tommib
En sån här kanske?

https://www.bauhaus.se/kabelkanal-vit-100x40mm-2m

Då klarar du dig nästan om du har ett 110 mm rör som kommer ner. Är det klenare rör så finns det mindre kanaler (och större om du verkligen vill täcka hela rörutloppet). Bygger inte ner så mycket från taket heller och det finns ändstycken om du avslutar kanalen mitt i rummet.

Om du lägger upp bilder går det lättare att komma med förslag.
 
C
En variant, i synnerhet om du inte tänkte använda dina 10" patchpaneler till något annat, är att kontaktera de nya kablarna (med kontakter avsedda för installationskabel så klart) och bara plugga i dem i befintlig patchpanel på vinden. En påse modularkontakter kostar ju inte många kronor. Det är nog överlägset billigaste och enklaste lösningen, och inte direkt tekniskt sämre än någon annat alternativ. Och skulle du ändra dig finns det ju inget som hindrar att du skarvar om dem med någon annan metod.
 
  • Gilla
Kaliz och 1 till
  • Laddar…
Och vill man inte köra med att klämma direkt på kabeln så röstar jag för en patchpanel. Kanske inte behöver att dra upp för alla 20 heller utan kanske räcker med 10 och sedan patcha fram de som behövs. Inget konstigt med detta vanligt förfarande i kontorsmiljö även om det blivit ovanligare då switchar är så pass billiga.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
En fråga, hur går du ner till källaren? Via någon garderob eller innervägg? Jag försöker nämligen göra detsamma här hemma men funderar skarpt på att riva upp en innervägg och lägga rör och sen borra ner genom golvet lite snett till pannrummet.
 
C cpalm skrev:
En variant, i synnerhet om du inte tänkte använda dina 10" patchpaneler till något annat, är att kontaktera de nya kablarna (med kontakter avsedda för installationskabel så klart) och bara plugga i dem i befintlig patchpanel på vinden. En påse modularkontakter kostar ju inte många kronor. Det är nog överlägset billigaste och enklaste lösningen, och inte direkt tekniskt sämre än någon annat alternativ. Och skulle du ändra dig finns det ju inget som hindrar att du skarvar om dem med någon annan metod.
Ja så hade jag tänkt att göra först. Men av någon anledning så fick jag för mig att det var ett sämre alternativ än en skarvplint?!?!? Vet i tusan hur jag fick den infon för jag läste svaren uppåt i tråden igen och där har egentligen ingen skrivit att det är ett dåligt alternativ.

Precis så hade jag önskat att göra.
Rj45 in i patchpanelen på vinden sedan en kabel ner till nya patchpanelen där jag planerar på att köra keystone varianten istället.

Någon som kan lämna ett faktamässigt statement att en skarvplint skulle vara bättre än en RJ45a in i befintlig patchpanel?
 
Redigerat:
M mxjolle skrev:
En fråga, hur går du ner till källaren? Via någon garderob eller innervägg? Jag försöker nämligen göra detsamma här hemma men funderar skarpt på att riva upp en innervägg och lägga rör och sen borra ner genom golvet lite snett till pannrummet.
När jag renoverade köket som ligger mellan vinden och källaren så hittade jag en dö-yta vid sidan av en garderob där väggen delvis är avklädd. Här kan jag dra ut garderoben och med enkelhet fixa en rak genomföring mellan källare och vind. :)
 
  • Dö-yta vid sidan av en halvöppen garderob med väggen delvis avklädd i ett renoverat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med garderob nära en delvis avklädd vägg, indikerande plats för genomföring mellan våningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vissa har det enkelt... inte alls bitter :D
Nåja, det löser sig tillslut. Kanske en anledning till att börja renovera ett rum för min del :crysmile:
 
  • Gilla
Kaliz
  • Laddar…
sunnis
K Kaliz skrev:
Ja så hade jag tänkt att göra först. Men av någon anledning så fick jag för mig att det var ett sämre alternativ än en skarvplint?!?!? Vet i tusan hur jag fick den infon för jag läste svaren uppåt i tråden igen och där har egentligen ingen skrivit att det är ett dåligt alternativ.

Precis så hade jag önskat att göra.
Rj45 in i patchpanelen på vinden sedan en kabel ner till nya patchpanelen där jag planerar på att köra keystone varianten istället.

Någon som kan lämna ett faktamässigt statement att en skarvplint skulle vara bättre än en RJ45a in i befintlig patchpanel?
Kontakter på installationskabel är ingen höjdare. En mer korrekt lösning är en till patchpanel och patchkablar.

