Har köpt två styckna IP kameror som skall monteras trådat.
Jag har inga större problem att nå ut med kabel men har lite frågor om
vilken kabeltyp man ska välja.
Kamerorna är köpta på övervakningsbutiken och jag har köpt till en bra
kopplingsdosa som väderskyddar anslutningen till själva kameran.
I butiken sa de att de brukar använda "vanlig" kabel men jag tänkte att det var
värt att köpa en UV tålig utomhus kabel på Kjell o CO eftersom kabel exponeras på husväggen
och att jag också tänkte att själva RJ45 kontakten är lite mera "ruggad".
När jag nu testar att montera inomhus till att börja med ser jag att Kjells kabel är väldigt
klumpig. Dels ser jag att brytskyddet bygger ju ganska mycket så att jag har problem
med att få genom kabeln i nippeln för genomföringen in till kopplingsdosan.
Jag får även gå upp när det gäller diameter på VP röret för vägg-genomföringen från min kattvind.
Vad rekommenderar ni?

1 Köpa kabel på lösmeter för utomhusbruk och trycka fast en RJ45 i kameraänden. På switchsidan har jag en patchpanel…. Tänkte också skippa brytskyddet för kabeln rycks ju inte ut o in mer än vid montering.
Jag har dock inte tryckt egna kontakter förut så är lite rädd för glapp eller dålig egenmontering.

2 Behålla Kjells kabel men skära bort brytskyddet så mycket som går utan att förstöra kabeln. UV-tålig utomhuskabel med RJ45-kontakt och brytskydd, förpackad i plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3 Helt enkelt bara köra med en vanlig lite smidare inomhus cat5 kabel, dvs ungefär det som butiken rekommenderade.
 
Det lär gå många år innan kabeln har blivit skadad av solens UV-strålning. Vi vet inte hur lång oskyddad kabel du ska ha men, kanske en bit kabelskyddsrör av plåt över hela dragningen kan vara en idé. Blir då också ett enklare sabotageskydd.
 
Gör en egen kabel finns smidiga verktyg att använda
 
T TheGame skrev:
Gör en egen kabel finns smidiga verktyg att använda
Jag är nog inne på det också. Gillade inte riktigt de verktygslösa han-kontakterna, medan däremot
"honorna" var väldigt smidiga att kontaktera.
Vad är dina erfarenheter och någon rekommendation på bra RJ45 kontakt?
 
E etompau skrev:
Det lär gå många år innan kabeln har blivit skadad av solens UV-strålning. Vi vet inte hur lång oskyddad kabel du ska ha men, kanske en bit kabelskyddsrör av plåt över hela dragningen kan vara en idé. Blir då också ett enklare sabotageskydd.
Det är inte jättelångt, ena kameran 5 m, andra max 10-12 m.
Jag antar också att det går att måla över kabeln i husets vägg utan att det skadar kabeln.
 
IngemarB IngemarB skrev:
Det är inte jättelångt, ena kameran 5 m, andra max 10-12 m.
Jag antar också att det går att måla över kabeln i husets vägg utan att det skadar kabeln.
Måla ska inte vara några problem. Dock brukar det inte bli optimalt med ex. träfärg på en PVC-kabel.
Själv gillar jag kabelskyddsrören. Du får en helt spikrak dragning med få klammer och kabeln är säkrad så länge huset står där.
Plåten är också enkel att måla i valfri kulör.
 
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
E etompau skrev:
Måla ska inte vara några problem. Dock brukar det inte bli optimalt med ex. träfärg på en PVC-kabel.
Själv gillar jag kabelskyddsrören. Du får en helt spikrak dragning med få klammer och kabeln är säkrad så länge huset står där.
Plåten är också enkel att måla i valfri kulör.
Du kanske har rätt...det ser ju för jävligt ut om kabeln går som en sinuskurva....haha.
Får ta mig en funderare....
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Klart värt det att göra egen kabel.
Har provat ett par billiga verktyg, inget har känts för billigt.

Sist jag köpte kontakter på kjell var dom dock rätt kassa att jobba med.
Det gick, men dom tog bort all glädje ur projektet.
Var dock säkert 5 år sedan
 
Brytskydd är bara i vägen för dig och fyller ingen vidare funktion.
Som andra skriver, köp en vanlig (UTP) kvalitékabel och kontaktera själv, biltemas rj45 tång är riktigt bra, den har jag säker pressat 1000-tals kontakter med genom åren.
Se till så samtliga ledare når hela vägen fram till kontaktväggen innan du pressar kontakten.
Ska det sitta på fasad hade jag alla dagar i veckan lagt det i rör. Ska du fästa det på trä (lådan, eller insida vindskiva) så kan du lika bra klammra kabeln direkt.
 
Du kan ju göra en kombination. Dvs klippa av ena ändan och dra den så du har den mera "ruggade" kontakten/kabeln på utsidan och sedan göra egen kontaktering på den som är på insidan i din patchpanel.
 
Tänk på att det finns olika typer av kontakter som är optimala för tp-kabel med solida ledare (hårda kablar för fast förläggning) respektive flerkardeliga (”vanliga”) nätverkskablar. Det funkar med ”fel” kontaktsort ändå, men sannolikt håller det inte lika bra.
 
J Jensa86 skrev:
Du kan ju göra en kombination. Dvs klippa av ena ändan och dra den så du har den mera "ruggade" kontakten/kabeln på utsidan och sedan göra egen kontaktering på den som är på insidan i din patchpanel.
Det kan fungera, dock vet jag inte om den kabeln jag redan köpt är solid, dvs lämpar sig för att fästa i patchpanelen.
 
Det är den inte eftersom det är en patchkabel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.