Köket har varit där sedan 1960 därför tycker jag att det är dags.
Jag vet att stommarna idag inte håller så länge och det skulle vara onödigt om de gjorde det med tanken på hur vanligt det är att folk ändrar och renoverar nuförtiden.

BirgitS BirgitS skrev:
Nja, de där stommarna är ju i en kvalitet som knappt går att köpa idag. De har fungerat väl i minst 50 år och kan hålla i flera årtionden till samt så länge kan man inte räkna med att stommarna man köper idag håller.
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, de där stommarna är ju i en kvalitet som knappt går att köpa idag. De har fungerat väl i minst 50 år och kan hålla i flera årtionden till samt så länge kan man inte räkna med att stommarna man köper idag håller.


JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag förstår att du vill byta köket, det finns inget i det som är värt att spara.
 
Tack för tipset!

Jag vill ju så gärna göra det som är enkelt själv medans jag har barnvakt men ska det ta så lång tid då anlitar jag hellre en hantverkare som fortsätter de dagar jag inte kan. Låter det som en bra idé ?

N NiklasN123 skrev:
Då det är en 2:a är det bra att ta i beaktande hur länge du/ni planerar bo där, beror ju på livssituationen. Sambo, barn, byte jobb osv. som kan komma längre fram. Det kan styra hur dyrt material ni väljer och hur mycket egen design ni kör på. För mycket speciell design kan försvåra försäljningen senare.

Tolkade det som du planerar använda hantverkare för göra jobbet? Eller ska du göra något själv?

Om hantverkare ska göra jobbet skulle jag rekommendera ringa några vänner sen riva hela lägenheten i ett moment, sen låta hantverkarna bygga upp. Köksstommar som någon var inne på kan du hjälpa till med.

Ska du renovera själv gäller det se till att det går att bo i lägenheten samtidigt, för tror du får räkna med minst 6 månader om du inte har tidigare erfarenhet och ett annat jobb att sköta samtidigt.
 
Höjden lådorna och allt i köket är så opraktiskt!
Och jag vet att de flesta 2020 har samma åsikt, därför känns det lönsamt att byta ut det och värt att lägga lånade pengar på det så länge det handlar om något som höjer värdet på lägenheten.

R RiKr skrev:
Är det tight budget & kort om tid skulle jag tro att stommar/luckor iallafall går att behålla. Måla stommar och lämna luckor på lackering. Byt spis och kakel och även den bit bänkskiva runt om spisen. Lampor och uttag hade också varit trevligt att byta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tack men jag föredrar att byta köket helt och hållet på engång även om det skulle kosta att lägga på sig mer skulder. Varför lägga onödigt tid och pengar på att måla luckor och kaklet byta handtag bära in modernare vitvaror om jag ändå bestämt mig att det ska bytas förr eller senare. Det är ju bara slöseri me tid och pengar i onödan.

BirgitS BirgitS skrev:
I så fall river man inte ut köket utan efter att man har flyttat in målar man om luckorna och kaklet, byter handtag till något modernare osv. Det där är ett kök som man kan leva med tills man har mer pengar för det är ju faktiskt någon som just har gjort det.

Däremot kan det vara mer kritiskt att göra något åt badrummet, men det beror ju på hur det ser ut.
 
Jag kollar upp det där, tack
badrum ska ni få bild på

N NiklasN123 skrev:
Ja badrummet är en dyr sak, och tar tid. Skulle nog också fokusera få den delen klar för omöjligt bo utan. Köket går ju rusta upp utan att riva ner allt, så det går bo där samtidigt.

Men kolla upp först om det är inkommande stambyte inom närtid, för då river de ju allt ändå.
 
Det där köket är inget att spara. det finns "byggnadsvårdare"/snåljåpar som kan se nöjet i det. Men som du säger är det fel höjder. opraktiskta läsningar med mera. bara att få lådor i alla underskåp gör otroligt mycket jämfört med skåp man aldrig ser vad som är längst in i.
Arbetshöjden är viktig om man lagar minsta lilla mat.

Den stora frågna vad gåller budget och lån är ju vad du betalat för lägenheten. Prisbilden i området och vad en totalrenovering gör för priset. Jag skulle som mest lägga pengar så du ligger 10% under högsta priset i området. Så du inte riskerar att renovera och inte få tillbaka pengarna.

Men det där köket sänker priset rätt bra så om du bor i en stad med bra bostnadsmarknad kör hårt.