Hade jag varit i din sits så hade jag istället dragit en armerad och förstärkt fiberpatch med dragögla istället ned till källaren. I hushåll och enkla installationer så är en enkel och billig lösning, kör multimode så är kablage och SFP moduler billigt. Enklaste och billigaste lösningen eftersom din nya switch har SFP. Inte speciellt dyrt heller med SFP+ och 10G SFP om man håller sig till SR (short reach) multimode.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Kontakter på installationskabel är ingen höjdare. En mer korrekt lösning är en till patchpanel och patchkablar.

Hade jag varit i din sits så hade jag istället dragit en armerad och förstärkt fiberpatch med dragögla istället ned till källaren. I hushåll och enkla installationer så är en enkel och billig lösning, kör multimode så är kablage och SFP moduler billigt. Enklaste och billigaste lösningen eftersom din nya switch har SFP. Inte speciellt dyrt heller med SFP+ och 10G SFP om man håller sig till SR (short reach) multimode.
Jag är ledsen, men jag hängde inte med mycket i fiber alternativet så det är nog inget alternativ för mig tyvärr.

Däremot undrar jag varför rj45 är dåligt på solid UTP?
Den kommer ju alltid sitta där i patchpanelen och aldrig dras ur. Så även om connector inte nyper så hårt i höljet på kabeln så kommer ju stiften ha bra kontakt med kopparn väl?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Hade jag varit i din sits så hade jag istället dragit en armerad och förstärkt fiberpatch med dragögla istället ned till källaren. I hushåll och enkla installationer så är en enkel och billig lösning, kör multimode så är kablage och SFP moduler billigt. Enklaste och billigaste lösningen eftersom din nya switch har SFP. Inte speciellt dyrt heller med SFP+ och 10G SFP om man håller sig till SR (short reach) multimode.
Låter som något jag hade behövt, var hittar man sådana kablar? Fiber med dragögla dvs
 
sunnis
A ajn82 skrev:
Låter som något jag hade behövt, var hittar man sådana kablar? Fiber med dragögla dvs
Handlar rätt mycket på direktronik.se på jobbet, de har lite olika typer av förstärka patchkablar, samt mycket olika SFPer som de programmerar till utrustning helt enligt önskemål. Kommer dra en fiberpatch mellan huset och garaget och sätta direkt i switcharna.
 
sunnis
K Kaliz skrev:
Jag är ledsen, men jag hängde inte med mycket i fiber alternativet så det är nog inget alternativ för mig tyvärr.

Däremot undrar jag varför rj45 är dåligt på solid UTP?
Den kommer ju alltid sitta där i patchpanelen och aldrig dras ur. Så även om connector inte nyper så hårt i höljet på kabeln så kommer ju stiften ha bra kontakt med kopparn väl?
Klart att det funkar men det blir långt ifrån en snygg installation och mest bök att klämma. Bättre sätta i valfria moduljack och spänna fast i patchpanel. Blir ju samtidigt överskådligt.

Fibern är ju i det här fallet bara en "sladd", som du sätter mellan switcharna, men som är enkel att köra 10Gbps länk på eller vanlig 1Gbps.
 
K Kaliz skrev:
Däremot undrar jag varför rj45 är dåligt på solid UTP?
Den kommer ju alltid sitta där i patchpanelen och aldrig dras ur. Så även om connector inte nyper så hårt i höljet på kabeln så kommer ju stiften ha bra kontakt med kopparn väl?
Det är inget direkt dåligt med det se bara till att som tex cpalm skrev att du får tag på rätt typ kontakter avsedda för entrådiga ledare och att du har vettigt verktyg att pressa med så är det inget problem i ditt fall och säkert totalt sett vettigt också. Har du fel kontakttyp är det däremot ett lotteri med många nitlotter och tyvärr med diffusa symptom många gånger och spritt över tiden också.
 
Förstår inte vitsen i detta falla att köra fiber vad jag förstår kanske är typ 10-15 meter. Blir ju då tvungen att sätta en switch på vinden iaf. Och ska det nu sitta en switch där så kommer man långt med cat6 kabel på de avstånden.
Så jag håller fast vid en passiv lösning som då antingen är att "förlänga" samtliga kablar genom att klämma på kontakter direkt på kabeln (rätt sort såklart) eller göra en trunk med panel i båda ändar med korskoppling på vinden för att minska antal kablar att få plats med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.