Det är fanimej otroligt hur ingenjörerna på Bosch inte har kunnat designa kontakter som inte brinner upp:

IMG-20200110-191541.jpg

Verkar inte hitta en reservdel. Någon som vet vad den heter i fackspråk? Ska man behöva slänga en ugn på grund av nåt sånt här litet? Möjligen göra en egen?
 
Det är inte en kontakt, och sannolikt inte designad av Bosch.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte en kontakt, och sannolikt inte designad av Bosch.
Nej OK, men de bär ansvaret. :)

Det är plastbiten mellan kontakterna som har överhettats och brunnit upp. Det borde väl finnas som reservdel men hittar ej.
 
Jag skulle kalla den kopplingsplint. Den blir varm därför att det är dålig kontakt. Troligen är det något att lasta den som anslutit spisen för snarare än tillverkaren. Hittar du inte en originaldel så går det att använda andra kopplingsplintar. Eller ta från en skrotad spis.
 
  • Gilla
ymmij12 och 2 till
  • Laddar…
J jaro1337 skrev:
Nej OK, men de bär ansvaret. :)

Det är plastbiten mellan kontakterna som har överhettats och brunnit upp. Det borde väl finnas som reservdel men hittar ej.
Det beror med största sannolikhet på en dålig anslutning av den som kopplat in spisen. Sådär ser plintarna ut på i princip varenda spis och har så gjort sen Jesus gick i kortbyxor. Hittar du ingen ny kan du ju kontakta tillverkaren eller så får du skarva med annan plint.

Edit: tvåa...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Wago 221 eller lämplig kopplingklämma antar att det sitter dragavlastning innan?
 
  • Gilla
jaro1337
  • Laddar…
Vad bra, får fixa nånting sådant, men vad menar ni med dålig kontakt? För mycket friktion mellan kabeln och skruvarna/kopplingspunkt? Har inte monterat den själv men jag antar att den biten redan var installerad från fabrik.
 
Oxid på kontaktytorna eller för löst åtdragen skruv är mest troliga orsaker. Jag tror att spisar ofta (oftast) levereras utan anslutningskabel.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
J jaro1337 skrev:
Vad bra, får fixa nånting sådant, men vad menar ni med dålig kontakt? För mycket friktion mellan kabeln och skruvarna/kopplingspunkt? Har inte monterat den själv men jag antar att den biten redan var installerad från fabrik.
Normalt levereras spisar utan kabel. Eller ja, ibland. Det beror på att vi har olika uttag och systemspänning i Europa. En dålig anslutning kan vara att några kardelar spretar eller att den sitter löst. Då blir det varmt då kontakten är dålig. Värme ökar resistansen i ledaren vilket leder till ännu högre temperatur i anslutningen. Ungefär så.
 
  • Gilla
jaro1337
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Oxid på kontaktytorna eller för löst åtdragen skruv är mest troliga orsaker. Jag tror att spisar ofta (oftast) levereras utan anslutningskabel.
Vafan tvåa igen! :crysmile:
 
  • Gilla
Avemo
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Wago 221 eller lämplig kopplingklämma antar att det sitter dragavlastning innan?
Sitter dragavlastning innan, däremot undrar jag om det finns någon sådan som gör 2-till-1 kabelkoppling?

Edit: kanske inte är av betydelse då man kan koppla båda kablarna som går från spisen på en skruv, eller är det inte att rekommendera?
 
Det fungerar. De öppningsbara Wago 222 som finns i den satsen är en äldre variant av Wago 221 som @Andreas_kalmar föreslog. Jag skulle för egen del föredra att få en plint som mer liknade originalutförandet. Men det är inget måste.

Wago 773 är inte lämplig till mångtrådig RK som det sannolikt är i anslutningskabeln. Och den är inte öppningsbar.
 
  • Gilla
jaro1337
  • Laddar…
J jaro1337 skrev:
Dessa får det bli, billigast!

[länk]

773 är inte godkänd för rk du får använda 221 eller 222

Edit: tvåa på den efter @Avemo
 
  • Gilla
jaro1337 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.