Skall beställa byggmateriel från Polen. Om man har en momsregistrerad firma (i Sverige) så drar den polska byggmaterielfirman av momsen.
Mina frågor blir då:

Hur redovisar man i Sverige?

Hur i hela fridens namn skall Skatteverket få reda på att man importerat då Tullverket påstår att de inte bryr sig ...?

/ucke
 
Vet inte säkert, men den som ju blir "lourad" på moms i det fallet är den polska skattemyndigheten. Och jag tror att det som skall hända är att den Polska firman måste i sin momsdeklaration deklararera ditt momsreg. nummer. Annars åker dom på att betal momsen oavsett om dom fakturerat den eller ej.

Sedan skall det finnas ett informationssystem skatteverken imellan inom EU, så att det rapporteras till Svenska skatteverket att ditt momsnummer importerat.

Om du får en skatterevision, så kommer dom att kontrollera detta, och har du då inte tagit upp dom fakturorna i din bokföring så är det både skattebrott och bokföringsbrott. Jag skulle inte chansa på det.

Det som kanske är tveksamt är om informationsutbytet fungerar.
 
ucke skrev:
Hur redovisar man i Sverige?

Hur i hela fridens namn skall Skatteverket få reda på att man importerat då Tullverket påstår att de inte bryr sig ...?
Citat från ucke`s mail:
Vi skall beställa lite varor från Polen ikväll. De vill ha ett VAT-nummer.
Har en bekant som har en egen firma.
Är det helt riskfritt, tror du, att göra följande:
använda hans VAT men betala från mitt bankkonto?
Kanske t.o.m. mitt namn kan stå på räkningen? I och för sig inte så bra
om man skall "köpa" sakerna från honom.
Kan det bli tråkigheter för den bekante?
OK, då ska vi se om det går att reda ut begreppen. ;)

Den polska firman efterfrågar ett VAT- nummer för att ej behöva debitera polsk moms. Lånar du hans VAT-nr. så måste också din väns firmanamn stå på fakturan. Din vän måste skicka in en kvartalsredovisning till skattemyndigheten. Där framgår det från vilken firma (endast VAT-nr. anges) i polen som han har handlat av och för hur mycket. Samma sak med den polska firman som lämnar motsvarande uppgifter till den polska skattemyndigheten.
Det påstås att dessa båda register körs mot varandra regelmässit. Misstänker dock att det endast görs vid revision.

Om allt ska gå enl. regelboken så kan din väns firma sälja varorna till dig. Men då måste han debitera dig svensk moms. :p
En icke helt rumsren metod att kringgå detta är att han betraktar varorna som varuprov eller utställningsmaterial. Detta under förutsättning att de passar in i hans verksamhet. Detta kan dock avslöjas vid en skatterevision. :p

8) Slutsats: Helt riskfritt är det inte.

Att tullverket inte bryr sig är helt riktigt. De har inget med skatteverket att göra. Däremot så bryr Skatteverket sig om allt vad vi gör och inte gör. :-X

Klarna det? ??? :D
 
Jag har bestämt mig för att INTE använda min bekant. Min erfarenhet av Skatteverket är inte odelat positiv. Om sanningen skall fram så är den snarare extremt negativ! (Jag anser förstås att jag alltid har rätt...)
Jag kan inte tänka mig att sätta någon annan person i besvärligheter för pengars skull. Framförallt så vill jag inte att någon skall hamna i deras klor. Ryska maffian verkar ibland vara mänskligare än vad de är, men oftast inte...

Tack för era svar Immobil & hempularen!!!
 
Hur gör man då om man som privatperson vill köpa allt byggmaterial till kåken i Polen? Måste jag åka dit och betala med rubel och sen trucka hem allt själv?
 
Immobil skrev:
Citat från ucke`s mail:

OK, då ska vi se om det går att reda ut begreppen. ;)

Den polska firman efterfrågar ett VAT- nummer för att ej behöva debitera polsk moms. Lånar du hans VAT-nr. så måste också din väns firmanamn stå på fakturan. Din vän måste skicka in en kvartalsredovisning till skattemyndigheten. Där framgår det från vilken firma (endast VAT-nr. anges) i polen som han har handlat av och för hur mycket. Samma sak med den polska firman som lämnar motsvarande uppgifter till den polska skattemyndigheten.
Det påstås att dessa båda register körs mot varandra regelmässit. Misstänker dock att det endast görs vid revision.

Om allt ska gå enl. regelboken så kan din väns firma sälja varorna till dig. Men då måste han debitera dig svensk moms. :p
En icke helt rumsren metod att kringgå detta är att han betraktar varorna som varuprov eller utställningsmaterial. Detta under förutsättning att de passar in i hans verksamhet. Detta kan dock avslöjas vid en skatterevision. :p
Jag håller med alla om att det inte är riskfritt att försöka sig på något dyligt. Så detta inlägg förändrar inget i sak. Men jag ville ändå korrigera Immobil, det är det säljande företaget som lämnar kvartalsredovisning, inte det inköpande. På detta framgår det vilja VAT nummer som det sålts till "utan moms" under kvartalet. Dessa finns sedan tillgängliga för Skatteverket att stämma av mot den månatliga momsredovisningen som det inköpande företaget i Sverige måste göra. På denna momsredovisning skall även "momsfria" inköp från EU tas upp.
 
Vad är momsen i Polen?
 
22%...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.