Tobzter
Håller på fixar lite med avloppet ska koppla på till ett handfat. Frågan vart de är bäst att placera Y-kopplingen


De röret vi ser är det nya.
Avloppsrör under handfat med pågående installation, verktyg och avfall synligt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är de befintliga som ja ska koppla mig in på vattenflöden sker åt höger i bild Ny och befintlig avloppsrörinstallation i grusig grävning med isoleringsmaterial runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då är frågan om de spelar någon roll hur jag sätter Y-kopplingen .på detta sätt?
Avloppsrör med Y-koppling under installation i grus och isoleringsskum, riktningsvisning för vattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så här? Men med böjar för att komma runt
Avloppsrör med Y-koppling i konstruktion med isolering och verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Du ska följa flödet.
 
Tobzter
Jo de förstår jag e optimalt. Men bli de optimalt med att böja de så här ? Rörinstallation i golv, med PVC-rören böjda runt en hörnansats, omgivna av isolering och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobzter Tobzter skrev:
Jo de förstår jag e optimalt. Men bli de optimalt med att böja de så här ?[bild]
kan du inte bara vända på y-röret 180 grader? Som du visat tidigare
 
Jobba med 45gr böjar och lägg ut på golvet. Sedan får du bila bort så de ryms.

När jag byggde huset lärde mig rörisarna att skarpare än 45gr kan bygga upp stopp och är svåra att rensa.
 
Tobzter
Jo de va tanken. Men då "krockar" flödet från avloppet . Röret höger i bild är de nya som ska komma till de befintliga som rinner åt höger ?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Jo de va tanken. Men då "krockar" flödet från avloppet . Röret vänster i bild är de nya som ska komma till de befintliga som rinner åt höger ?
Det är därför du behöver göra en loop åt vänster så du kan komma på Y med riktning höger.
 
Tobzter
Vi skrev samtidigt så vart lite fel. Citera inlägget innan ;).
Men bli väl så att de blir lite 45 böjar om de ska bli bra
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
Vi skrev samtidigt så vart lite fel. Citera inlägget innan ;).
Men bli väl så att de blir lite 45 böjar om de ska bli bra
Jag skulle tänka mig att du kommer att behöva börja typ 50-75cm från den tänkta grenen för att kunna komma runt med rimliga börjar.
 
Tobzter
Då va de avklarat. Ska ju även fylla igen detta.. vart förvånad att de va isolerat under detta golv som är från -69. De är uppbyggt
Från toppen 5cm betong .100mm isolering .sedan plast .å sedan sand grus..
Vad ska man fylla med för att de ska bli isolerat igen över rören ?
 
Tobzter
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle tänka mig att du kommer att behöva börja typ 50-75cm från den tänkta grenen för att kunna komma runt med rimliga börjar.
Får köpa massa böjar å se om ja får till de helt enkelt bli spännande att få till fallet på böjarna bara :)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
Då va de avklarat. Ska ju även fylla igen detta.. vart förvånad att de va isolerat under detta golv som är från -69. De är uppbyggt
Från toppen 5cm betong .100mm isolering .sedan plast .å sedan sand grus..
Vad ska man fylla med för att de ska bli isolerat igen över rören ?
Frigolit skulle jag ha kört med.
 
Tobzter
Jo men är ju inte riktigt lika lätt å lägga i pass bitar mot de jag har tagit bort är ju inte rakt direkt ;)
 
Finns ju EPS-betong ;)
 
  • Säck med EPS-betong märkt 'EC350M Snabbtorkande och isolerande lättbetong' och en illustration av en stark man.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller Leca.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.