Annars är tipset kring hantverkare:
Fråga runt efter bra hantverkare hos kollegor och vänner.
Träffa hantverkaren. Be att få referenskunder
Ta en kreditupplysning på kantverkaren/bolaget
Om du tar in flera offerter. Ta aldrig den billigaste. Det brukar vara så att man får det man betalar för och sen får gråta ut med Martin Timell för att det är fuskbygge....
 
  • Gilla
61kvm
  • Laddar…
Det är även mycket bättre att låna av banken. Skiter det sig med ekonomin tappar du inte vänner på köpet.
 
  • Gilla
61kvm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
6 61kvm skrev:
Höjden lådorna och allt i köket är så opraktiskt!
Och jag vet att de flesta 2020 har samma åsikt, därför känns det lönsamt att byta ut det och värt att lägga lånade pengar på det så länge det handlar om något som höjer värdet på lägenheten.
Det är sällan värdet på en lägenhet stiger med mer än det kostar att ta in hantverkare för att göra jobbet, ofta är det tvärtom därför att de som kollar på lägenheter har dålig koll på vad det kostar att ta in hantverkare eller köpare inte gillar stilen du har renoverat till. Det innebär att om du ska låna pengar till att renovera, dvs. du behöver betala räntor förutom amortering, så är det ofta en förlustaffär.

Man kan renovera så att värdet höjs mer än kostnaden om man kan bygga om så det blir ett rum till eller lösa något annat stort problem med lägenheten.

Eftersom du just har köpt lägenheten så fråga mäklaren vad lägenheten hade varit värderad till om den hade haft nytt kök i stället.

6 61kvm skrev:
Varför lägga onödigt tid och pengar på att måla luckor och kaklet byta handtag bära in modernare vitvaror om jag ändå bestämt mig att det ska bytas förr eller senare. Det är ju bara slöseri me tid och pengar i onödan.
Målning etc. kan kosta mindre än de kostnader (uppläggningsavgift, räntor) som är förknippade med en lån, dvs. om målningen etc. gör att du i stället kan renovera senare utan att låna pengar så är det en vinst för dig.

Om du bara har två månader på dig att renovera så är det frågan om du ens hinner renovera med hantverkare eftersom bra hantverkare ofta är inbokade några månader framöver.
 

Bästa svaret

Jag tror inte TS ska renovera lägenheten för att tjäna pengar. Man renoverar köket för att kunna använda det. 60-tals kök är inte användarvänliga som redan sagts. Ett kök från Ikea i neutrala vita färger höjer ju garanterat värdet mer än vad det kostar, men visst tjänar man mest på om man kan göra saker själv. Ett så litet kök är ju perfekt för nybörjaren.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi har nog likadana tankar och åsikter! Det är precis detta jag vill med renoveringen.




Appendix Appendix skrev:
Det där köket är inget att spara. det finns "byggnadsvårdare"/snåljåpar som kan se nöjet i det. Men som du säger är det fel höjder. opraktiskta läsningar med mera. bara att få lådor i alla underskåp gör otroligt mycket jämfört med skåp man aldrig ser vad som är längst in i.
Arbetshöjden är viktig om man lagar minsta lilla mat.

Den stora frågna vad gåller budget och lån är ju vad du betalat för lägenheten. Prisbilden i området och vad en totalrenovering gör för priset. Jag skulle som mest lägga pengar så du ligger 10% under högsta priset i området. Så du inte riskerar att renovera och inte få tillbaka pengarna.

Men det där köket sänker priset rätt bra så om du bor i en stad med bra bostnadsmarknad kör hårt.

Annars är tipset kring hantverkare:
Fråga runt efter bra hantverkare hos kollegor och vänner.
Träffa hantverkaren. Be att få referenskunder
Ta en kreditupplysning på kantverkaren/bolaget
Om du tar in flera offerter. Ta aldrig den billigaste. Det brukar vara så att man får det man betalar för och sen får gråta ut med Martin Timell för att det är fuskbygge....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har redan frågat mäklaren vad den hade kostat om jag bytt kök och allt och det är 400 000 kr plus höjs värdet.

Så jag är villig att renovera för 350 000.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är sällan värdet på en lägenhet stiger med mer än det kostar att ta in hantverkare för att göra jobbet, ofta är det tvärtom därför att de som kollar på lägenheter har dålig koll på vad det kostar att ta in hantverkare eller köpare inte gillar stilen du har renoverat till. Det innebär att om du ska låna pengar till att renovera, dvs. du behöver betala räntor förutom amortering, så är det ofta en förlustaffär.

