycket aktiv utrustning du kan samlat på ett ställe. Men en switch i garaget är ju inte något problem i sig. Finns billiga små POE switchar så kan du driva din AP utan Injektor också.
 
Nej det var därför jag tänkte mig en switch i mediaskåpet istället. Då blir det alltså EN cat6 kabel till jag behöver dra igenom flex slangen, så kopplar jag ihop switchen i mediaskåpet med routern.
Sedan kopplar jag helt sonika mina två nätverkskablar till garaget in i denna!

Tror det blir den smidigaste lösningen. Då har jag två uttag i garaget!

Vilken switch rekommenderar ni? Behöver inte ha Poe I switchen eftersom jag ändå har en poe injektor. Ska jag ha en managed switch eller unmanaged switch?
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.