Hej.

Jag har precis köpt mitt första hus och när jag fick mina nycklar och kom till huset så luktade det avlopp. Nu har jag fått reda på att det inte finns någon avloppsluftare, en term som jag inte ens visste fanns, så var gång man använder avloppet (toa, vattenkranar osv.) så bubblar det upp en riktigt äcklig lukt.

Besiktningsmannen som jag anlitade sa inget om detta så jag trodde allt var ey ok.

Nu är min fråga. Är detta ett dolt fel eller ej?

Vänliga hälsningar.
Daniel
 
Vet inte om det är dolt fel men man kan kanske montera 1-2 vakuum-ventiler på lämpliga ställen? Typ i skåp under handfat i badrum.

Inget svar på din fråga men en billig lösning:)
 
K krenr09 skrev:
[länk]
Ditt svar betyder?
 
K krenr09 skrev:
Vet inte om det är dolt fel men man kan kanske montera 1-2 vakuum-ventiler på lämpliga ställen? Typ i skåp under handfat i badrum.

Inget svar på din fråga men en billig lösning:)
Såg dit sista svar före detta... sorry.
 
Nej, det är inte ett dolt fel.
En överlåtelsebesiktning innefattar normalt inte VVS och el så du har högst sannolikt inte mycket att hämta där. Dessutom är en sådan process både kostsam, slitsam och med osäkert utfall. För mindre problem som detta brukar rekommendationen vara att kontakta säljaren och känna denne lite på pulsen om problemet var känt och i såfall be om kompensation.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Håller med. Dra en rättsprocess som verkar kosta både säljare och köpare 100 tusentals kronor i dom fallen det har gett något känns rätt meninglöst för fel som kostar några 100lappar eller 1000lappar att fixa.

Var något ärende uppe med nån underdimensionerad golvvärme. Köparen fick rätt men fick ändå stå för typ 150,000 i rättegångskostnad.
 
  • Gilla
Joeeelllp
  • Laddar…
Som köpare har du ansvar för att göra den undersökning som Jordabalken anger. En vanlig besiktning av ett besiktningsföretag inkluderar inte VA, el med mera. Om man är osäker kan man göra en kompletterande bedömning. I ert fall hade problemet troligen upptäckts vid en VA- besiktning, vilket innebär att det förmodligen inte kan anses som ett dolt fel. Även om det skulle anses som ett dolt fel så är åtgärdskostnaden troligen för låg för att det skulle ha påverkat försäljningspriset. Ni kan givetvis ändå framföra synpunkter till säljaren och föreslå ett bidrag till de åtgärder som krävs för att lösa problemet
 
Och bubblar det när du spolar har du troligen ett större eller mindre stopp i avloppet. Det hjälps inte av att montera vacumventiler, dom ska se till att vattnet inte försvinner ur "vattenlåsen" EFTER att man spolat. Att man inte får "eftersug".
 
Jag har helt glömt bort att tacka er alla för era svar. :)

Grymt hjälpsamt... Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.