Man kan renovera så att värdet höjs mer än kostnaden om man kan bygga om så det blir ett rum till eller lösa något annat stort problem med lägenheten.

Eftersom du just har köpt lägenheten så fråga mäklaren vad lägenheten hade varit värderad till om den hade haft nytt kök i stället.


Målning etc. kan kosta mindre än de kostnader (uppläggningsavgift, räntor) som är förknippade med en lån, dvs. om målningen etc. gör att du i stället kan renovera senare utan att låna pengar så är det en vinst för dig.

Om du bara har två månader på dig att renovera så är det frågan om du ens hinner renovera med hantverkare eftersom bra hantverkare ofta är inbokade några månader framöver.
 
6 61kvm skrev:
Tack för tipset!

Jag vill ju så gärna göra det som är enkelt själv medans jag har barnvakt men ska det ta så lång tid då anlitar jag hellre en hantverkare som fortsätter de dagar jag inte kan. Låter det som en bra idé ?
6 61kvm skrev:
Tack för tipset!

Jag vill ju så gärna göra det som är enkelt själv medans jag har barnvakt men ska det ta så lång tid då anlitar jag hellre en hantverkare som fortsätter de dagar jag inte kan. Låter det som en bra idé ?
Om du bara har två månader och har tillräcklig ekonomi tror jag är det bättre låta hantverkare göra allt. Tror mest man som hemmapulare är i vägen i det läget så bättre låta dem köra på.

Sen så fort möblerna kommer in i lägenheten blir all typ renovering så mycket krångligare. Kanske målning/tapetsering går att göra själv om möbler täcks över, men kan bli trångt. All typ av spackling och slipning borde vara klart. Färdiga golv ett måste.

Du kan hjälpa till med att riva det gamla, köra till återvinning, köpa/beställa material, städa. Du kommer ha tillräckligt med det + att fundera på typ av färg, design, materialval. Har du tid över kan du följa upp med hantverkarna kontinuerligt så du ser att allt löper på enligt plan.
 
6 61kvm skrev:
Jag har redan frågat mäklaren vad den hade kostat om jag bytt kök och allt och det är 400 000 kr plus höjs värdet.

Så jag är villig att renovera för 350 000.
Vad menar Mäklaren med bytt kök, är det nytt golv, nya vitvaror nyttkakel, guldkranar m.m.
och vad motsvarar 400k mot vad du gav 1/4 av priset?
Om mäklaren kommer kunder som inte gillar din smak av renoverat kök så kan det helt plötsligt bara vara värt materialkostnaden.
Det låter som äkta säljsnack.

Hur mycket har du råd att lägga på renovering?
Om du ska renovera badrummet kolla med föreningen, avlopp är deras ansvar och i många föreningen står dom för den kostnaden dvs golvbrunn rör etc.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du vill komma billigt undan så är tipset att titta på ex blocket, där säljs ju nästan nya kök ofta billigt!(ev kanske då även nyare vitvaror ingår)
gäller då förstås att du är noga när du mäter och räknar ut vad du behöver i ditt kök ,
extra jobb att hämta hem köket förstås men du kanske slipper jobbet att skruva ihop skåpen.
Sen kan du kanske riva köket själv men ta hjälp av hantverkare el närstående att sätta upp det nya.

Ang badrummet behöver man veta mer, när är det senast gjort? när är stammar rör o golvbrunn bytta? ska föreningen göra stambyte snart?står de för byte av golvbrunn?
kolla också upp med föreningen om föreningen planerar stambyte snart för köket också, då kanske de går tillväga så att föreningen gör hela badrummet och hela köket samtidigt(om så är fallet kan det ju även ibland medföra en avgiftshöjning vilket kan vara bra att ha medräknat innan man tar lån).

Vardagsrum och sovrum kanske du kan göra själv med stöd av andra, byta golv(ex klickgolv),måla tak,byta lister,måla eller tapetsera väggarna,ev måla fönsterna.
Materialet hit kan du förstås köpa till väldigt olika pris beroende på vad du väljer, ex har de väldigt billig färg på Rusta(som ändå fått bra betyg i test).

Är lägenheten på botten?eller?om på botten så kan det vara bra att ha koll på att det inte är fukt underifrån el och väldigt kalla golv vilket kan påverka val av renovering där.

De extra viktigaste bitarna är ju att få det som har med El och vatten godkänt.
 
Hej folket!
Jag kommer att få hjälp med renoveringen av mina bröder! Så att ni alla vet, jag kommer att anlita firma till badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.