Till idag har jag gjort ett nytt quiz med svåra (som jag tyckte i alla fall) ord om husets konstruktion, att bygga hus med mera.

Quiz: Svåra hus- och byggord https://www.byggahus.se/quiz/171-svara-hus-och-byggord

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar quizet i största allmänhet.

Vy under ett hus med synliga grundpelare och förstärkningsstöd, vilandes på en betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild från medlemmen pink painters renoverignsprojekt.
 
Nöjd med 8/10, men visst är fråga 1 ett valmat tak?
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är fel svarsalternativ som är markerat som rätt där.
 
Nej, rätt svarsalternativ är markerat. Jag vill inte avslöja för mycket, men bildgoogla så ser ni.
 
richardtenggren
”Taket har ingen eller MYCKET kort nock”

Jag anser att det är valmat, och enligt Wikipedia:
Pyramidtak på Mästenas flygelbyggnad med kort nock och triangulära takfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ping @justusandersson
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag i så fall har du nog valt fel bild.
Det går att hitta ett par olika varianter med den benämningen på google. Men ingen motsvarar bilden som finns i frågan.
 
Du fick 7 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 36 personer (48%) av de 75 som gjort quizet.

Rätt nöjd, men två av felen va gissningar och det tredje, insidan på ett valv, skulle jag ha kunnat :D
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag i så fall har du nog valt fel bild.
Det går att hitta ett par olika varianter med den benämningen på google. Men ingen motsvarar bilden som finns i frågan.
En lite lurig bild möjligtvis eftersom där finns en takkupa på det ena takfallet som förvillar. Där finns dock fyra triangelformade takfall, icke brutna.
 
Nej, du har tagit fel bild.
Jag får även träffar på så kallade A-hus. Men inga valmade tak med nock går under den benämningen.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Där finns dock fyra triangelformade takfall, icke brutna.
Det finns även en nock. Därför är det inte rätt svar som är rätt.
 
Nu trillade polletten ner. Jag tackar, pudlar och har bytt bilden. Ni får göra om quizet helt enkelt för att få ett rättvisande resultat.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
7/10
Jag är nöjd
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
9/10 får man väl vara nöjd med. Torskade på valvbågen.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Magnus E K
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nu trillade polletten ner. Jag tackar, pudlar och har bytt bilden. Ni får göra om quizet helt enkelt för att få ett rättvisande resultat.
Alltså, nu blir man ju väldigt nyfiken på hur den ursprungliga bilden såg ut... Någon som kan länka den? Såg inte quizzet förrän nu.
 
Dorn har jag ett gäng men ingen är titt för att utvidga något utan att driva ut ex låsprint i bromsok o liknande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.