Hejsan, såg en sån här lampa i en stuga. Hittar den inte på internet så tänkte jag kunde försöka göra en själv. Någon som kan förklara hur denna fungerar och vad jag behöver? Den kopplades i stugan direkt i eluttaget via ngn form av transformator och strömmen verkar ledas genom spikarna som lyser upp lampan (svagt)

Är detta alltid att leka med livet eller går det att få ihop en spiksäker konstruktion?

Mvh Elicia :)
 
  • Glödlampa som hålls av två metallspikar mot en träplanka på en vit vägg, ingen synlig sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glödlampa fäst på en träplanka med spikar och elektrisk sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplanka med spikar och elektriska kablar som en DIY-lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vill du ta livet av dig själv eller någon gäst så är det bara att köra på. (om du sätter kontakten rätt i eluttaget dvs)....

Det du har sett MÅSTE ha varit någon lågpännings(12V) historia, fullt möjligt att göra men kan ju lura andra att bygga egna dödsfällor.
 
Fredagstrollet? Fyndigt namn... ;)
 
  • Gilla
Herj
  • Laddar…
Herj Herj skrev:
Tänkt att jag behöver detta , spik, vanlig sladd med kontakt, glödlampa
Glöm inte livförsäkringen.


Och en hammare...
 
  • Gilla
Herj
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Vill du ta livet av dig själv eller någon gäst så är det bara att köra på. (om du sätter kontakten rätt i eluttaget dvs)....

Det du har sett MÅSTE ha varit någon lågpännings(12V) historia, fullt möjligt att göra men kan ju lura andra att bygga egna dödsfällor.
Ja precis, förstår att jag behöver ngn form av transformator eller liknande, formulerade inlägget dåligt helt enkelt :) tack
 
D Daniel 109 skrev:
Man skaffar en12V lampa som ser ut som en 230V lampa. Tex den här. [länk]
Tack för gott svar :)
Sedan driver man den med 12V.
 
E etompau skrev:
En lampa på 24 V och lämplig transformator lär behövas. Som du säkert förstår kan du inte använda en vanlig 230 V-ljuskälla i en sådan här konstruktion.
[länk]
Ja precis, transformator är jag med på, behöver bara komma fram till vilken som passar och är säkrast till detta ändamål
 
Herj Herj skrev:
Ja precis, transformator är jag med på, behöver bara komma fram till vilken som passar och är säkrast till detta ändamål
Det kan funka med en på 12 V också, antar att du bara vill ha lite svagt ljus från lampan.
Kolla hos ex Kjell oc co så hittar du grejor.
 
E etompau skrev:
Det kan funka med en på 12 V också, antar att du bara vill ha lite svagt ljus från lampan.
Kolla hos ex Kjell oc co så hittar du grejor.
Ja precis, den ska lysa svagt, mer
E etompau skrev:
Det kan funka med en på 12 V också, antar att du bara vill ha lite svagt ljus från lampan.
Kolla hos ex Kjell oc co så hittar du grejor.
Precis, är mer ute efter själva ”konstruktionen” annorlunda och häftigt, men skulle det vara väldigt osäkert och farligt så backar jag :) tack för snabba svar
 
Herj Herj skrev:
Ja precis, den ska lysa svagt, mer

Precis, är mer ute efter själva ”konstruktionen” annorlunda och häftigt, men skulle det vara väldigt osäkert och farligt så backar jag :) tack för snabba svar
Hade jag byggt en sådan, hade jag först beställt lampan, sedan testat att driva lampan med olika spänningar från en variabel nätdel för att då finna fram till en lagom ljus/spänningsnivå. Därefter införskaffat passande nätdel.
Köper du nätdelar/trafo från ex. Kjell eller Clas så får du säkra grejor.
 
Blev inspirerad av detta och knåpade ihop en liknade lampa.
Köpte både 12 V glödlampa och en 12-24 V/2,5 W LED. Det slutade med att jag använde LED med en gammal 5 V trafo och ett 47 ohm förkopplingsmotstånd, detta gav ett lagom sken.
 
Det är nog bra att antingen använda ett förkopplingsmotstånd eller en strömbegränsad källa så det inte blir farliga strömmar vid en kortslutning.
 
E etompau skrev:
Blev inspirerad av detta och knåpade ihop en liknade lampa.
Köpte både 12 V glödlampa och en 12-24 V/2,5 W LED. Det slutade med att jag använde LED med en gammal 5 V trafo och ett 47 ohm förkopplingsmotstånd, detta gav ett lagom sken.
har du någon bild ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.